به گزارش اکوایران، در شرایطی که شب گذشته، کمیسیون مستقل نظارت بر انتخابات عراق نتیجه بررسی به شکایات در مورد انتخابات پارلمانی ماه اکتبر را اعلام کرده، چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه با انتشار بیانیه‌ای بر موضع خود درباره عدم پذیرش نتایج انتخابات تأکید کرد.

اعلام نتایج توسط کمیسیون مستقل نظارت

براساس اطلاعیه شب گذشته کمیسیون مستقل نظارت بر انتخابات، در نتیجه بازشماری آرا، نتایج تنها پنج کرسی در حوزه‌های بغداد، نینوا، اربیل، کرکوک و بصره تغییر پیدا کرده است. بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، بدین ترتیب جریان صدر به رهبری مقتدی صدر با کسب ٧٣ کرسی از مجموع ٣٢٩ کرسی پارلمان عراق صاحب بیش‌ترین کرسی شده است. حزب تقدم، وابسته به جریانات اهل سنت در این کشور هم ٣٧ کرسی را در اختیار گرفت. ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری مالکی، نخست‌وزیر پیشین ٣٣ کرسی، و حزب دموکرات کردستان با کسب ۳۱ کرسی در رده‌های‌ بعدی قرار گرفتند.

9a32ec3c592fb59cc336ef358300f80c

 اعتراض مجدد نسبت به تقلب های گسترده

بلافاصله پس از اعلام اطلاعیه این کمیسیون، چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه با انتشار بیانیه‌ای بر موضع خود درباره عدم پذیرش نتایج انتخابات تأکید کرد. بنا بر گزارش میدل‌ایست نیوز، در این بیانیه بار دیگر تأکید شده که کمیساریای انتخابات و هیئت قضائی در بررسی شکایت‌ها بر اساس چارچوب قانونی جدیت لازم را نشان نداده‌اند. این بیانیه افزوده شواهدی که نیروهای سیاسی ارائه کرده‌اند و آشفتگی کمیساریا خود به تنهایی برای رفتن سراغ بازشماری دستی همه آرا یا تغییر روشن نتایج کفایت می‌کرد.

0de61d5cfc3b7563801048ac8cd8ee4e

این نیروهای سیاسی تأکید کرده‌اند که اظهارات ضد و نقیض کمیساریا تردیدها درباره بسیاری مسائل از جمله رأی‌های باطله و ابطال صندوق‌ها و اثر انگشت تکراری را جدا از ملاحظات ناظران داخلی و خارجی، به یقین تبدیل کرد.

چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه در این بیانیه تأکید کرده که بر موضع ثابت خود درباره تقلب گسترده در انتخابات که مبتنی بر مدارک و شواهد است پافشاری می‌کند و افزوده که نتایج فعلی را غیر قابل قبول می‌داند و به شکایت خود به دادگاه فدرال درباره ابطال انتخابات پایبند است.

در انتظار رای دادگاه فدرال

در این بیانیه همچنین ابراز امیدواری شده که دادگاه فدرال به دور از تأثیرات سیاسی و با نگاهی بی‌طرفانه در مورد توده‌های مردم عراق جانب انصاف را رعایت کند و پاسبان رأی مردم باشد. با وجود آن‌که کمیساریای عالی مستقل انتخابات سه‌شنبه شب و طی کنفرانسی مطبوعاتی نتایج نهایی انتخابات عراق پس از بررسی همه شکایت های انتخاباتی را اعلام کرد، اما این نتایج نهایی باید به تأیید دادگاه فدرال عراق برسد.