به گزارش اکوایران، دولت بایدن و متحدانش در حال توسعه تحریم های احتمالی جدید پیش از مجموعه ای از نشست ها برای کاهش تنش با مسکو در بحران اوکراین هستند.

دیوید سنگر و اریک اشمیت، تحلیلگران سیاست‌خارجی و امنیت ملی روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش داده اند که دولت بایدن و متحدانش در حال جمع آوری مجموعه تنبیهی از تحریم های مالی، فنی و نظامی علیه روسیه هستند که به گفته آنها ظرف چند ساعت پس از حمله به اوکراین اجرایی خواهد شد، به این امید که هزینه هنگفتی را برای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روشن کنند که اگر نیروها را به آنسوی مرز بفرستد، به زعم آن‌ها، پرداخت خواهد کرد.

تشریح تبعات تعدی احتمالی روسیه به اوکراین

درست پیش از یک سری مذاکرات دیپلماتیک برای خنثی کردن بحران جاری میان غرب و مسکو، یکی از خطرناک‌ترین لحظات اروپا از زمان پایان جنگ سرد، مقامات در مصاحبه‌های خود جزئیات این برنامه‌ها را برای اولین بار، تشریح کردند. مذاکرات روز دوشنبه در ژنو آغاز می شود و سپس در سراسر اروپا ادامه می یابد.

بحران اوکراین / احتمال جنگ غرب و روسیه جدی است

برنامه‌هایی که ایالات متحده در روزهای اخیر با متحدان خود در مورد آن صحبت کرده است شامل قطع کردن دست بزرگترین مؤسسات مالی روسیه از معاملات جهانی، و تحریم فناوری‌های ساخت یا تحریم فناوری ساخت آمریکا یا طراحی آمریکایی مورد نیاز برای صنایع مرتبط با دفاع و مصرف، و مسلح کردن شورشیان در اوکراین است. اقداماتی که اگر به هدف خود برسند، چیزی شبیه به یک جنگ چریکی علیه اشغالگران نظامی روسیه خواهد بود.

چنین حرکاتی به ندرت از قبل تلگراف داده می شود. اما با نزدیک شدن به مذاکرات – و در خطر بودن سرنوشت مرزهای اروپا پس از جنگ سرد و حضور نظامی ناتو در این قاره – مشاوران پرزیدنت بایدن می گویند که تلاش می‌کنند به آقای پوتین نشان دهند که دقیقاً با چه چیزی در داخل و خارج از کشور مواجه خواهد شد. به امید اینکه در هفته های آینده بر تصمیماتش تاثیر بگذارد.

معنای مطالبات پوتین، نابودی معماری امنیتی نوین اروپاست

مذاکرات روز دوشنبه توسط معاون وزیر امور خارجه، وندی آر. شرمن، دیپلمات باتجربه ای که بر سر توافق هسته ای 2015 با ایران مذاکره کرده است، رهبری خواهد شد.

انتظار می‌رود مقامات روسی بر خواسته‌های خود برای «ضمانت‌های امنیتی»، از جمله ممنوعیت استقرار هرگونه موشک در اروپا که می‌تواند به روسیه حمله کند و استقرار تسلیحات یا نیروها در کشورهای شوروی سابق که پس از فروپاشی دیوار برلین به ناتو پیوسته‌اند، فشار بیاورند.

merlin_193408935_4449f5eb-61f8-4ea4-9c60-481268551c86-superJumbo

آقای پوتین همچنین خواستار پایان دادن به گسترش ناتو است، از جمله این وعده که اوکراین هرگز نمی تواند به این اتحاد نظامی بپیوندد. در حالی که دولت بایدن گفته است که مایل است درباره همه نگرانی‌های امنیتی روسیه بحث کند - و فهرست بلندبالایی از خودش دارد -  این خواسته‌ها به منزله از نابودی معماری امنیتی اروپا است که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی ساخته شده است.

مذاکرات از پیش شکست‌خورده؟

روز چهارشنبه، اعضای ائتلاف ناتو با روسیه در بروکسل دیدار خواهند کرد. روز بعد در وین، مقامات اوکراینی نیز برای اولین بار در سازمان امنیت و همکاری اروپا بر سر میز مذاکره خواهند بود. اما با 57 عضو، این گروه آنقدر بزرگ است که کمتر کسی انتظار مذاکره جدی را دارد.

