به گزارش اکوایران، در شرایطی که دولت ایالات متحده اعلام کرده که ماموریت نیروهای رزمی این کشور در خاک عراق به طور رسمی به پایان رسیده است، نیروهای سیاسی عراق هم‌چنان در تب‌وتاب تشکیل دولت آینده قرار دارند.

تعویق جلسه در منزل مقتدی صدر

در شرایطی که گروه‌های شیعه عراق با محوریت شورای هماهنگی شیعیان با رایزنی‌های فشرده به دنبال جلب نظر مقتدی صدر هستند، به نظر می‌رسد اختلافات میان طرفین هم‌چنان پا بر جاست. در شرایطی که اولین گفت‌وگوها میان مقتدی مصدر و شورای هماهنگی نیروهای شیعه پنج شنبه دوم دسامبر (یازدهم آذر) در منزل هادی العامری (رهبر ائتلاف فتح) در شهر نجف اشرف برگزار شده بود، روز گذشته سران شورای هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه از تعویق جلسه ای که قرار بود در نجف و به میزبانی مقتدی صدر برگزار کنند، خبر دادند.

14

بر اساس گزارش میدل‌ایست نیوز، شورای هماهنگی شیعیان منتظر تأیید نهایی نتایج انتخابات از جانب دادگاه فدرال است تا بعد از آن تفاهمات لازم برای تشکیل دولت جدید انجام شود. یک منبع در جریان صدر هم تأکید کرده که این جلسه که قرار بود هفته گذشته برگزار شود به قوت خود باقی است اما برگزارکنندگان این نشست منتظر تصمیم نهایی دادگاه فدرال درباره شکایت رئیس ائتلاف فتح درباره نتایج انتخابات به دادگاه فدرال می‌مانند.

جریان صدر می‌تواند به اپوزیسیون داخل مجلس برود!

با این حال به نظر می‌رسد با توجه به اختلاف میان اعضای این نشست، رسیدن به به تفاهمی سیاسی میان آن‌ها دشوار باشد. روز گذشته بهاء النوری، سخنگوی ائتلاف دولت قانون، در مصاحبه‌ای اعلام کرده که نوری المالکی، رئیس این ائتلاف به جلسه‌ای که قرار بود در منزل صدر برگزار ‌شود، دعوت نشده و صدر فقط از هادی العامری دعوت کرده بود. او تأکید کرده که تشکل‌های سیاسی عضو شورای هماهنگی کاملا متحد هستند و از این چارچوب جدا نخواهند شد.

12

او در این گفت‌وگو افزوده که چه جریان صدر راضی باشد چه نباشد، چارچوب هماهنگی به صورت یک گروه متحد برای تفاهم با دیگر گروه‌ها عمل خواهد کرد. او گفت که هنوز بسیاری از نمایندگان مستقل تصمیم خود را درباره انضمام به ائتلاف‌ها نگرفته‌اند و برخی از آنان هم توافقاتی با برخی گروه‌های سیاسی دارند که بعد از تأیید نتایج، آن توافقات اجرا خواهد شد.

النوری تأکید کرده که اکثر نیروهای سیاسی تمایلی به رفتن به اپوزیسیون داخل مجلس ندارند و همه می‌خواهند در حکومت سهیم باشند و افزوده که هیئت چارچوب هماهنگی با جریان صدر درباره مشارکت در دولت توافقی مذاکره می‌کند و اگر این توافقات به نتیجه نرسید، جریان صدر می‌تواند به اپوزیسیون داخل مجلس برود.

خروج نیروهای آمریکایی طی روزهای آینده

رقابت میان گرو‌ه‌های سیاسی در عراق برای ایجاد ائتلاف جهت تشکیل دولت در شرایطی ادامه دارد که این کشور درگیر مسئله خروج نیروهای آمریکایی از خاک کشور است. روز گذشته مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق با اشاره به نقشه راه دولت و خواسته مردم عراق، گفت که با توجه به لزوم «التیام زخم‌های عراق و بازگشت سلامت به کشور» ائتلاف نیروهای نظامی بین‌المللی طی چند روز از کشور خارج می‌شوند.

13

الکاظمی طی سخنان اظهار کرده در چند روز آتی شاهد خروج همه نیروهای رزمی ائتلاف بین‌المللی از عراق در چارچوب توافق راهبردی با امریکا خواهیم بود، و از این پس، نقش این ائتلاف مشورتی خواهد بود؛ امری که نشانگر قدرت و توان نیروهای امنیتی و نظامی مختلف عراق در حفظ امنیت و ثبات مردم و تحول مستمر در این زمینه است. او افزوده: « در میانه کشمکش‌ها و تفسیرهای سیاسی پساانتخاباتی، همه باید اطمینان داشته باشند که ما اجازه نخواهیم داد امنیت و ثبات عراق تحت الشعاع قرار گیرد، علیرغم همه اختلافات، گروه‌های سیاسی و جریان‌های جدید و نامزدهای مستقل و الیت‌ها، همه فرزندان این میهن هستند و دغدغه کشور و امنیت آن را دارند».

روز پنج‌شنبه گذشته، قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق برای اولین بار به‌طور رسمی اعلام کرده بود که نظامیان تحت رهبری آمریکا به ماموریت رزمی خود در عراق پایان داده‌اند.