به گزارش اکوایران، در شرایطی که طرف‌های ایرانی و اروپایی مذاکرات احیای برجام یکدیگر را متهم به رویکردی غیرسازنده در گفت‌وگوها کرده‌اند، نماینده روسیه در این مذاکرات، گفت‌وگوها را «رو به جلو، اما نه‌ خیلی سریع» توصیف کرده است.

مسئله حساس سانتریفیوژها

میخائیل اولیانوف، نماینده فدراسیون روسیه در مذاکرات احیای برجام روز گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری تاس روسیه گفته پیشرفت‌هایی در مذاکرات هسته‌ای ایران در حال انجام است و گام‌هایی رو به جلو برداشته می‌شود، اما این پیشرفت‌ها خیلی سریع نیست. اولیانوف با اشاره نسبت به حساسیت‌ها نسبت به مسئله سانتریفیوژهای ایران، گفته این موضوع تنها یکی از ده‌ها مسئله‌ باقی‌مانده است که باید حل و فصل شود.

او درباره پیچیدگی توافق بر سر این مسئله گفته: «با این سانتریفیوژها چه کار می‌توانیم بکنیم؟ درباره سانتریفیوژهای ایران چندین گزینه مطرح است، یکی انتقال آنها به خارج از ایران، یکی از بین بردن سانتریفیوژهاست، گزینه‌ دیگر جمع‌آوری و مهرو‌موم آنها در ایران و قرار دادنشان تحت‌نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. در هر صورت توافق بر یک گزینه لازم است».

بازگشت رابرت مالی به مذاکرات

هم‌چنین در شرایطی که در روزهای گذشته، علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران در مذاکرات هسته‌ای درباره این گفت‌وگوها گفته بود  «پیشرفت‌هایی در حال انجام است»،  یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا روز گذشته ادعا کرده برای قضاوت درباره اینکه آیا ایران با رویکردی سازنده‌تر به مذاکرات برگشته، هنوز خیلی زود است.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، جالینا پورتر، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی وی از مذاکرات هسته‌ای ایران گفته آن‌چه که من می‌خواهم بگویم این است که اولویت ما از سرگیری سازنده این مذاکرات با تمامی طرف‌هایی است که به دنبال دستیابی و اجرای بازگشت سریع و متقابل به پایبندی به برجام هستند. با این حال هنوز خیلی زود است که بگوییم آیا ایران در این لحظه به رویکرد سازنده‌تری بازگشته است یا خیر. او هم‌چنین خبر داده که رایرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و هیات همراهش به مذاکرات پیوسته‌اند.

ارائه مجدد پیشنهاد توافق موقت

پایگاه خبری آکسیوس نیز خبر داده که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا هفته آینده برای رایزنی درباره ایران به اسرائیل سفر می کند.الجزیره در این رابطه ادعا کرده سالیوان در این سفر توافق موقت با ایران را در صورت امکان نداشتن برای بازگشت به توافق هسته ای ۲۰۱۵ پیشنهاد می کند.