به گزارش اکوایران، در شرایطی که طرف‌های ایرانی و اروپایی یکدیگر را مسئول توقف مذاکرات اتمی در شهر وین می‌دانند، یک مقام آمریکایی مذاکرات را «بهتر از آنچه انتظار می‌رفت و بدتر از آن‌چه باید می‌بود» توصیف کرد.

سرعت دستیابی به توافق به طرف مقابل بستگی دارد

علی باقری‌کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران در مذاکرات وین، پس از اعلام توقف گفت‌وگوها در روز جمعه، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا گفته ایران در این مرحله خواستار توقف مذاکرات نبوده بلکه ما از ابتدا توافق کردیم که لازم است پس از رسیدن به پیش‌نویس توافق، استراحت داشته باشیم.

2

او ضمن اشاره به این مسئله که ایران از ابتدا بر ضرورت استمرار مذاکرات برای دستیابی به پیش نویس مورد توافق تاکید داشته، متذکر شده اگر طرف مقابل دیدگاه‌ها و مواضع منطقی جمهوری اسلامی ایران را بپذیرد، گفت‌وگوهای دور جدید می‌تواند آخرین دور مذاکرات باشد و در کوتاه‌ترین زمان به توافق برسیم. او هم‌چنین خاطرنشان کرده سرعت دستیابی به توافق بستگی به طرف مقابل دارد.

فقط چند هفته زمان داریم!

باقری در شرایطی طرف اروپایی را مسئول وقفه در این دور از مذاکرات دانسته که بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، شب گذشته دیپلمات‌های سه کشور اروپایی عضو برجام در بیانیه‌ای مشترک با اشاره به اینکه وقفه در مذاکرات وین خواست ایران بود، ابراز امیدواری کردند که جمهوری اسلامی این گفت‌وگوها را زودتر از سربگیرد و تعاملی سازنده داشته باشد.  بر اساس متن این بیانیه «ما به تصمیم باقری کنی، مذاکره‌کننده اصلی ایران برای بازگشت به تهران جهت رایزنی استقبال می‌کنیم هرچند این مسئله وقفه‌ای مایوس‌کننده در مذاکرات می‌اندازد. ما به همراه شرکای چینی، روسی و آمریکایی‌مان آماده ادامه دادن مذاکرات بودیم».

1

هم‌چنین انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات وین شب گذشته هشدار داده برای دستیابی به توافق تنها «چند هفته» و نه ماه‌ها وقت باقی مانده است. مورا همچنین گفته پیشنهادات جدید ایران به پیش‌نویس شش دور قبلی مذاکرات اضافه شده و اعضای برجام توافق کرده‌اند که مذاکرات بر پایه این متن باشد.

علی باقری هم در این رابطه در جمع خبرنگاران گفته  پس از تبادل دیدگاه‌های طرف‌های مذاکره، در نهایت اروپایی‌ها مجاب شدند که دیدگاه‌های ایران به عنوان مبنایی برای مذاکرات جدی و نتیجه بخش پذیرفته شود و در این دور از مذاکرات دو مبنای جدید ایران به توافقات قبلی اضافه شده و مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

بالاتر از حد انتظار، کم‌تر از آن‌چه باید می‌بود!

هم‌چنین یک مقام ارشد وزارت خارجه ایالات متحده در نشستی خبری روند مذاکرات اخیر را «بهتر از آنچه انتظار می‌رفت و بدتر از آنچه باید می‌بود» توصیف کرد. بنا بر گزارش الجزیره این مقام ارشد آمریکایی که نخواست نامش فاش شود تاکید کرد که زمان و فرصت برای احیای برجام بسیار کوتاه است  و همچنان بسیاری از مسائل اختلافی با ایران حل نشده باقی مانده است. از نگاه این مقام، تنها پیشرفت کسب شده، اجازه دادن ایران به بازگشت دوربین های نظارتی آژانس به تأسیسات هسته ای کرج است.

3

در این شرایط، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی دولت جوبایدن مدعی شده که مذاکرات با ایران به علت نبود چارچوب برای توافق هسته‌ای، به خوبی پیش نمی‌رود و آمریکا از طریق مذاکره‌کنندگان اروپایی به تهران هشدار داده‌ است.. بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، سالیوان گفته ما در حال پرداختن هزینه تصمیم فاجعه‌بار [دونالد ترامپ] در خروج از توافق هسته ای ایران هستیم. او افزوده: «در عین حال صبر ما در قبال ایران محدود است و در حالی که این کشور با سرعت به توسعه برنامه هسته‌ای خود ادامه می‌دهد، فرصت بازگشت به توافق هسته‌ای کاهش می‌یابد».