دیپلمات‌های آمریکایی نگرانند که پس از این هفته طوفانی، روس‌ها اعلام کنند که نگرانی‌های امنیتی آنها برآورده نشده است - و از شکست مذاکرات به عنوان توجیهی برای اقدام نظامی استفاده کنند.

آنتونی جی. بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز جمعه گفت: «هیچ کس نباید تعجب کند اگر روسیه اقدامی تحریک آمیز یا حادثه ای ایجاد کند، و سپس سعی کند از آن برای توجیه مداخله نظامی استفاده کند، به این امید که تا زمانی که جهان این حیله را متوجه شود، آن را توجیه کند».

بحران اوکراین / احتمال جنگ غرب و روسیه جدی است

او گفت: « این بار ما با روسیه در مورد آنچه که در صورت ادامه این مسیر با آن مواجه خواهد شد، از جمله اقدامات اقتصادی که قبلاً استفاده نکرده‌ایم و دیگر عواقب عظیم، روشن بوده‌ایم.»

با این حال، این هشدار یک تصدیق ناگفته ای است بر پاسخ دولت اوباما در سال 2014 -زمانی که آقای پوتین آخرین بار به بخش‌هایی از اوکراین حمله کرد- که بیش از حد آزمایشی و ملایم بود. در آن زمان، آقای پوتین با الحاق کریمه و دامن زدن به جنگ نیابتی در شرق اوکراین، جهان را شگفت زده کرد.

اکنون مقامات آمریکایی می گویند که در تلاش هستند از اشتباهات گذشته خود درس بگیرند.

بی‌ثمری اقدامات تنبیهی

بررسی داخلی این اقدامات، که توسط کاخ سفید در هفته‌های اخیر انجام شد، به این نتیجه رسید که در حالی که تحریم‌های دوران اوباما به اقتصاد روسیه آسیب زد و منجر به افول پول روسیه شد، اما در هدف استراتژیک مرکزی خود شکست خوردند: ایجاد درد و رنج بسیار که آقای پوتین را مجبور به عقب نشینی کند.

اما پس از گذشت نزدیک به هشت سال، روسیه همچنان کریمه را در اختیار دارد و بیشتر تعهدات دیپلماتیک خود را در مذاکرات پس از آن که به توافقنامه مینسک معروف است، نادیده گرفته است.

این تحریم‌ها با اقداماتی علیه برخی بانک‌ها و افراد کوچک‌تر روسیه که مستقیماً در تهاجم شرکت داشتند آغاز شد. تقریباً همه تحریم‌ها - و اقدامات اضافی اعمال شده پس از مداخله روسیه در انتخابات 2016 و پس از حمله سایبری SolarWinds در سال 2020 که برنامه‌های کامپیوتری مورد استفاده دولت فدرال و شرکت‌های آمریکایی را خراب کرد، همچنان پابرجا هستند.

اما شواهد کمی وجود دارد مبنی بر اینکه آنها مانع از جاه‌طلبی‌های آقای پوتین شده اند که درست زمانی که آقای بایدن پاسخ خود به SolarWinds را اعلام کرد، استقرار نیرو در نزدیکی مرز اوکراین را کلید زد.

بحران اوکراین / احتمال جنگ غرب و روسیه جدی است

هنگامی که اخیراً از یک از دستیاران ارشد بایدن پرسیده شد که آیا می‌تواند به شواهدی اشاره کند که نشان دهد روس‌ها با تحریم‌های اخیر منصرف شده‌اند، وی لحظه‌ای مکث کرد و سپس گفت: «نه، هیچ‌کدام».

یکی از گزینه هایی که احتمالا در هفته آینده در ناتو مورد بحث قرار می گیرد، طرحی برای افزایش، احتمالاً چند هزار نفری تعداد سربازان مستقر در بالتیک و در اروپای جنوب شرقی است.

روز جمعه، آقای بلینکن بار دیگر هشدار داد که در صورت حمله روس ها، ناتو نیروهای بیشتری را در امتداد مرزهای بین کشورهای ناتو و سرزمین های تحت کنترل روسیه مستقر خواهد کرد.

بحران اوکراین / احتمال جنگ غرب و روسیه جدی است