به گزارش اکو ایران، اریک زمور، نویسنده مشهور و جنجالی که به ترامپ فرانسه معروف و کاندیداتوری خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری آتی این کشور اعلام کرده، در نخستین تجمع انتخاباتی خود مورد حمله قرار گرفت.

وعده یک «فرانسه جدید»

بنا بر گزارش یورونیوز، اولین نشست کارزار انتخاباتی اریک زمور، چهره راست افراطی فرانسه بعدازظهر دیروز (یک‌شنبه) در حومه پاریس و با حضور بیش از ۱۳ هزار نفر از طرفداران او از سراسر فرانسه برگزار شد. هم‌زمان با این برنامه هزاران نفر از مخالفان او نیز با سر دادن شعارهای ضد نژاد پرستی  تجمع اعتراضی برپا کردند که منابع غیر رسمی تعداد مخالفان او را تا ده هزار نفر هم عنوان کرده‌اند.

زمور در این گردهمایی به هوادرانش وعده « یک فرانسه جدید» داده است. او از هواداران حزب راست سنتی (جمهوری‌خواهان) که از انتخاب والری پکرس به عنوان کاندیدای حزب در انتخابات سرخورده شده‌اند خواسته که به او بپیوندند و هم‌چنین کادرها و هواداران مارین لوپن (رهبر حزب راست افراطی اجتماع ملی) را فراخوانده تا «سیاست‌های عقیم این حزب را پس از دهه‌ها رها کنند» و به جنبش «فتح دوباره» او بپیوندند.

در انتظار بروز جنگ داخلی

کاندیدای نوظهور راست افراطی فرانسه در سخنرانی خود با حمله به مهاجران گفته سیاست او به صفر رساندن مهاجرت در فرانسه است و اظهار کرده اگر فرانسوی‌های خارجی‌تبار فعلی تمایلی به شبیه‌کردن خود به فرانسوی‌های واقعی ندارند «راه باز است و جاده دراز»! زمور که در اثر تشویق‌های بی‌امان هوادارانش به وجد آمد بود گفته: «طی چند ماه گذشته شاید خیلی چیزها درباره من شنیده باشید. بعضی‌ها شاید گفته باشند من وحشی هستم. بله اگر نیاز باشد ممکن است این روی مرا هم ببینید برای اینکه به کارم عشقم می ورزم و آدم بشدت متعهدی هستم و دارم سقوط کردن و فرو ریختن فرانسه را می بینم.»

12

زمور فرانسه را به دژی تشبیه کرده که «به محاصره اسلام درآمده است» و ادعا کرده  کشور بدون تغییرات عمیق در سیاست‌های مهاجرتی شاهد بروز یک جنگ داخلی خواهد بود.

معرکه مشت و لگد در تجمع انتخاباتی

برگزاری این تجمع شاهد حاشیه‌های قابل توجهی بوده است. بر اساس گزارش یورونیوز، در ابتدای سخنان زمور یک گروه از جوان عضو سازمان اس‌او‌اس راسیسم برای لحظاتی سعی کردند جو جلسه را عوض کنند. آ‌‌‌ن‌ها که در ردیف های آخر حضور داشتند روی تی‌شرت‌های سیاه خود با رنگ زرد نوشته بودند : «نه به نژاد پرستی» و البته هواداران اریک زمور بلافاصله با پرتاب صندلی و مشت و لگد از خجالت آنها در آمدند. 

11

هم چنین بی‌بی‌سی گزارش داده که زمور در اولین تجمع انتخاباتیش مورد حمله قرار گرفته است. بدین ترتیب که مردی در میان جمعیت و زمانی که او در حال رفتن به محل سخنرانیش بود، گردن وی را گرفت که بلافاصله با واکنش ماموران امنیتی روبرو شد. براساس گزارش‌ها مچ دست زومر آسیب دیده است و دکترهای وی گفته‌اند که باید ۹ روز استراحت کند.

بر اساس یک نظرسنجی در ماه اکتبر، زومر با 17  درصد آرا طی یک انتخابات فرضی، اندکی از مارین لوپن پیش بود. البته نظرسنجی‌های دیگر حاکی از عقب بودن او از خانم لو پن بودند، در حالی که مکرون با حدود ۲۵ درصد آراء پیشتاز بود. زومر همیشه شخصیتی جنجالی بوده است و بعضا با دونالد ترامپ مقایسه می‌شود. او پیش از این و طی کارزار انتخاباتی سال ۲۰۱۶ رئیس‌جمهور سابق آمریکا را علنا ستوده بود.