به گزارش اکوایران، رئیس سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل گفته حصول توافق هسته ای با ایران برای اسرائیل بهتر از شکست مذاکرات وین است.

تغیییر رویکرد گسترده در تشکیلات دفاعی اسرائیل

بنا بر گزارش آکسیوس، آهارون حالیوا، رئیس سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل در جلسه کابینه امنیتی روز یکشنبه خطاب به وزرای حاضر در این جلسه گفته حصول توافق هسته ای با ایران برای اسرائیل بهتر از شکست مذاکرات وین است. باراک راوید، نویسنده این گزارش، چنین اظهاراتی را از این جهت حائز اهمیت می داند که در حالی که اسرائیل به شدت علیه احیای توافق هسته ای 2015 موسوم به برجام مبارزه می کند، و نفتالی بنت، نخست وزیر این رژیم همچنان مواضع جنگ طلبانه خود را در مورد دیپلماسی با ایران ابراز می کند، سخنان اخیر ژنرال حالیوا نشان دهنده تغییر گسترده تری در رویکرد تشکیلات دفاعی اسرائیل است.

حالیوا که در ماه اکتبر به عنوان رئیس سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل منصوب شده، در جلسه کابینه گفته توافق در وین باعث اطمینان بیشتر نسبت به محدودیت‌هایی در برابر برنامه هسته‌ای ایران شده و از این جهت همسو با منافع اسرائیل خواهد بود و برای آماده شدن در برابر سناریوهای شدیدتر، زمان بیشتری برای اسرائیل به وجود خواهد آورد.

اختلاف در سازمان های امنیتی اسرائیل

راوید معتقدست سخنان حالیوا در این جلسه واکنشی است به مواضع دیوید بارنیا، رئیس موساد در مخالفت با تلاش ها برای احیای برجام در ارزیابی اطلاعاتی سالانه این سازمان جاسوسی.

به گفته دو وزیری که در این نشست شرکت کردند، بارنیا در مورد اینکه آیا یک توافق در خدمت منافع اسرائیل خواهد بود یا خیر گفته هنوز زمان برای تأثیرگذاری بر موضع ایالات متحده در وین وجود دارد. بارنیا در این جلسه خطاب به وزرا گفته: «این یک هدف از دست رفته نیست و ارزش آن را دارد که زمان و تلاش خود را برای گفت و گو با آمریکایی ها صرف کنیم».

توافق محتمل تر شده است

به گفته مقامات اسرائیلی، ارزیابی کلی در تل آویو تا همین اواخر این بود که ایران تنها در حال وقت کشی است، اما اکنون رسیدن به توافق محتمل تر به نظر می رسد. یک مقام ارشد اسرائیلی به راوید گفته: «اگر مذاکرات وین به توافق نیانجامد، شگفتی بزرگی رقم خورده است».

دو وزیری که در جلسه کابینه شرکت کرده اند به آکسیوس گفته اند مقرر شده که حتی اگر توافقی در وین حاصل شود، اسرائیل باید از انتقاد علنی از دولت بایدن در مورد آن خودداری کند. یایر لاپید وزیر امور خارجه در این نشست هشدار داده که چنین حملات علنی می تواند به روابط با دولت بایدن آسیب جدی وارد کند. لاپید روز دوشنبه در نشستی با خبرنگاران گفته بود که اسرائیل به تعامل با دولت بایدن و دیگر قدرت‌های جهانی برای تأثیرگذاری بر مفاد توافق هسته‌ای احتمالی ادامه خواهد داد. او مدعی شده بود که ما اکنون درگیر یک کارزار بزرگ برای بهبود توافق هستیم.