به گزارش اکوایران، هم‌زمان با شدت گرفتن تنش‌ها میان روسیه و غرب، میخائیل گورباچوف آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی، با متهم کردن ایالات متحده، این کشور را مسئول تنش‌های اخیر دانسته است.

ادعای واهی پیروزی در جنگ سرد

 بنا بر گزارش خبرگزاری فرانسه، میخائیل گورباچف، در آستانه سی‌امین سالگرد استعفای خود از رهبری اتحاد جماهیر شوروی، در گفت وگو با خبرگزاری دولتی ریانووستی گفته که  در سال‌های پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی، ، «برتری طلبی» آمریکا، منشأ بحران بین روسیه و کشورهای غربی است. او با متهم کردن آمریکا به این مسئله گفته: «غرور و خود بزرگ‌بینی آمریکا از حد خارج شده است. در حالی که ما همه با هم دنیا را از رویارویی نجات دادیم، اما آنها خود را پیروز جنگ سرد اعلام کردند».

15

گورباچف متذکر شده: « وقتی آمریکا و غرب در چنین موقعیتی قرار دارند، چگونه می توان توقع مناسبات عادلانه و معقول داشت؟» به اعتقاد او مدعیان پیروزی در جنگ در سرد تصمیم گرفتند «امپراتوری جدیدی» بسازند. از این رو ایده گسترش ناتو به وجود آمد. با این حال، گورباچف ضمن استقبال از مذاکرات امنیتی دو جانبه بین ایالات متحده و روسیه، ابراز امیدواری کرد که دو طرف به نتیجه مثبتی برسند.

تحکیم مواضع در نزدیکی مرز اوکراین

علی‌رغم این‌که روسیه و غرب در هفته‌های اخیر گفت وگوهای امنیتی را برای کاستن از بحران میان طرفین بالاخص در زمینه اوکراین آغاز کرده‌اند، با این وجود روند تحولات حاکی از شدت گرفتن تنش در روابط فی‌مابین است. خبرگزاری رویترز  با استناد به تصاویر ماهواره‌ای شرکت ماکسار تکنالوژیز ادعا کرده تصاویر ماهواره‌ای در مجموع نشان از تحرکات گسترده نظامی و افزایش روزافزون نیروهای روسیه در نزدیکی مرز اوکراین دارد. رویترز هم‌چنین به نقل از چهار منبع نوشته است که نیروهای روسیه در هفته‌های اخیر در شرق اوکراین که تحت کنترل جدایی‌طلبان است، مستقر شده‌اند تا خط دفاعی علیه نیروهای دولت اوکراین را تقویت کنند.

18

هم چنین به دنبال پرتاب یک بطری کوکتل مولوتوف به طرف سرکنسولگری روسیه در شهر لویو واقع در غرب اوکراین، وزارت خارجه روسیه، ضمن تروریستی خواندن و حاصل شعارهای هیستری روس‌هراسی دانستن این عمل، کاردار سفارت اوکراین در مسکو را به این وزارت‌خانه احضار کرده است.

تهدید روزمره روسیه

هم‌چنین، همزمان با بالا گرفتن بی‌سابقه تنش‌ها میان مسکو و کی‌یف، دبیر شورای امنیت ملی اوکراین ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه را به تلاش برای نابودی اوکراین و احیای اتحاد جماهیر شوروی متهم کرد. بنا بر گزارش یورونیوز، اولکسی دانیلوف، دبیر شورای امنیت ملی اوکراین به خبرگزاری فرانسه گفته: «تهدید روسیه علیه ما روزمره است. شمار سربازان در چنین شرایطی مهم نیست».

14

به گفته دبیر شورای امنیت ملی اوکراین ولادیمیر پوتین تصمیم دارد با نابودی اوکراین، اتحاد جماهیر شوروی را احیا کند. با این حال همین این مقام عالی‌رتبه امنیتی معتقد است در صورت حمله روسیه به این کشور، تمام مردم اعم از نظامی و غیرنظامی برای دفاع از میهن خود متحد می‌شوند و روسیه را شکست می‌دهند.