به گزارش اکو ایران، طرح قطع‌نامه‌ای در کنگره ایالات متحده با اعتراض کرملین مواجه شده است. بنا بر گزارش تایمزمسکو، کرملین روز جمعه نسبت به پیشنهاد کنگره آمریکا برای به رسمیت نشناختن ریاست جمهوری ولادیمیر پوتین پس از سال 2024 انتقاد کرده است.

مداخله تهاجمی از آن سوی اقیانوس‌ها

استیو کوهن (دموکرات از ایالت تنسیو) و جو ویلسون (جمهوری خواه از ایالت کارولینای جنوبی)، نمایندگان کنگره، روز پنج‌شنبه طرح قطعنامه‌ای را پیشنهاد کرده‌اند که بر اساس آن «در صورتی که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور خودکامه روسیه پس از دوره فعلی در قدرت باقی بماند»، دولت ایالات متحده از به رسمیت شناختن آن خودداری کند. اصلاحات قانون اساسی در روسیه که سال گذشته تصویب شد، به پوتین این امکان را می‌دهد که تا سال 2036 در قدرت بماند. در پیش نویس این قطع‌نامه آمده: «هر گونه تلاش از سوی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه برای باقی ماندن در این سمت پس از خاتمه دوره فعلی و پایانی ریاست‌جمهوری‌اش در 7 می 2024، مستلزم عدم شناسایی از سوی ایالات متحده است».

photo_2021-11-20_14-32-36

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، این پیشنهاد را به منزله مداخله‌ای «تهاجمی» در امور داخلی روسیه محکوم کرد. اینترفکس به نقل از پسکوف نوشته: «ما این مسئله را به عنوان دخالت در امور خود در نظر می گیریم و باور داریم تنها روس‌ها می‌توانند تعیین کنند که چه کسی و چه زمانی باید رئیس جمهور روسیه شود». پسکوف افزود: «هر بار که تصور می‌کنیم دیگر هیچ چیز مضحک، تهاجمی، غیردوستانه و غیرسازنده‌ ای از آن سوی اقیانوس نمی‌آید، معلوم می‌شود اشتباه کرده ایم و چنین رفتارهایی تکرار می‌شود».

دست‌‌کاری شده‌ترین انتخابات تاریخ

کوهن و ویلسون در قطع‌نامه پیشنهادی خود، همه‌پرسی قانون اساسی روسیه در سال 2020 را «دست‌کاری‌شده‌ترین انتخابات» در تاریخ مدرن این کشور خوانده‌اند. این گزارش به تحلیل ناظران مستقل استناد کرده که ادعا دارد 27 میلیون رای - یا 37 درصد از کل آرا - تقلبی بوده است. این قطع‌نامه به «گزارش‌های گسترده درباره اجبار سازمان‌یافته رای‌دهندگان، رای‌گیری چندباره، پر کردن رای، و نقض محرمانه بودن رأی‌دهی» در انتخابات تابستان سال گذشته اشاره کرده که باعث شد قانون اساسی اصلاح‌شده با 78 درصد موافق تائید شود.

18

قطع‌نامه‌های مصوب در کنگره ایالات متحده صورتی الزام‌آور برای روسای جمهور ندارند و حائز توصیه‌های کنگره به دولت در مورد امور مختلف است و شیوه‌ای برای اعلام مواضع قانون‌گذاران تلقی می‌شود.

در صورت انتخاب مجدد پوتین بر اساس قانون اساسی جدید، پوتین از جوزف استالین به عنوان طولانی‌ترین رهبر روسیه از زمان پیتر کبیر پیشی خواهد گرفت. پوتین پیش‌تر گفته بود که هنوز تصمیمی برای کاندیداتوری مجدد برای ریاست جمهوری نگرفته و خاطرنشان کرده که هنوز تا سال 2024 فاصله زیادی داریم.