به گزارش اکوایران؛ دور هشتم و حساس مذاکرات احیای برجام در وین، در حالی ادامه می‌یابد که رفت‌وآمدهای دیپلماتیک به وین با محوریت مذاکرات هسته‌ای افزایش یافته است. همچنین در روزهای اخیر امیدواری مستتر در اظهارات طرف‌های مختلف، به تدریج نشانه‌های مثبت بیشتری بروز می‌دهد.

 مالی با سفیر سعودی دیدار کرد

روز گذشته شاهزاده عبدالله بن خالد آل سعود، سفیر عربستان سعودی در سازمان‌های بین‌المللی در وین پس از دیدارهای جداگانه با مقامات فرانسوی و روسی در روزهای قبل، روز جمعه با راب مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران دیدار و درباره آخرین تحولات مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای میان تهران و قدرت‌های غربی گفت‌وگو کرد.

بر اساس گزارش العربیه انگلیسی شاهزاده عبدالله بن خالد آل سعود پس از دیدارهای جداگانه با مقامات فرانسوی و روسی در روزهای قبل، با مالی تشکیل جلسه داد و در آنجا اطلاعات به روز مذاکرات به وی ارائه شد.

2870076-601026150

یکی از مقامات وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد ملاقات گزارش شده بین شاهزاده عبدالله و مالی به العربیه انگلیسی گفت که این دو «به صورت دوره ای» ملاقات خواهند کرد.

این مقام افزود: "این تعاملات بخشی از تعهد ایالات متحده به مشورت نزدیک با شرکای منطقه ای خود در مورد مذاکرات جاری است."

به ادعای این رسانه، عربستان سعودی حمایت خود را از توافقی که برنامه هسته ای ایران را مهار و امنیت منطقه را تضمین می‌کند، ابراز کرده است.

میخائیل اولیانوف، سفیر روسیه در وین نیز عکسی از دیدار خود و دیپلمات سعودی را در توییتر منتشر کرد و فاش کرد که طرف سعودی را در جریان وضعیت مذاکرات وین قرار داده است.

این دیپلمات روسی نوشت: «ما همچنین در مورد چشم انداز گفتگوهای امنیتی در منطقه [خلیج فارس] تبادل نظر کردیم».

FIbpYZLWUAI1qhU

ادامه رایزنی‌ها درباره تحریم، تضمین، راستی‌آزمایی و گام‌های هسته‌ای

به گزارش اکو ایران، گفتگوهای وین درحالی ادامه می یابد که بر اساس گزارش‌ها، کارگروه تحریم (شامل نمایندگان ایران و ۱+۴) امروز شنبه تشکیل جلسه داد.

همچنین رایزنی در مورد ضمانت‌ها، مکانیسم‌ها و دیگر اقدامات لازم برای احیای برجام جریان دارد و جزئیات این مکانیسم‌ها مورد بحث قرار گرفت. از سوی دیگر در حوزه راستی‌آزمایی، فهرستی از اقدامات ایالات متحده در حال آماده‌سازی است. به موازات آن، مسائل مربوط به گام‌های هسته‌ای ایران نیز مورد بحث قرار می گیرد.

آغاز امیدبخش مذاکرات وین؛ دور هشتم، راند نهایی است؟

فرانسه: متقاعد شده‌ایم که احیای برجام امکان‌پذیر است

گفتنی است، به نظر می‌رسد با تداوم دور هشتم مذاکرات وین، امیدواری طرف‌ها نسبت به روند جاری پررنگ‌تر شده است. هفته گذشته، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بالاخره از «پیشرفت» [هرچند اندک] در گفتگوها سخن گفت، حسین امیرعبداللهیان اظهار داشت که «مذاکرات در مسیر درست در حال پیشرفت است»، و همتای فرانسوی‌‌اش، ژان ایو لودریان نیز می‌گوید: «در چند روز اخیر پیشرفت‌هایی حاصل شده است. و اگرچه زمان در حال اتمام است، ما متقاعد هستیم که می‌توانیم به توافق برسیم».

بر اساس گزارش رویترز، ژان ایو لودریان گفت: «ما در چند روز گذشته در جهت مثبتی حرکت کرده‌ایم، اما زمان بسیار مهم است، زیرا اگر به سرعت به توافق دست نیابیم، چیزی برای مذاکره وجود نخواهد داشت».

