به گزارش اکوایران، باراک راوید خبرنگار آکسیوس در گزارشی به نقل از  سه منبع اسرائیلی و آمریکایی مدعی شده است که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، با همتای اسرائیلی خود، «ایده توافق موقت با ایران برای خرید زمان بیشتر برای مذاکرات هسته ای» را مطرح کرد.

به نوشته آکسیوس، این ایده فقط مقدماتی است و دولت بایدن همچنان اصرار دارد که توافق هسته ای سال 2015 به طور کامل برقرار شود. اما از سرگیری مذاکرات هسته ای که قرار است در 29 نوامبر در وین آغاز شود، دریچه‌ای حداقلی برای آگاهی از برخی از تفکرات درونی دولت فراهم می کند.

آکسیوس در این گزارش مدعی شده است در هفته‌های اخیر، سالیوان ایده یک توافق موقت را در حین بحث درباره گام‌های بعدی پرونده هسته‌ای ایران با همتای خود ایال هولاتا مطرح کرد.

دو منبع آمریکایی که از این گفتگو آگاهی دارند می گویند که این دو تنها در حین "طوفان فکری" بودند و سالیوان در حال انتقال ایده ای بود که یکی از متحدان اروپایی آمریکا مطرح کرده بود.

به ادعای آکسیوس منطق توافق موقت از این جهت است که پیشرفت های چشمگیر هسته ای ایران، زمان گریز هسته ای این کشور را بسیار اندک کرده است.

به ادعای منابع آمریکایی، ایده این بود که در ازای مسدود کردن بخشی از این دستاوردهای ایران (مثلاً غنی‌سازی اورانیوم تا 60 درصد)، آمریکا و متحدانش بتوانند برخی از سرمایه‌های مسدود شده ایران را آزاد کنند یا برای کالاهای بشردوستانه معافیت‌های تحریمی ارائه کنند. این در حالی است که ایران بارها بر رفع یک جای تحریم‌ها تأکید کرده است.

بر اساس این گزارش، یک مقام اسرائیلی مدعی است که هولاتا به سالیوان گفت که فکر می‌کند این ایده خوبی نیست و بر نگرانی اسرائیل مبنی بر تبدیل شدن هرگونه توافق موقت به یک توافق دائمی که به ایران اجازه می‌دهد زیرساخت‌های هسته‌ای و ذخایر اورانیوم خود را حفظ کند، تاکید کرد.

تلاش برای صدور قطعنامه در شورای حکام

یک منبع آگاه نیز گفت: هولاتا در تماس دیگری با سالیوان در روز سه‌شنبه همچنین تاکید کرد که ایالات متحده و متحدان اروپایی آن باید در نشست هفته آینده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین برای صدور قطعنامه محکومیت ایران تلاش کنند.

چنین اقدامی برای محکوم کردن ایران تنها چند روز قبل از از سرگیری مذاکرات هسته ای انجام می شود و ممکن است به روند دیپلماتیک آسیب وارد کند.

به نوشته آکسیوس، سخنگوی شورای امنیت ملی اسرائیل گفت که جزئیات این روایت نادرست است، اما وی تأیید و رد نکرد که ایده توافق موقت مورد بحث قرار گرفته است.

بایدن با افزایش فشار موافق است

در همین حال، راب مالی، نماینده آمریکا در ایران در این هفته از اسرائیل بازدید کرد و با هولاتا و همچنین با بنی گانتز وزیر دفاع و یائر لاپید وزیر خارجه اسرائیل دیدار کرد که به گفته یک مقام ارشد اسرائیلی، هر دو مدعی بودند تنها راه برای بازگرداندن فعالیتهای هسته‌ای ایران به توافق 2015 افزایش فشار به جای کاهش فشار است. 

این گزارش مدعی است که راب مالی به صراحت گفته است که دولت بایدن نیز فکر می کند «فشار بیشتری بر ایران لازم است». وی گفت: «تفاوت اصلی بر سر زمان اقدامات بعدی علیه ایران است».

آکسیوس مدعی است که یک منبع آمریکایی آگاه با سیاست دولت باید می‌گوید: «رویکرد ایالات متحده این است که با حسن نیت به وین برویم و ببینیم ایران چه پیشنهادی دارد».

این منبع ادعا کرده است که اگر ایرانی‌ها خواسته‌های به زعم وی ماکسیمالیستی (افراطی) داشته باشند، این امکان برای آمریکا وجود خواهد داشت که دیگر قدرت‌های جهانی از جمله روسیه و چین را ترغیب به افزایش فشار کند.

این گزارش در پایان مدعی شد: موضع ایران در مذاکرات این است که ایالات متحده باید به ایران برای خروج از توافق غرامت بدهد، همه تحریم‌های (نه فقط هسته‌ای) اعمال شده از سال 2015 را به‌جای مرحله‌ای به یکباره لغو کند و تضمین دهد که هیچ دولت آینده از این توافق عقب‌نشینی نخواهد کرد.