به گزارش اکوایران، در شرایطی که مقامات اسرائیل راهی واشنگتن شده اند تا دیدگاه های خود را با مقامات آمریکایی پیرامون مذاکرات احیای برجام به اشتراک بگذارند، گفته می شود که آن ها در این دیدارها قصد دارند جزئیات طرح جایگزین خود را در صورت شکست مذاکرات وین به اطلاع آنها برسانند. محمد سلمان، تحلیلگر مسائل منطقه ای، با انتشار یادداشتی در پایگاه تحلیلی میدلیست مونیتور، با عنوان «طرح جایگزین برای مذاکرات: در مورد توافق هسته ای ایران» ضمن بررسی مفاد این طرح جایگزین، به انتقاد از مواضع اسرائیل در این زمینه پرداخته است.

پرسش اصلی: طرح جایگزین چیست؟

رسانه های اسرائیلی در حال حاضر در حال تبلیغ طرحی جایگزین برای رهبران این رژیم در صورت شکست مذاکرات وین هستند و سخت تلاش می کنند تا پای واشنگتن و کشورهای اروپایی را به هم به این طرح بکشانند. اکنون این رژیم در این خیال است که زمان حاضر فرصت مناسبی است که تهران را از مواضع سیاسی اش دور  و به دادن امتیازاتی در مورد برنامه موشکی و نقش منطقه‌ای‌اش سوق دهد. سوال اینجاست که این طرح جایگزین چیست؟

سایت خبری اسرائیلی کان جزئیات مهم سفر بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل و دیوید بارنیا، رئیس موساد به واشنگتن را فاش و خاطرنشان کرده که این دو طرحی جایگزین به همراه دارند که ادعا می کنند بر اساس آن  واشنگتن می تواند با اجرای آن تهران مجبور به تغییر رفتار شده و در پرونده هسته ای امتیازاتی بدهد. این در حالی است که تا کنون مقامات ارشد کاخ سفید از انجام حملات نظامی به تاسیسات هسته ای ایران خودداری کردند.

حمله به مواضع متحدین

 کان گزارش داده که طرح جایگزین اسرائیل شامل حمله به مراکز فرماندهی و کنترل و سایت‌های نظامی ایران و متحدانش در یمن، سوریه، عراق و لبنان است. آن ها مدعی شده اند که این امر مقامات تهران را مجبور می‌کند در مورد موضوعات مختلف مطرح شده در مذاکرات وین امتیاز بدهند. [این در حالی است که مسئولین جمهوری اسلامی و مقامات دیپلماتیک کشور بارها تاکید کرده اند که به واسطه فشارهای تحمیلی از حقوق خود عقب نشینی نخواهند کرد].

بر اساس این گزارش گانتز و بارنیا تلویحا اعلام می کنند که اسرائیل آماده اجرای طرح جایگزین حتی در صورت امتناع واشنگتن از اجرای آن است و ادعا دارند که مقاماتی در کنگره وجود دارند که نسبت به اهمیت استفاده از قدرت نظامی آگاهی دارند. این امر بدان معناست که احتمالا در آینده شاهد تشدید تنش ها در تعدادی از کشورهای عربی خواهیم بود که در شرایط فعلی هم دچار بی ثباتی هستند.

کارشکنی در وین به بهای خون اعراب

بدین ترتیب، طرح جایگزین در سرزمین های عربی و در مناطقی که در حال حاضر هم درگیری در جریان است -یعنی سوریه، عراق، یمن و لبنان- رخ خواهد داد و ممکن است دامنه آن تا لیبی و کشورهای عربی آفریقایی گسترش یابد. در واقع اسرائیل به دنبال آن است کارشکنی در وین را به قیمت خون اعراب و به بهای امنیت و آینده آنها تمام کند. در واقع رهبران اسرائیل از ترس رویارویی مستقیم با تهران و مداخله احتمالی روسیه و چین به دنبال گزینه ای هستند که کشورهای عربی را نابود می کند.

علاوه بر این، طرح جایگزین به معنای گرم تر کردن جبهه‌های درگیری فعلی و کشاندن واشنگتن و پایتخت‌های اروپا برای برخورد مستقیم با نفوذ ایران در یمن، عراق و غیره است. در واقع این طرح در این خیال است که از این طریق تهران را وادار کند تا در محاسبات منطقه ای خود تجدید نظر کند و در تمامی پرونده های مطرح شده در مذاکرات وین به خواسته های طرف غربی تن دهد.

سرزمین های عربی زمین فوتبال اسرائیل است؟

حال در این جا یک سؤال مطرح می‌شود: آیا اسرائیل کشورهای عربی را همچون زمین مسابقه فوتبال می بیند؟ زمین‌هایی که به محل مسابقه‌ای برای تسویه حساب با دشمنانش و البته به هزینه‌ کشورهای عربی مبدل شده اند؟

در این شرایط تعجب آور نخواهد بود اگر ترکیه نیز به این زمینه مسابقه ملحق شود و سهم خود را بخواهد. روسیه هم ممکن است بر این باور باشد که کلید حل مشکلاتش با ایالات متحده و اروپا در مورد اوکراین در زمین جنگ در کشورهای عربی نهفته است. و این بدان معنی است که اعراب به همراه کشورها، سرزمین ها و مردم خود توسط همه نیروهای متخاصم منطقه ای و بین المللی مورد تجاوز قرار می گیرند. و البته اینکه حل اختلاف بین آنها با خون اعراب آغاز و پایان می یابد.