به گزارش اکوایران، در شرایطی که دیپلمات های اروپایی ادعا کرده‌اند که هیچ پیشرفتی در مذاکرات به وجود نیامده و زمان در حال تمام شدن است، ایران طرف‌های غربی را متهم به ادامه مفصرنمایی کرد.

ادامه بازی مقصرنمایی

به گزارش خبرگزاری رویترز، ساعاتی پس از آن‌که دیپلمات‌های اروپایی ادعا کردند که مذاکرات پیشرفتی نداشته و برجام به‌زودی به پوسته‌ای تو خالی مبدل خواهد شد، ایران طرف‌های غربی عضو توافق هسته‌ای 2015 را متهم کرد که در مقصرنمایی دیگران پافشاری می‌کنند.

0

علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران در توییتر نوشت: «بعضی بازیگران به جای دیپلماسی واقعی به عادت مقصرنمایی خود پافشاری می‌کنند. ما سریعا پیشنهادهای‌مان را ارائه کردیم و به نحوی سازنده و منعطف تلاش کردیم تا اختلافات کم شود. دیپلماسی، خیابانی 2طرفه است. اگر اراده‌ای برای جبران خطای مقصر باشد، راه برای توافق خوب سریع هموار می‌شود».

پوسته توخالی برجام!

بنا بر گزارش رویترز، ساعاتی پیش از واکنش باقری‌کنی، دیپلمات‌های ارشد بریتانیایی، فرانسوی و آلمانی با انتشار بیانیه‌ای ادعا کرده بودند: «تا این لحظه، ما هنوز نتوانسته‌ایم به مذاکرات واقعی بپردازیم». در این بیانیه تصریح شده بود: «زمان در حال اتمام است. بدون پیشرفت سریع [در مذاکرات] و با توجه به پیشبرد سریع برنامه هسته‌ای ایران، برجام به زودی به پوسته ای تو خالی تبدیل خواهد شد».

2

این بیانیه ارزیابی بدبینانه‌ای از تلاش ها برای احیای توافقی ارائه می دهد. این دیپلمات‌ها گفتند که در شش دور مذاکرات قبلی میان ماه‌های آوریل تا ژوئن، پیشرفت قابل توجهی داشته‌اند. با این حال آن‌ها ادعا کرده‌اند که مواضع جدید ایران مغایر و یا فراتر از برجام است. گزارش رویترز متذکر شده که یک مقام ارشد آمریکایی هم گفته در دور هفتم، که از 29 نوامبر آغاز شده، ایران هرگونه مصالحه‌ای را که در شش دوره قبلی انجام داده بود کنار گذاشته و درخواست‌های بیش‌تری داشته است. بیانیه اروپایی‌های مدعی شده که وضعیت کنونی مایه سرخوردگی آن‌هاست، چرا که نمای کلی توافقی منصفانه و کلی که امکان رفع همه تحریم‌های مرتبط با برجام را فراهم می‌کند و به نگرانی ما بابت جلوگیری از تکثیر [سلاح هسته‌ای] پاسخ می‌دهد از تابستان گذشته کاملا مشخص شده است.