به گزارش اکوایران، نشست وزرای خارجه خارجه گروه هفت با موضوع اتحاد علیه روسیه، بررسی مسائل ژئوپلتیکی شامل مذاکرات هسته‌ای با ایران و پایان دادن به «عصر درون نگری» در حال برگزاری است.

انگیزه اصلی برگزاری نشست

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، نشست وزاری خارجه گروه هفت از روز گذشته در شهر لیورپول در حال برگزاری است. بر اساس این گزارش، نمایش جبهه واحد علیه تهاجم احتمالی روسیه به اوکراین مهم‌ترین انگیزه برگزاری این نشست است. لیز تراس، وزیر امور خارجه بریتانیا -که ریاست دوره‌ای این نشست بر عهده اوست- از حمله احتمالی روسیه علیه اوکراین به قصد اشغال این کشور، با عنوان «اشتباه استراتژیک» یاد کرده و تهدید کرده در صورت وقوع آن روسیه با پیامدهای شدید اقتصادی مواجه خواهد شد.

گروه هفت شامل ثروتمندترین دموکراسی‌های جهان (شامل آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، ژاپن، ایتالیا و کانادا) است. نشست اخیر با حضور آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده و دیگر همتایانش در بحبوحه نگرانی‌های بین‌المللی مبنی بر حمله روسیه به اوکراین برگزار می‌شود. این در حالی است که روسیه برنامه‌ریزی برای هرگونه حمله را رد می‌کند.

آمادگی برای مقابله با تهدیدهای فزاینده

تراس در ابتدای این نشست خطاب به وزرای خارجه گفته: «ما باید از خود در برابر تهدیدهای فزاینده بازیگران متخاصم دفاع کنیم و باید قویاً متحد شویم تا در برابر متجاوزانی که به دنبال محدود کردن مرزهای آزادی و دموکراسی هستند بایستیم». او افزوده: «برای انجام این کار، ما باید صدای متحد قوی‌تری داشته باشیم»

21

در حال هزار اکراین در کانون بحران در روابط شرق و غرب قرار دارد، زیرا غربی‌ها روسیه را به گردآوری و تجمع  ده‌ها هزار نیرو برای آماده‌سازی برای یک حمله نظامی احتمالی در مقیاس بزرگ متهم می‌کند. روسیه، اکراین و ایالات متحده را به رفتار بی‌ثبات‌کننده متهم می‌کند و گفته است که برای حفاظت از خود به تضمین‌های امنیتی نیاز دارد.

بر اساس گزارش رویترز، این نشست به بررسی مسائل ژئوپلیتیکی از جمله مذاکرات هسته‌ای با ایران و افزایش تنش‌ها با ایران می‌پردازد. بریتانیا به‌عنوان رئیس کنونی گروه هفت، از اعضا خواسته تا در دفاع از آنچه «جهان آزاد» می‌خواند، جدی‌تر عمل کنند. در روزهای گذشته وزیر خارجه بریتانیا ادعا کرده داده بود که گفتگوهای وین «آخرین بخت ایران» برای توافق بر سر احیای برجام است.

پایان «عصر درون نگری»

هم‌چنین تراس طی هفته گذشته گفته بود که «عصر درون نگری» برای غرب به پایان رسیده و باید نسبت به خطرات ایدئولوژی‌های رقیب بیدار شود. او خطرات اقتصادی وابستگی اروپا به گاز روسیه و تهدید امنیتی گسترده‌تر ناشی از فناوری چین را به عنوان نمونه برجسته کرده است.

22

انتظار می رود آلمان که از سال آینده میلادی ریاست رهبری دوره‌ای این گروه را از بریتانیا تحویل می گیرد، در این نشست برنامه خود را برای سال 2022 اعلام کند. وزرای اتحادیه اروپا، استرالیا، کره جنوبی و هند به همراه نمایندگانی از اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا (آسه آن) در برخی از جلسات به عنوان مهمان گروه هفت شرکت خواهند کرد.