به گزارش اکوایران، پنجشنبه گذشته، رزمایش مشترک میان نیروهای روسی و نظامیان وابسته به دولت سوریه که از حدود یک هفته قبل از آن آغاز شده بود، پایان یافت. این در حالی است که رزمایش مذکور در نزدیکی پایگاه التنف در جنوب این کشور برگزار شد که مهم‌ترین پایگاه نظامی ایالات متحده در این کشور به شمار می‌آید. عماد کرکس، تحلیل گر العربی الجدید در یادداشتی با عنوان «رزمایش روسیه در صحرای سوریه: گسترش حضور یا پیام به آمریکایی ها؟» به بررسی این رزمایش پرداخته است.

چرا رزمایش در جنوب سوریه؟

رزمایش نظامی مشترک نیروهای روسی که با مشارکت نیروهای رژیم در سویدا بادیه در جنوب سوریه انجام شد، دریچه‌ای را به پرسش‌هایی درباره سرنوشت استان السویداء و تمایل روس‌ها و حکومت اسد برای نفوذ بیشتر به صحرایی که حدود نیمی از مساحت کشور را اشغال می کند و از جناح جنوبی شروع می شود، باز می‌کند.

با این حال، این رزمایش از دو جهت جلب توجه می کند. اول این‌که منطقه مانور در نزدیکی پایگاه التنف در حومه شرقی حمص است که بزرگترین پایگاه ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا در این کشور است و نیروهایی از ملیت‌های مختلف را در خود جای داده است. موضوع دوم به این دلیل است که این رزمایش هم زمان با مانورمشترک دیگری که نیروهای ائتلاف و معارضان سوری در حال اننجام آن هستند برگزار می‌شود.

به دنبال نقش بزرگ‌تر 

به نظر می‌رسد اکنون روس‌ها به دنبال آن هستند که نقش بزرگ‌تری را در منطقه جنوب ایفا کنند. روز پنجشنبه، رزمایش روس‌ها و حکومت اسد که حدود یک هفته قبل از آن آغاز شده بود، پایان یافت.  پایگاه اینترنتی «سویدا 24» که به طور تخصصی اخبار استان السویداء و حومه آن را گزارش می کند، اعلام کرده که هفت خودروی نظامی روسیه وارد روستای شانوان در حومه شمال شرقی السویداء شده‌اند که حکومت سوریه آن را در اختیار دارد. یک پایگاه نظامی از زمان بیرون راندن داعش از منطقه و آن نیروها در مدرسه مستقر شدند و در این روستا تمرینات خود را با لشکر "نیروهای ویژه 15" نیروهای حکومت سوریه آغاز کردند.

4

به گزارش این سایت، نیروهای روسی و سوری مانور و تمرین مشترک با گلوله جنگی در میدان تیراندازی شرق تل اسفار انجام دادند و ساکنان منطقه صدای انفجار از محل مانور و گاهی اوقات پرواز هواپیماهای جنگی را شنیدند. این وب‌سایت به نقل از یک منبع نظامی نوشته: «این رزمایش به نوعی شبیه‌سازی جنگ‌های صحرایی و رویارویی با گروه‌های مسلح تحت حمایت واشنگتن است که در صحرای سوریه در حال گسترش هستند». در پایان این مانور، این سایت به نقل از یک منبع نظامی دیگر نوشت که «روز آخر به آموزش سربازان برای آزادسازی شهرک از دست گروه‌های مسلح اختصاص داده شد» و افزود: «سربازان سوری و روسی به موفقیت خوبی دست یافتند. اقدام جمعی هماهنگ برای عملیات های بعدی».

همزمان با آن رزمایش، نیروهای ائتلاف رزمایش مشابهی را با مشارکت معارضین حکومت در مجاورت پایگاه نظامی التنف، واقع در مثلث مرز سوریه، اردن و عراق، انجام دادند. یکی از اکانت‌های وابسته به معارضین در شبکه‌های اجتماعی با انتشار تصاویری از این مانور نوشت: «برای آماده‌سازی عملیات، آموزش نظامی و تمرین‌های مشترک میان سربازان ارتش تکاوران انقلاب و نیروهای آمریکایی ضروری است».

یک حساب ائتلاف همین عکس‌ها را به اشتراک گذاشت و خاطرنشان کرد «ما با شرکای خود در ارتش کماندویی انقلابی کاملاً آماده و متعهد خواهیم بود تا بقایای داعش را از هر فرصتی برای بازگشت محروم کنیم و به همکاری با یکدیگر برای دستیابی به ثبات و امنیت در منطقه ادامه خواهیم داد».

عبدالرزاق المحیاء، مسئول رسانه‌ای در لشکر مغاویر الثوره در گفت‌وگو با «العربی الجدید» گفته که تمرینات آنها منظم است و هدف آن افزایش مهارت‌های رزمندگان و تسهیل همکاری‌های مشترک با نیروهای آمریکایی است. المحیاء افزود: «ارتش انقلابی مغاویر همیشه آماده است، زیرا ما در یک منطقه استراتژیک مهم در سوریه قرار داریم و اهداف ما با اهداف کسانی که نمی خواهند به صلح و امنیت در سوریه دست یابند در تضاد است. منطقه، و ما تمام تهدیدات پیرامون خود را جدی می گیریم».

شبیه‌سازی جنگ با آمریکایی‌ها یا مبارزه با قاچاق مواد مخدر؟

منابعی از داخل السویداء به العربی الجدید گفتند که طرف‌های بین‌المللی در پی مهار فعالیت‌های قاچاق مواد مخدر از سوریه به اردن از مسیر صحرا هستند و و در این راستا، روسیه نیروهای ارتش سوریه را به تقویت نظارت خود بر مرزها واداشته است.

با این حال، منابع دیگر گفتند که این مانورها برای تثبیت حضور روسیه در جناح جنوبی صحرا و پیامی به واشنگتن است که التنف را مهمترین پایگاه خود در سوریه می داند.

«نورس عزیز» روزنامه نگار و نویسنده که اهل استان السویداء است، گفت که مانورهای مشترک بین نیروهای حکومت  و روس‌ها در بادیه پس از چند تحول در سوریه انجام شد. عزیز فاش کرد که از 25 دسامبر، روس‌ها تمرین‌های نظامی را در شمال شرق سوریه آغاز کرده اند و از فرودگاه قامشلی به عنوان فرودگاه پشتیبانی برای فرودگاه حمیمیم استفاده می کنند. همچنین افسران روسی با آموزش نیروهای سوری شروع به بازسازی برخی از دسته‌های نظامی حکومت کردند.

مانور در پایگاه التنف

عزیز درباره همزمانی مانورها با مانور التنف گفت: «تردیدی وجود ندارد که روس‌ها می‌خواهند نقش بیش‌تری در منطقه جنوب ایفا کنند، به خصوص که شبه‌نظامیان محلی در سویداء تحت عنوان مباره با داعش در منطقه، تحت حمایت نیروهای امریکایی درآمده‌اند.

3

او به طور خاص به نیروهای « اللواء السوری» اشاره می‌کند که بنیان‌گذار آن «مالک ابوالخیر» فعال رسانه‌ای اهل سویداء است و توانسته گروهی از اهالی استان را جلب کند. این گروه شبه‌نظامی از مدتی پیش با حمایت واشنگتن تحت عنوان مبارزه با تروریسم در منطقه فعال شده است.