دیپلمات‌های غربی اعلام کرده‌اند که امیدوارند تا پایان ژانویه یا اوایل فوریه به توافق دست پیدا کنند، اما اختلافات شدید در مورد سخت‌ترین مسائل هنوز حل نشده باقی مانده است. از آن سو ایران هرگونه ضرب الاجل تعیین شده توسط قدرت های غربی را رد می‌کند، و آن را ددلاین‌های مصنوعی توصیف کرده است.

یکی دیگر از نشانه های مثبت این هفته، ورود معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی به وین بود تا با ایران، ایالات متحده و دیگر طرف ها درباره آزادی احتمالی 7 میلیارد دلار از دارایی های مسدود شده ایران که در این کشور آسیایی به دلیل تحریم های آمریکا نگهداری می شود، گفتگو کند.

KOREA

به ادعای رویترز، هر گونه رفع انسداد باید توسط واشنگتن تایید شود. سئول در بیانیه‌ای اعلام کرد که معاون وزیر خارجه کره جنوبی با ایرانی‌ها توافق کرده است که آزادسازی دارایی‌های مسدود شده «باید به صورت فوری انجام شود».

یک مقام ایرانی با تصریح اینکه این وجوه فورا آزاد نمی شود، گفت: «این موضوع در کارگروه های رفع تحریم ها در وین مورد بحث قرار خواهد گرفت». با این حال  ایران می‌گوید تحریم‌های آمریکا نمی‌تواند توقیف دارایی‌های ایران در سئول را توجیه کند. 

همچنین در پی حضور معاون وزیر خارجه کره جنوبی در وین گمانه‌زنی‌های متعددی درباره ارتباط این دیدار با حصول یک توافق موقت صورت گرفته بود.

فشار اقتصادی بر ایران افزایش می‌یابد؟

از سوی دیگر، احمد چارای، عضو هیئت مدیره بسیاری از اندیشکده‌ها از جمله شورای آتلانتیک، مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی، گروه بین المللی بحران و ... در مطلبی برای نشنال اینترست، به این پرسش پرداخته است که «آیا توافق هسته ای با ایران همچنان دست یافتنی است یا خیر؟»، و اگر امکان‌پذیر نیست، به زعم نویسنده ایالات متحده باید به تشدید فشار بر اقتصاد ایران و بستن مسیرهای گریز موجود در رژیم تحریم‌ها روی بیاورد، و نه اقدام نظامی.

آناتومی شکست تحریم‌‌های آمریکا علیه ایران

وی نوشته است: جو بایدن همواره امنیت ایالات متحده را به عنوان مبنای اصلی سیاست خارجی می داند و آماده ارزیابی مجدد چگونگی پیشبرد منافع ایالات متحده در پرتو شرایط و واقعیت های سرسخت جدید بوده است. این واقع‌گرایی عمل‌گرایانه ممکن است نویدبخش تغییرات مهم‌تری در سیاست خارجی آمریکا باشد.

وی مدعی است: ایران در ماه‌های اخیر فعالیت‌های هسته‌ای خود را بسیار فراتر از محدودیت‌های توافق افزایش داده و ذخایر مواد هسته‌ای و زیرساخت‌های کلیدی خود را افزایش داده است. همچنین این نگرانی [ادعایی] وجود دارد که ایرانی‌ها احساس کنند که هنوز جایی برای تقویت اهرم خود با تشدید بیشتر ظرفیت هسته‌ای دارند و در صورتیکه این روند ادامه یابد، ایالات متحده می تواند کارهای بیشتری در جبهه تحریم انجام دهد.

نویسنده در عین حال هشدار می‌دهد «جنگ با ایران احتمالاً کل منطقه را بی‌ثبات می‌کند، به‌ویژه اگر تهران فرض کند که عربستان سعودی و شرکای توافق ابراهیم - بحرین و امارات متحده عربی - طرف‌های حمله اسرائیل هستند، ممکن است به هر سه کشور حمله کند. و در این مرحله برای واشنگتن بسیار دشوار خواهد بود که از درگیری دور بماند. علاوه بر این، توافق آبراهام ممکن است از یک جنگ منطقه‌ای جان سالم به در نبرد و امیدهای اسرائیل برای عادی‌سازی روابط با کشورهای دیگر عربی، به‌ویژه عربستان سعودی را از بین ببرد».

نویسنده در پایان توصیه کرده است که اگر دیپلماسی نتواند به زودی در مسیر [به زعم وی] درست قرار گیرد و اگر برنامه هسته ای ایران به شتاب خود ادامه دهد، ایالات متحده باید اقدامات بیشتری برای محدود کردن بخش‌های درآمدزای بیشتری از اقتصاد ایران را انجام دهد.

جنگ ایران و آمریکا