به گزارش اکوایران، مقر جدید «فرماندهی نظامی واحد» میان کشورهای خلیج با حضور وزرای دفاع کشورهای عضو شورای همکاری خلیج و نایف فلاح مبارک الحجرف دبیرکل شورا در ریاض افتتاح شد.

افتتاح «فرماندهی نظامی واحد»

به گزارش الشرق الاوسط، نایف الحجرف در این باره گفت، افتتاح «فرماندهی نظامی واحد» در راستای ارسال پیام عزم برای حفاظت از امنیت و دستاوردهای کشورهای خلیجی و متحد کردن توانایی ها و قدرت های خلیج برای مقابله با تهدیدات قریب الوقوع و یکپارچه‌سازی است.

فرماندهی مرکزی مشترک شامل تعدادی از مراکز و فرماندهی های وابسته است و شامل نیروهای سپر شبه جزیره، مرکز دفاع هوایی و مرکز فرماندهی نیروی دریایی است. این اقدام به منظور کمک به متحد کردن تلاش ها و توانایی های وزارتخانه های دفاع در کشورهای خلیجی برای مقابله با چالش ها و تهدیدات منطقه ای عملی شده است.

دبیرکل شورای همکاری، افتتاح فرماندهی نظامی واحد را «یکی از برجسته‌ترین دستاوردهای نظامی در جریان فعالیت شورای همکاری خلیج و دارای پیام صلح آینده ساز» توصیف کرد و گفت، حضور نیروی متحد کشورهای شورای همکاری خلیج متشکل از پدافند زمینی، هوایی، دریایی و هوایی، متناسب با تهدیدات پیش روی منطقه و به منظور بازدارندگی صورت می گیرد. همچنین برای محافظت از شهروندان و دستاوردهای آنها در برابر هرگونه تهدید خارجی است که سعی در تضعیف امنیت و ثبات آن دارد.

ناکارآمدی «سپر جزیره»

شایان ذکر است، تأسیس مرکز فرماندهی مشترک نظامی در حالی اتفاق افتاده که شورای همکاری خلیج فارس تجربه برخورداری از نیروهای «سپر جزیره» را دارد اما جز در سرکوب انقلاب ۲۰۱۱ بحرین کارایی خاصی از این نیرو مشاهده نشده است. در جریان اشغال کویت در سال ۱۳۶۹ به دست صدام نیز این نیرو هیچ گونه اقدامی نتوانست انجام دهد و برای دفع متجاوز از نیروهای آمریکایی کمک خواستند.

دولت سعودی از سال ۲۰۱۱ طرح تبدیل شورای همکاری خلیج فارس به اتحاد کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را در دستور کار خود داشت، اما کشورهای قطر و عمان همواره با این طرح مخالفت کرده و آن را با هدف بسط استیلای دولت سعودی بر کشورهای عضو تفسیر کرده‌ بودند و دولت کویت نیز روی خوشی به این طرح نشان نداده بود. اما در نهایت در دسامبر 2019 پیش‌نویس تاسیس این فرماندهی به امضا رسید. بر اساس پیش‌نویس توافقنامه‌ای میان سعودی و شورای همکاری خلیج درباره تاسیس مقر فرماندهی نظامی مشترک برای کشور‌های عضو این شورا در آن زمان امضا شد و بدین ترتیب این فرماندهی با نیرو‌های سپر جزیره و نیز مراکز هوایی، دفاع هوایی و فرماندهی دریایی در ارتباط خواهد بود.