به گزارش اکوایران، همزمان با تشدید تنش ها بر سر بحران اکراین و ابهام در مورد آینده مذاکرات هسته ای ایران، روسای جمهور ایالات متحده و روسیه با یکدیگر گفت و گو کردند.

دیداری کم سابقه

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، شب گذشته گفت و گویی کم سابقه میان جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور فدراسیون روسیه و از طریق ارتباط ویدیویی امنی انجام شد که در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ ایجاد، ولی هیچ گاه مورد استفاده قرار نگرفته بود. بایدن و پوتین آخرین بار در ماه ژوئن در سوئیس ملاقات کردند اما این دیدار جز توافق بر سر بازگشت سفرا به پایتخت طرف مقابل و گفتگو درباره جلوگیری از گسترش سلاحهای هسته‌ای، پیشرفت دیگری همراه نداشت.

3

 تصاویر ویدیویی منتشر شده از دقایق ابتدایی این گفت و گوی دو ساعته نشان از ملاقاتی دوستانه میان آن ها دارد، با این حال، گزارش ها از مفاد این گفت و گو حاکی از رویکردی انتقادی از هر دو طرف دارد. به نظر می رسد تجمع وسیع نیروهای نظامی روسیه در نزدیکی مرز اکراین و ظن غرب نسبت به تصمیم روسیه برای اشغال خاک روسیه مهمترین مسئله مورد بحث در این گفت و گو بوده است. بایدن ضمن ابراز نگرانی از این مسئله تهدید کرده که در صورت این اتفاق روسیه با تبعات سخت اقتصادی مواجه خواهد شد.

واکنش سخت در برابر اشغال کریمه

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید پس از این دیدار به خبرنگاران گفته واشنگتن در حال آماده شدن برای برای نشان دادن واکنشی سخت در برابر اتفاقات احتمالی در هفته های آینده است. سالیوان گفته در این گفت و گو دو طرف لحن تندی علیه یکدیگر به کار نبرده اند ولی بایدن به صراحت مواضع خود را اعلام کرده است. با این حال او ادعا کرده در صورت این اتفاق، آمریکا واکنشی از خود نشان خواهد داد که غرب در سال 2014 در برابر اشغال کریمه توسط روسیه از خود نشان نداد.

2

سالیوان در پاسخ به پرسشی در مورد ماهیت تصمیمات اقتصادی آمریکا علیه روسیه گفته آمریکا ترجیح می‌دهد این موضوع را مستقیما را روس‌ها در میان بگذارد. همچنین سالیوان در پاسخ به پرسش سرنوشت خط لوله نورد استریم، در صورت حمله روسیه به اکراین گفته این خط لوله -که گاز روسیه را به آلمان منتقل می کند- اهرم فشار مناسبی ست و اگر پوتین بخواهد ین لوله گازی کار بکند، نباید با اشغال اوکراین آن را به خطر بیندازد.

در حال حاضر گزارش‌هایی منتشر شده مبنی بر این که آمریکا و آلمان با بستن این خط لوله در صورت اشغال اوکراین موافقت کرده اند. هم چنین گزارش های دیگری وجود دارد که ممکن است در این صورت بانک‌های روسیه برای تبدیل روبل به ارزهای دیگر تحریم و حتی ارتباط روسیه با سیستم سوئیفت قطع شود.

مقصر اصلی ناتو است!

همچنین کاخ کرملین نیز با انتشار بیانیه ای اعلام کرده پوتین در این گفت و گو اظهار کرده که روسیه قصدی برای حمله به اکراین ندارد و تجمع نیروهای نیروهای روسیه در نزدیکی مرز با این کشور نوعی آرایش دفاعی است. بر اساس این بیانیه پوتین تاکید کرده در مورد تنش های اخیر نباید مسکو را مقصر دانست، زیرا این ناتو است که با اقدامات خطرناک خود برای تسلط بر اوکراین و افزایش قدرت بالقوه نظامی خود به تنش‌ها دامن می‌زند. او کیف را به تحریک مسکو متهم و از بایدن تقاضا کرده جلوی گسترش ناتو به سوی شرق و کشورهای همجوار روسیه را بگیرد. بیانیه تاکید کرده روسیه به دنبال دریافت ضمانت‌های معتبر قانونی است تا جلوی گسترش ناتو به شرق و کشورهای همسایه روسیه گرفته شود.

1

همکاری سازنده پیرامون برجام

هم چنین جیک سالیوان درگفت و گوی دیشب خود گفته بایدن و پوتین در مورد مسئله ایران گفت‌وگوی خوب و سازنده‌ای داشته اند. سالیوان در پاسخ به این پرسش که آیا پوتین وعده‌ای برای استفاده از نفوذ خود برای تغییر موضع هسته‌ای ایران داده، گفت، جو بایدن گفت‌وگوی بسیاری خوب و سازنده ای با پوتین درباره مساله ایران داشت. او همچنین افزود روسیه و آمریکا آمریکا در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ به رغم تنش‌های شدید بین دو کشور٬ بر سر تهیه برجام همکاری خیلی خوبی داشتند. او تاکید کرده این حوزه‌ای است که آمریکا و روسیه می‌توانند به طور نزدیک با یکدیگر مشورت کرده تا [به ادعای او] مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شوند.

از سرگیری جلسات غیررسمی درباره مذاکرات برجام

در همین زمینه، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات برجام در توییتی به ابراز امیدواری جو بایدن و ولادیمیر پوتین درمورد دور بعدی مذاکرات احیای برجام اشاره کرده است. او نوشته وسای جمهوری آمریکا و روسیه در گفت‌وگوی مجازی خود ابراز امیدواری کردند که مذاکرات وین درباره برجام که در پایان ماه نوامبر از سرگرفته شده، به نتایج قابل قبول برای همه منجر شود. نماینده روسیه در وین همچنین در توییت دیگری گفته است، جلسات غیررسمی در جهت آماده سازی از سرگیری دور هفتم مذاکرات وین درباره برجام که پیشتر شروع شده بود، دوباره از سر گرفته شده است.