به گزارش اکوایران، در حالی که هشتمین دور مذاکرات برای احیای توافق 2015 ایران از ساعتی پیش در وین آغاز شده است، وزیر امور خارجه ایران گفت: تمرکز اصلی ایران در مذاکرات هسته‌ای که از امروز در اتریش از سر گرفته شده است، لغو تمامی تحریم‌های آمریکا در یک فرآیند قابل راستی‌آزمایی خواهد بود که توانایی ایران برای صادرات نفت خود را تضمین می‌کند.

حسین امیرعبداللهیان، گفت: مهمترین مسئله برای ما رسیدن به جایی است که اولاً نفت ایران به راحتی و بدون مانع فروخته شود. دوماً قرار است پول حاصل از نفت (فروش) به صورت ارزی به بانک‌های ایران واریز شود تا بتوانیم از تمام مزایای اقتصادی مندرج در برنامه جامع اقدام مشترک برخوردار شویم.

امیرعبداللهیان گفت: »امروز یک سند مشترک قابل قبولی روی میز مذاکره وجود دارد که آن را اسناد ۱ دسامبر و ۱۵ دسامبر می‌نامیم». وی گفت که دو سند مربوط به موضوع هسته ای و همچنین تحریم های ایالات متحده است. وزیرخارجه ایران افزود: «از امروز مذاکرات ما بر اساس این سند مشترک آغاز خواهد شد. تضمین و راستی آزمایی از جمله مواردی است که در دستور کار قرار دارد».

بر اساس گزارش رویترز، صادرات نفت، منبع اصلی درآمد ایران، تحت تحریم های ایالات متحده کاهش یافته است.  ارزیابی‌های مبتنی بر کشتیرانی و منابع دیگر حاکی از کاهش از حدود 2.8 میلیون بشکه در روز در سال 2018 بود که به کمتر از 200 هزار بشکه در روز رسید. یک پیمایش جدید اما نشان داد صادرات نفت ایران در ماه ژوئن 2021  تا حدود 600 هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

به نوشته رویترز، دو متن پیش‌نویس ایران که در 26 نوامبر در وین ارائه شد، نسخه‌های اصلاح‌شده‌ای از متن‌هایی بود که در ژوئن در مذاکرات با دولت قبلی ایران تهیه شد.

سالیوان هفته گذشته گفت که ایالات متحده و شرکای آن در حال گفتگو در مورد چارچوب های زمانی دیپلماسی هسته ای با ایران هستند و افزود که مذاکرات فعلی ممکن است ظرف چند هفته به پایان برسد.

با این حال سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه گفت طرف ایرانی هیچ ضرب الاجلی را نمی پذیرد. یک منبع نزدیک به تیم ایران به رویترز گفت که این هیئت تا زمانی که نیاز باشد در وین خواهد ماند.

لفاظی‌های اسرائیل در آستانه دور هشتم مذاکرات وین

در همین حال یائر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل، با تکرار لفاظی‌های مقامات این رژیم ادعا کرد که  اسرائیل آماده است در صورت نیاز به تنهایی علیه ایران اقدام کند.

بر اساس گزارش رویترز، لاپید بدون اشاره به ناتوانی تل‌آویو در اقدام ادعایی علیه ایران و تلاش ناکام مقامات این کشور برای اقناع آمریکا در راستای بکارگیری اهرم نظامی، گفت: «البته، ما ترجیح می‌دهیم در قالب همکاری‌های بین‌المللی اقدام کنیم، اما در صورت لزوم به تنهایی عمل خواهیم کرد. ما خودمان از خود دفاع می کنیم».

53214

لاپید همچنین ادعا کرد: «ما اطلاعات کاملاً محکمی درباره برنامه هسته‌ای ایران به متحدان خود ارائه کرده‌ایم». وی بدون اشاره به جزئیات این اطلاعات ادعایی، گفت: این‌ها فقط "عقاید و مواضع" ما نبود، بلکه "اطلاعات عینی" بود.

لاپید با اشاره به اینکه امروز مذاکرات هسته ای در وین از سر گرفته می شود، گفت: «در سیاست خارجی چالش اصلی اسرائیل جلوگیری از پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران است. او گفت: «در ماه‌های اخیر گفت‌وگوی فشرده‌ای با همه کشورهای درگیر در این مذاکرات داشته‌ایم».

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی ایالات متحده برای گفتگو در مورد مذاکرات در اسرائیل بود و به طور جداگانه با نخست وزیر نفتالی بنت، وزیر دفاع بنی گانتز و لاپید دیدار کرد. وزیر امور خارجه به مذاکرات خود با آمریکا اشاره کرد اما گفت که در مسکو، پاریس و لندن نیز بوده است.

در حالیکه تل‌آویو بارها اقداماتی با هدف برهم زدن تعامل دیپلماتیک ایران و غرب انجام داده است، لاپید مدعی است که اسرائیل از دیپلماسی به عنوان گزینه ارجح در برخورد با ایران حمایت می کند. او ادعا کرد: «ما به همه به وضوح گفته ایم. اسرائیل اجازه نخواهد داد ایران به یک کشور نهفته هسته‌ای (کشوری که به آستانه هسته‌ای رسیده است) تبدیل شود».

وی همچنین گفت: «اسرائیل با هیچ توافقی مخالف نیست. توافق خوب، خوب است. ما با هر توافقی مخالفیم که اجازه نظارت واقعی بر فعالیت‌های ایران را نمی دهد».

اسرائیل با توافق اولیه ایران، معروف به برنامه جامع اقدام مشترک که بین ایران و شش قدرت جهانی آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، آلمان و بریتانیا امضا شد، مخالفت کرد.