به گزارش اکوایران، خبرگزاری رویترز از سفر یک مقام بلندپایه دولت امارات متحده عربی به تهران خبر داده است.

هیات اماراتی در راه تهران

بر اساس این گزارش، مقامات ارشدی در دولت‌های ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس روز چهارشنبه به رویترز گفتند که یک هیئت عالی رتبه از امارات متحده عربی با هدف تنش‌زدایی با ایران، به زودی به تهران سفر خواهد کرد.

یک مقام بلندپایه در منطقه خلیج فارس گفته که انتظار می‌رود یک هیئت بلندپایه به زودی به تهران سفر کند، اما آن‌ها از تایید این‌که آیا شیخ طحنون بن زاید آل نهیان، مشاور ارشد امنیت ملی امارات متحده عربی رهبری این سفر را بر عهده خواهد داشت یا خیر، خودداری کردند. شیخ طحنون برادر شاهزاده محمد بن زاید، ولی‌عهد ابوظبی و رئیس سرمایه گذار دولتی ADQ است. یک مقام ارشد ایرانی هم به رویترز گفته یک مقام اماراتی به زودی به این کشور سفر خواهد کرد، اما از ارائه جزئیات بیش‌تر خودداری کرد.

ترجیح تنش‌‌زدایی بر تقابل

این خبر به فاصله کمی از انتشار سخنان انور قرقاش، مشاور دیپلماتیک رئیس جمهور امارات متحده عربی منتشر شده است. قرقاش روز دوشنبه گفته بود که کشورش به جای تقابل با ایران به دنبال تنش‌زدایی از طریق دیپلماسی است.

در همین رابطه پایگاه خبری الخلیج الجدید گزارش داده مسئول بلندپایه مورد اشاره، طحنون بن زاید، مشاور امنیت ملی امارات است که قرار است هفته آینده به تهران سفر کند.

از سوی دیگر، به تازگی منابع رسمی امارات از گفت‌و‌گوی تلفنی «حسین امیر عبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با «عبدالله بن زاید آل نهیان»‌ همتای اماراتی‌اش، در خصوص پیگیری روند رو به رشد روابط دوجانبه و تحولات منطقه ای و بین المللی، خبر داده‌اند.

در این گفت‌وگو امیر عبداللهیان روابط ایران و امارات را روابطی سنتی و مثبت توصیف و اظهار کرد: رابطه تهران و امارات برای هر دو کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و اطمینان داریم روند خوب در بهبود روابط منجر به توسعه کامل مناسبات فیمابین می شود. وی  حل برخی مشکلات اجرایی میان دو کشور را موجب تسهیل و توسعه روابط تجاری دانست و ابراز امیدواری کرد با همکاری میان دو دولت، مشکلاتی که در مبادلات مالی ایجاد شده در سایه مناسبات فی‌مابین و حقوق بین الملل مرتفع شود.