به گزارش اکوایران، علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران در مذاکرات وین در پایان نخستین روز این مذاکرات، با اعلام اینکه همه طرفهای حاضر در کمیسیون مشترک موافقت کردند که موضوع لغو تحریم‌ها به عنوان دستورکار اصلی مذاکرات قرار گیرد، از آغاز به کار کارگروه لغو تحریم‌ها از فردا (س=ه‌شنبه) خبر داد.

باقری افزود همه کشورهای عضو 4+1 به مطالبه به حق ایران تن دادند و بر آن تأکید و تصریح کردند که ابتدا باید درباره موضوع لغو تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه مردم ایران مذاکره صورت گیرد، سپس به سایر مسائل پرداخته شود. وی این امر را یک دستاورد قابل توجه خواند.

گفتنی است، مذاکرات احیای برجام پس از ماه‌ها وقفه امروز دوشنبه از سر گرفته شد و در نخستین وز از هفتمین دور این مذاکرات، تیم جدید مذاکره‌کنندگان ایرانی اولین رایزنی‌های خود با کمیسیون مشترک برجام ر انجام دادند.

ایران مصمم است که برای موفقیت مذاکرات، ابتدا باید همه تحریم‌های آمریکا برداشته شود و از واشنگتن ضمانت‌هایی دریافت کند که هیچ رئیس‌جمهوری آمریکا نمی‌تواند از توافق خارج شود، و به نوشته فایننشال‌تایمز، تعداد قابل توجهی از کارشناسان اقتصادی و نمایندگانی از نهادهای مالی ایران  تیم مذاکراتی کشور را همراهی می‌کنند.

فایننشال تایمز می‌افزاید: در حالی که باقری در هفته‌های اخیر به طور جداگانه با مقامات اروپایی امضاکننده توافق دیدار کرده است -اقدامی که مثبت تلقی می‌شود-  مقامات غربی نگرانند که تهران از پیشرفت‌های حاصل شده در دورهای قبلی مذاکرات عقب‌نشینی کند. صنم وکیل، کارشناس مسائل ایران در چتم هاوس گفت: «نگرانی عمیقی وجود دارد که ایرانی‌ها می‌خواهند از صفر شروع کنند و آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها با این کار مخالفند».

علی باقری کنی مذاکرات هسته ای برجام

وال‌استریت‌ژورنال نوشته است مقامات غربی می گویند که بعید به نظر می رسد کهن مذاکرات را متوقف کنند، حتی اگر پیشرفت در این دور گفتگو حداقلی باشد. اما در غیاب یک پیشرفت، مقامات آمریکایی و اروپایی با مجموعه پیچیده ای از انتخاب ها دست و پنجه نرم می کنند. به ادعای این روزنامه آنها باید دیپلماسی را زنده نگه دارند و در عین حال راهی برای افزایش فشار بر ایران بیابند.

به ادعای این روزنامه در میان گزینه‌ها، تلاش برای دستیابی به توافقی جزئی  مشابه توافق موقت 2013 با ایران ارائه شده که در آن ایالات متحده برخی از تحریم‌ها را در ازای محدودیت‌های جزئی بر برنامه هسته‌ای ایران لغو می‌کند. مقامات اسرائیلی نسبت به توافق جزئی هشدار داده و آن را هدیه ای برای تهران می دانند. و این در حالی است که تهران نیز هرگونه توافق موقت را به صراحت رد می‌کند.

رابرت آینهورن، مشاور ویژه سابق در امور منع اشاعه در وزارت امور خارجه آمریکا گفت: «فکر نمی‌کنم تیم بایدن هنوز حول یک برنامه بازی خاص برای دوره پس از برجام متحد شده باشد». او مدعی شد که هرگونه تلاش برای جلب نظر روسیه و چین برای تحت فشار قرار دادن ایران، زمان می برد.

همچنین خبرگزاری رویترز گزارش داد که مقامات ایرانی که با هیئتی 40 نفره که بیشتر شامل مقامات اقتصادی است دروین حضور دارند و تاکید کرده اند که تمرکز آنها صرفاً لغو تحریم ها است تا مسائل هسته ای.

مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران علی باقری کنی روز یکشنبه گفت: «برای اطمینان از اینکه هر توافق پیش‌ روی مستحکم است، غرب باید بهایی بپردازد راکه نتوانسته است سهم خود از توافق  را حفظ کند. مانند هر تجارت دیگری، معامله، معامله است و شکستن آن عواقبی دارد». 

او گفت اصل «بازگشت به پایبندی متقابل» نمی‌تواند مبنای مناسبی برای مذاکرات ایجاد کند، زیرا این دولت ایالات متحده بود که به‌طور یکجانبه از توافق خارج شد.

علی باقری کنی مذاکرات هسته ای برجام

به نوشته رویترز، دیپلمات‌ها گفته‌اند که واشنگتن پیشنهاد کرده است تا زمانی که یک توافق دائمی به دست نیامده، بر سر یک توافق موقت با تهران مذاکره شود. اما ایران می گوید هیچ راهی برای توافق جدید وجود ندارد مگر اینکه همه تحریم ها برداشته شوند.

به ادعای این خبرگزاری، شکست در حصول توافق همچنین می تواند واکنش اسرائیل را به همراه داشته باشد که گفته است گزینه های نظامی روی میز خواهد بود.

میخائیل اولیانوف، فرستاده مسکو در توییتر گفت: "مذاکرات نمی توانند برای همیشه ادامه داشته باشند. نیاز آشکار برای تسریع روند وجود دارد."

این گزارش می افزاید: دیپلمات‌های غربی می‌گویند تیم مذاکره‌کننده تهران خواسته‌هایی را مطرح کرده است که دیپلمات‌های آمریکایی و اروپایی آن را غیرواقعی می‌دانند. یک مقام ایرانی نزدیک به مذاکرات به رویترز گفت: «خواسته های ما روشن است. طرف های دیگر و به ویژه آمریکایی ها باید تصمیم بگیرند که آیا می خواهند این توافق دوباره احیا شود یا نه. آنها این توافق را رها کردند، بنابراین باید به آن بازگردند و همه تحریم ها را لغو کنند».

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، اندکی پس از از سرگیری مذاکرات در بیانیه‌ای گفت: «ایالات متحده هنوز به درستی این واقعیت را درک نمی‌کند که هیچ راهی برای بازگشت به توافق بدون لغو قابل راستی‌آزمایی و مؤثر همه تحریم‌ها وجود ندارد».

وی گفت: «بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای بدون تضمین برای جلوگیری از تکرار تجربه تلخ گذشته بی‌معنی خواهد بود. این فرصت پنجره ای نیست که بتواند برای همیشه باز بماند.»

5842

وال استریت‌ژورنال در گزارش دیگری نوشته است: ایران با از سرگیری مذاکرات روز دوشنبه، خواسته‌های زیادی را مطرح کرد و موضع خود را نسبت به بهار امسال مضاعف کرده و این امیدها نسبت به پیشرفت زودهنگام را کمرنگ می‌کند.

این گزارش می افزاید: به عنوان نشانه ای از فاصله بین دو طرف بر سر دستیابی به توافق، ایران همچنان از گفتگوی مستقیم با تیم آمریکایی خودداری می کند. انریکه مورا، مسئول اتحادیه اروپا که مذاکرات را هماهنگ می‌کند، پس از سخنرانی در نشست اول، گفت که تیم ایران  پس از بحث درباره تحریم‌ها در روز سه‌شنبه، با مذاکره درباره کار هسته‌ای خود در روز چهارشنبه موافقت کرده است.

آقای مورا گفت که "احساس فوریت" در مورد پیشرفت در مذاکرات وجود دارد، اما "هیچ جدول زمانی مشخصی در ذهن من" برای تکمیل آن وجود ندارد. او گفت که دور جدید مذاکرات ممکن است به صورت ترکیبی از گفتگوهای مستقیم در وین همراه با رایزنی های هیئت ها در پایتخت‌هایشان ادامه یابد.