به گزارش اکوایران، پس از آنکه مجلسی ها صلاحیت حسین باغگلی و همچنین مسعود فیاضی دو گزینه پیشنهادی ایراهیم رئیسی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش را رد کردند، امروز یوسف نوری با کسب ۱۹۴ رای موافق، ۵۷ رای مخالف و ۱۷ رای ممتنع، اعتماد نمایندگان را برای تصدی این پست جلب کرد و راهی ساختمان شهید رجایی شد. او شانزدهمین وزیر آموزش و پرورش در جمهوری اسلامی شد.

گرچه مجلس به نوری رای اعتماد داد اما ابراهیم رئیسی از منظر رد گزینه پیشنهادی اش برای وزارت آموزش و پرورش در میان سایر روسای جمهور ایران رکورددار است. هرچند در کابینه دو رئیس جمهور سابق نیز وزارت آموزش و پرورش ازجمله وزارتخانه های پرتغییر در سطح وزیر بود اما هیچ یک رد صلاحیت دو وزیر پیشنهادی را به صورت پی در پی تجربه نکردند.

یوسف نوری وزیر 60 ساله دولت رئیسی، دکتری مدیریت گردشگری دارد و آخرین بار در سال 1384، معلم بود. بالاترین سابقه اجرایی اش نیز به سالهای 88 تا 92 باز می گردد که معاونت برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش و همچنین، مدیریت آمار و فناوری اطلاعات آن را بر عهده داشت. او چند سالی است که دیگر در بدنه آموزش و پرورش فعالیت جدی نداشته و همین موضوع یکی از محورهای اصلی مخالفانش در جلسه علنی امروز مجلس بود. ازجمله نمایندگان مخالف او، هاجر چنارانی نماینده نیشابور در مجلس بود که با اعلام میزان حقوق دریافتی اش به مبلغ 8 میلیون تومان به عنوان یک معلم که در مجلس نماینده است، گفت: آقای نوری برنامه شما برای اجرای لایحه رتبه بندی معلمان چیست؟ برای تامین اعتبار این لایحه از کجا منابع خواهید آورد؟ متاسفانه برنامه های ارائه شده از سوی شما عملیاتی نیست.

با این حال موافقان نوری در مجلس، برنامه هایش را قابل دفاع دانستند. حجت الاسلام حسن نوروزی، سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با بیان اینکه برنامه ها و مدارک تحصیلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش مطابق با اسناد بالادستی و اهداف این وزارتخانه است گفت: در برنامه های او مطالبات گوناگونی مانند طبقه بندی معلمان، احترام بخشی به معلمان، دانش آموزان و اولیا، ارتقاء فعالیت های آموزش و پرورش، بازنگری در ساختار و محتوای دانشگاه فرهنگیان، ارتقای معیشت، منزلت و کرامت معلمان، اجرای دقیق رتبه بندی معلمان، ایجاد مدرسه محوری و مهارت آموزی دانش آموزان، توجه به منابع مالی وزارتخانه و تعامل سازنده با مجلس وجود دارد.

مدرسه باید مدرسه تربیتی شهید سلیمانی باشد

در ادامه جلسه علنی صیح امروز پارلمان، وزیر پیشنهادی آموزش و پروش هم در دفاع از برنامه های خود با بیان اینکه اگر در آموزش و پرورش دانش آموز موحدی تربیت کردیم که علم و ایثار و صلح جویی را در کنار صلح ستیزی و دفاع از مظلوم را همراه کند، هدف اصیل انقلاب اسلامی محقق شده است، تاکید کرد: تحقق چنین آموزش و پرورشی دور از دسترس نیست به شرط آنکه پیش از هر چیز همه ما معتقد شویم که مدرسه ما می‌تواند و باید مدرسه تربیتی شهید سلیمانی باشد. در این مسیر موانعی پیش رو داریم و باید شرایطی را فراهم کنیم.

حمله نوری به سند 2020

نوری در ادامه اظهاراتش نیز با بیان اینکه از اولین و ضروری ترین اقداماتی که پیگیری خواهم کرد، کارآمدی شورای عالی آموزش و پرورش است، اعلام کرد: این شورا در خصوص سند ۲۰۳۰ کاملا منفعل عمل کرد و حتی معدودی از اعضای آن با آن سند موافق بودند. بدون هیچ گونه رودربایستی اعلام می‌کنم که سرکردگان سند آموزشی ۲۰۳۰ جایی در نظام آموزش و پرورش نخواهند داشت.

انتقاد از تصاویر کتب درسی

او در ادامه به برخی از مشکلات آموزشی پرورشی امروز کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه تصاویر کتب درسی ما فاقد هنر زیباشناختی است و متاسفانه آموزش‌ها رنگ و بوی سکولاریسم گرفته است شرایط به گونه‌ای است که تاریخ را سلسله‌ای تدریس می‌کنند، نه به عنوان مجموعه‌ای از اتفاقات عبرت‌آموز. در برنامه‌های من به این مهم توجه شده که با قدرت علوم تربیتی را با کمک صاحب‌نظران به دوره اوج خود برسانم.

گسل رتبه بندی معلمان

با این همه، یوسف نوری که بر خلاف دو گزینه قبلی رئیسی برای وزارت آموزش و پرورش، از حمایت و رای موافق اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس برخوردار بود، حالا راهی ساختمان شهید رجایی می شود تا به اداره پرجمعیت ترین وزارتخانه دولت بپردازد. وزارتخانه ای که در یک سو با فرهنگیان روبرو است و از سوی دیگر، مسئولیت تولید محتوای آموزشی و همچنین مدیریت مدارس کشور را بر عهده دارد.

او در حالی این وزارتخانه را تحویل گرفته که هم اکنون لایحه رتبه بندی معلمان به دلیل بار مالی که بر دولت تحمیل می کند، یکی از بحث های مهم در پارلمان است و نحوه اجرای آن نیز با اما و اگرهایی روبروست. نگرانی ها درباره احتمال عدم تصویب این لایحه در مجلس تا حدی است که امروز محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در پاسخ به تذکری به معلمان اطمینان داد که این لایحه در مجلس تصویب می شود. او گفت: نمایندگان مجلس درباره رتبه بندی معلمان اتفاق نظر دارند و نظر دولت هم گرفته شده است؛ به گفته رئیس مجلس مساله بار مالی است در صحن مجلس رییس سازمان برنامه، اعتبار مورد نیاز رتبه بندی سال ۲۵ هزار میلیارد تومان در سال اعلام کرده که قطعی شده لذا کمیسیون نمی تواند مصوبه ای دارای بار مالی بیشتر از ۲۵ هزار میلیارد تومان داشته باشد.

قالیباف ادامه داد:ما هم مکلفیم بر اساس این اعتبار حرکت کنیم که کمیسیون این کار را انجام نداده است. رییس مجلس تاکید کرد: نظر دیوان محاسبات، مرکز پژوهش ها و دولت این است که بار مالی گزارش کمیسیون بیشتر از اعتبار پیش بینی شده است لذا فردا دوشنبه مجددا جلسه ای برای اصلاح این گزارش برگزار می شود.

قالیباف در عین حال به معلمان ابراز اطمینان زد که این قانون از هر زمان تصویب شود عطف به ماسبق می شود و ملاک اجرای آن شهریور امسال است. به گفته او این قانون  از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ شامل  در سقف ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان(نیمی از اعتبار پیش بینی شده برای نیمه دوم) رتبه بندی اجرا می شود و از ابتدای سال ۱۴۰۱ نیز قانون در سقف ۲۵ هزار میلیارد تومان اجرا می شود.