به گزارش اکوایران؛ نمایندگان ایران، چین، فرانسه، آلمان، روسیه و بریتانیا برای دومین روز از هفتمین دور مذاکرات وین در هتل کوبورگ گرد هم آمدند و پیام‌ها از طریق سایر طرف‌ها به نمایندگان آمریکا مخابره شد.

بر اساس گزارش الجزیره، اظهارات انریکه مورا نماینده اتحادیه اروپا که ریاست مذاکرات را بر عهده دارد، پس از جلسه خوش بینانه به نظر می رسید. او به خبرنگاران گفت: «احساس مثبتی دارم که می‌توانیم کارهای مهمی را برای هفته‌های آینده انجام دهیم.

ادامه کار روی پیش‌نویس ژوئن

مورا گفت: کارگروه تحریم‌ها که در دور قبلی مذاکرات در ماه آوریل تشکیل شده بود، از روز سه‌شنبه فعالیت خود را از سر گرفته و کارگروه هسته‌ای یک روز بعد (فردا، چهارشنبه) دوباره فعال می‌شود.

مورا همچنین گفت که ایران ضرورت تکیه بر نتایج به دست آمده در شش دور اول مذاکرات را پذیرفته است. وی افزود که تهران همچنین مایل است «حساسیت‌های سیاسی» جدید دولت رئیسی را در روند مذاکرات جای دهد.

پیش‌بینی اکونومیست درباره احیای برجام

میخائیل اولیانوف، مذاکره‌کننده ارشد روسیه، در توییتی تایید کرد که شرکت‌کنندگان در مورد گام‌های فوری بیشتر در طول هفتمین دور مذاکرات، که به گفته او "با موفقیت آغاز شد" توافق کردند. به گفته وی این مذاکرات در ادامه شش دور مذاکراتی که همراه با یک پیش‌نویس توافق در ژوئن متوقف شد شکل خواهد گرفت.

وزارت امور خارجه ایران در بیانیه‌ای پس از این مذاکرات اعلام کرد که علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران خطاب به شرکت‌کنندگان تاکید کرد که ایران برای دستیابی به یک «توافق عادلانه» که منافع مشروع ایران را تامین کند، جدی است.

این مذاکره‌کننده گفت: «تا زمانی که کارزار فشار حداکثری آمریکا نفس می‌کشد، احیای برجام چیزی بیش از سخنان گزاف نیست».

نقشه عبور از سخت‌ترین پیچ احیای برجام؟

انتظار مذاکرات طولانی

چندین نشست غیررسمی از جمله نشست سه جانبه ایران، چین و روسیه و نشست دیگری بین باقری و مورا اتحادیه اروپا، روز یکشنبه برای تنظیم مذاکرات اصلی برگزار شد.

در صورت موفقیت آمیز بودن این مذاکرات، تحریم های یکجانبه ایالات متحده برداشته می شود و در عین حال برنامه هسته ای ایران را کاهش می دهد. اما اختلافات در مواضع دو کشور، شانس موفقیت را با تردید مواجه کرده و انتظار می رود که مذاکرات طولانی شود.

گفتنی است درحالیکه یک نگرانی قابل توجه طرف‌های غربی این بود که احتمالا دولت جدید ایران، مخالف پیش‌نویس اولیه توافق احیای برجام است که تا پایان دور ششم مذاکرات حاصل شده بود، و در حالیکه دیپلمات‌های غربی بارها درباره تمایل تهران برای مذاکره از ابتدای کار گمانه‌زنی کرده بودند، تهران با ادامه کار بر روی پیش‌نویس موافقت کرده است.

خبرگزاری بلومبرگ این «انعطاف‌پذیری دوجانبه در گام نخست» را نشانه‌ای مثبت و امیدوارکننده توصیف کرده و به نقل از یک دیپلمات اروپایی نوشته است که اگرچه این یک «پیشرفت حداقلی» است اما «حسن‌نیت، حسن‌نیت می‌آورد».

آمریکا باید واقعیت را بپذیرد

ایران گفته است که ایالات متحده باید (۱) مسئولیت نادیده گرفتن توافق را بپذیرد، (۲) به طور قابل راستی‌آزمایی همه تحریم‌های اعمال‌شده از سال 2018 را به یکباره لغو کند و (۳) تضمین کند که دولت دیگری در آمریکا به تعهدات خود پشت نخواهد کرد.

هر دو طرف قبل از مذاکرات بارها تعهد یکدیگر را زیر سوال برده بودند. باقری ایران هفته گذشته به الجزیره گفت که آمریکا باید واقعیت را بپذیرد و به قصد لغو همه تحریم ها به وین بیاید.

به نوشته الجزیره تیم مذاکره‌کننده ایران در وین بیشتر متشکل از افراد دارای تخصص اقتصادی است که نشان می‌دهد تمرکز اصلی این کشور در مذاکرات بر رفع تحریم‌های سخت آمریکا خواهد بود.

تیم مذاکره‌کننده ایران در وین بیشتر متشکل از افراد دارای تخصص اقتصادی است که نشان می‌دهد تمرکز اصلی این کشور در مذاکرات بر رفع تحریم‌های فلج‌کننده آمریکا خواهد بود. سرپرستی این تیم بر عهده علی باقری، مذاکره کننده ارشد است که دو معاون اقتصادی و حقوقی وزیر امور خارجه، قائم مقام بانک مرکزی، معاون اقتصادی وزیر نفت، معاون وزیر نفت، مشاور اقتصادی معاون رئیس جمهور، رئیس سابق بانک مرکزی و ... او را همراهی می‌کنند.

در همین حال، ایالات متحده اعلام کرده است که آماده است تا تحریم هایی را که با برجام «ناسازگار» هستند، لغو کند، این بدان معناست که دولت بایدن می‌خواهد برخی از تحریم‌هایی که با اتهامات ادعایی غیرهسته‌ای توسط دولت ترامپ اعمال شده را حفظ کند.

 سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درخواست واشنگتن را برای بازگشت به پایبندی متقابل به تواف را بدون به اشتراک گذاشتن جزئیات درباره از سرگیری مذاکرات، تکرار کرد. جالینا پورتر در یک نشست آنلاینبه خبرنگاران گفت: «اگر ایران بیشتر از یک بازگشت متقابل به تعهدات درخواست کند یا کمتر از بازگشت متقابل به تعهدات پیشنهاد کند، این مذاکرات موفق نخواهد شد».

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه، امضاکنندگان اروپایی برجام را به تلاش برای به تعویق انداختن لغو تحریم ها متهم کرد. این امر در واکنش به بیانیه مشترک وزرای خارجه بریتانیا و اسرائیل بود که لحن تندی علیه تهران داشت.

نرمش دوجانبه ایران و غرب در نخستین روز مذاکرات

یائر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل روز سه‌شنبه پس از شرکت در مراسمی با نخست‌وزیر بریتانیا، بوریس جانسون، با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، دیدار کرد.

در همین حال، دیگر بازیگران منطقه‌ای مانند اعضای شورای همکاری خلیج فارس (GCC) به رهبری عربستان سعودی اگرچه  قبلا از کمپین «فشار حداکثری» ترامپ علیه ایران حمایت کردند، اما اکنون از احیای توافق هسته‌ای استقبال می‌کنند.