به گزارش اکوایران، در حالی که علی باقری از خط قرمز ایران در مذاکرات وین سخن گفته، وزیر خارجه جدید آلمان ادعا کرده در چند روز اخیر در این مذاکرات هیچ پیشرفتی حاصل نشده است.

خط قرمز ایران در مذاکرات

روز گذشته علی باقری‌کنی سرپرست تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات وین در گفت‌وگو با پرس تی‌وی گفته برای ایران چیزی کم‌تر از توافق هسته ای 2015 قابل قبول نیست و این مسئله خط قرمز تهران در مذاکرات وین باقی خواهد ماند. او متذکر شده فضای داخل گفت‌وگوها در وین کاملا جدی است و نگاه ایران در مذاکرات به هیچ وجه حداکثری نبوده و البته از مواضع خود هم عقب نشینی نکرده است.

3

بحث بر سر نحوه ادامه مذاکرات بر اساس پیش‌نویس ماه ژوئن و یا پیش نویس پیشنهادی تیم مذاکره‌کننده جدید ایرانی، در روزهای اخیر مورد مناقشه بوده است. در حالی که جمعه عصر خبرگزاری رویترز از قول منابع غربی گزارش داده بود که تیم ایرانی پذیرفته مذاکرات را بر مبنای پیش‌نویس قبلی ادامه دهد، اما ساعاتی بعد باقری‌کنی گفت ایران مذاکرات را در چارچوب پیش‌نویس پیشنهدی جدید ادامه می‌دهد. باقری در گفت‌وگو با پرس تی‌وی تائید کرده که موضوعات اختلافی شش دور مذاکره قبلی در وین هنوز حل نشده و روی میز است و افزود که آن‌ها نیازمند تصمیم‌گیری در بالاترین سطوح هستند.

هیچ پیشرفتی در مذاکرات به وجود نیامده!

هم‌چنین روز گذشته علی باقری نشست مشترکی را با مذاکره‌کنندگان ارشد سه کشور اروپایی در محل هتل کوبورگ وین برگزار کرد. در این شرایط، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات وین در توئیتر نوشت: «در کمال تعجب، برحی تحلیلگران و روزنامه‌نگاران اوضاع در مذکرات وین را دراماتیک و تقریبا بن‌بست توصیف می‌کنند. در این مورد، اینطور نیست. پس از وقفه‌ای، مذاکره کنندگان به کار دیپلماتیک عادی بازگشته و مذاکرات فشرده را ادامه دادند. فضا مثبت است».

1

علی‌رغم چنین اظهاراتی از سوی نماینده روسیه، روز گذشته آنالنا بائرباخ، وزیر خارجه جدید آلمان در حاشیه نشست وزاری خارجه گروه هفت ادعا کرده به دلیل آن‌که پیشنهاد ایران در وین مذاکرات را شش ماه به عقب برگردانده، در چند روز اخیر در این مذاکرات هیچ پیشرفتی حاصل نشده است و هیچ چشم‌اندازی برای پیشرفت در این مذاکرات دیده نمی‌شود. او گفت که فرصت برای حل مشکل، به سرعت در حال از دست رفتن است. لارنس نورمن، خبرنگار وال‌استرتیت ژورنال که اخبار مذاکرات را به طور مستمر پوشش می‌دهد با نقل سخنان بائرباخ نوشته: کاملا واضح و همانطور که دیروز گزارش دادیم.

هم‌چنین، به موازات ادامه مذاکرات در وین، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا گفته آنتونی بلینکن، وزیر خارجه این کشور در حاشیه نشست گروه هفت در شهر لیورپول با همتایان اروپایی‌اش، مذاکراتی سازنده درباره برجام و شیوه مواجهه با ایران داشته است.

ارائه جدول زمانی عملیات نظامی

در این شرایط، رسانه‌های اسرائیل از قول یک مقام ارشد امنیتی این رژیم ادعا کرده‌اند بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل در دیدارهای روز پنج‌شنبه گذشته خود با مقامات ارشد آمریکا در واشینگتن، آن‌ها را از «جدول زمانی» ارتش اسرائیل برای حمله به اسرائیل آگاه کرده است. بر اساس گزارش روزنامه وای نت در حالی که آمریکا هنوز گزینه نظامی را در برابر ایران قبول ندارد، اسرائیل کماکان به فشار به آمریکا برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران ادامه می‌دهد. با این حال، این مقام ارشد اسرائیلی مدعی شده آمریکا از نتایج مذاکرات وین خشنود نیست و دارد صبر خود را از دست می‌دهد.

2

روزنامه هاآرتص هم مدعی شده بنی گانتز به ارتش دستور داده برای احتمال حمله به ایران آماده شود. این در حالی است که او  پس از دیدارهایش با وزیران دفاع و خارجه آمریکا، در نشستی در واشنگتن با نشان دادن نقشه‌ها، نمودارها و تصاویر، نام برخی از نقاط ایران را که به ادعای او به مراکز آموزش نظامی ایران مبدل شده‌اند، ذکر کرد. او در جمع مدیران رسانه‌ها و پژوهشگران ارشد در اندیشکده‌های آمریکایی به مراکز نظامی در غرب ایران، جزیره قشم و نیز مرکز هوایی در کاشان اشاره کرد. اقدام وزیر دفاع اسرائیل که شبیه توجیه عملیات نظامی بود، ظاهرا این برداشت را القا می‌کرد که اسرائیل از هم‌اکنون بانکی از اهداف را برای حمله به ایران، غیر از تاسیسات هسته‎‌ای، آماده کرده است.