به گزارش اکوایران، سران دولت‌های عربی خلیج فارس طی نشست اخیر خود در ریاض، پایتخت عربستان سعودی از جمهوری اسلامی خواسته‌اند که گام‌های عملی در راستای کاستن از تنش‌ها بردارد.

دعوت به برداشتن گام‌های عملی

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، نشست علنی اجلاس سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس روز گذشته در شرایطی به پایان رسید که اعضای شرکت‌کننده در این نشست ایران را دعوت به «برداشتن گام‌های عملی» در جهت «کاهش تنش‌ها» کرده‌اند. بیانیه پایانی این نشست هم‌چنین تقاضای مشارکت در مذاکرات بین قدرت‌های جهانی و تهران با هدف نجات توافق هسته‌ای برجام، را تکرار کرده است –امری که تاکنون با استقبال تهران مواجه نشده است.

این بیانیه در شرایطی صادر شده که بنا بر گزارش رویترز، عربستان سعودی و امارات متحده عربی هر دو برای مهار تنش‌ها تلاش کرده‌اند که با تهران تماس برقرار کنند. بر اساس این گزارش، عربستان سعودی و امارات تلاش دارند تا حدی از سیاست‌های خارجی تهاجمی فاصله گرفته و به رویکردی مسالمت‌آمیزتری روی آوردند، چرا که آن‌ها ناگزیر از جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی و جلب نظر مساعد جو بایدن هستند. در این شرایط امارات متحده عربی برای بهبود روابط با ایران و ترکیه سریع‌تر عمل کرده و در عین حال پس از برقراری روابط با اسرائیل در سال گذشته، دوباره با سوریه تماس برقرار کرده است.

تلاش برای مشارکت در مذاکرات

در این شرایط، شاهزاده محمدبن‌سلمان، ولی‌عهد عربستان سعودی در سخنرانی خود در این نشست مذاکرات مستقیم بین آن کشور و ایران را تایید کرد. او در بخشی از این سخنران گفت که دولت سعودی از حل اختلاف با ایران از طریق مذاکره حمایت می‌کند. او در این سخنان بار دیگر درخواست کرد که در تلاش جهانی برای احیای توافق هسته‌ای با ایران، لازم است برنامه‌های موشکی تهران نیز به طور جدی و موثر بررسی شود –مسئله‌ای که همیشه از سوی جمهوری اسلامی به صراحت رد شده است.

هم‌چنین شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از این اجلاس گفت مواضع سختگیرانه ایران در وین نگران‌کننده است و حضور ما در مذاکرات هسته با ایران ما را به راه حل‌ها نزدیک می‌کند. به گفته او کشورهای حاشیه جنوب خلیج فارس ترجیح می دهند بخشی از گفتگوهای احیای برجام باشند، اما در عین حال «از هر ساز و کاری» که به نگرانی‌های آن‌ها از جمله در زمینه گروه‌های نیابتی نیز رسیدگی کند، استقبال می‌کنند. او مدعی شده گفت‌و‌گوها با ایران هیچ «تغییر واقعی در میدان» نداشته است اما این کشور همچنان از مذاکره استقبال می‌کند و مایل به انجام آن است. عربستان دست به سوی دولت جدید ایران دراز می‌کند و امیدوار است که پاسخ مثبتی ببیند.