به گزارش اکوایران، انور قرقاش، مشاور دیپلماتیک حاکم امارات متحده عربی، اعلام کرد که ابوظبی گام‌های بیشتری برای کاهش تنش با تهران برخواهد داشت. بر اساس گزارش  میدل‌ایست نیوز، او در سخنانی در کنفرانسی در ابوظبی گفت که امارات در چارچوب انتخاب گزینه دیپلماسی و اجتناب از درگیری گام‌های بیش‌تری برای کاهش تنش با تهران برخواهد داشت و افزود: «البته نگرانی عمیق ما از اقدامات ایران در عراق و سوریه و یمن و لبنان به جای خود باقی است».

عدم منفعت در رویارویی

قرقاش گفته که ابوظبی برای کاهش تنش تلاش می‌کند، چون درگیری را در راستای منافع خود نمی‌بیند و هزینه درگیری را همه کشورهای منطقه طی چند دهه خواهند داد. او گفته که روند کاهش تنش با تهران روندی کند خواهد بود و ابراز امیدواری کرد که به مرور زمان امکان اعتمادسازی میان دو طرف و تحقق پیشرفت به سمت وضعیتی پایدار که به نفع طرفین باشد فراهم شود.

وزیر مشاور سابق در امور خارجی امارات تأکید کرد که امارات در پی برقراری ارتباط با همه کشورها حتی کشورهایی است که با آن‌ها اختلافات جدی دارد. او درباره مسائل افغانستان نیز تأکید کرد که آنچه در این کشور جریان دارد برای امارات بسیار نگران‌کننده است هم به لحاظ تقویت نقش افراط‌گرایی و هم به لحاظ نقش امریکا در منطقه و افزود که امارات درک می‌کند که نقش امریکا در منطقه در حال تغییر اما همچنان فعال است.

عقب‌نشینی از جبهه‌های دیگر 

قرقاش در شرایطی این سخنان را بیان کرده که رابرت ملی، نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران در سفر منطقه‌ای خود به خاورمیانه، روز پنج شنبه وارد امارات شد. هدف از این سفر ایجاد هماهنگی میان رویکرد آمریکا و متحدان منطقه‌ای واشنگتن در قبال مساله ایران -از جمله فعالیت‌های منطقه‌ای و دور جدید مذاکرات وین- اعلام شده است. از سوی دیگر روز جمعه نیروهای مورد حمایت امارات متحده عربی که بخشی از ائتلاف به رهبری عربستان هستند، اعلام کردند که از اطراف شهر الحدیده در غرب یمن عقب‌نشینی می‌کنند. اگر چه این نیروها گفته‌اند این عقب‌نشینی به دلیل مقابله با نیروهای حوثی‌ در جبهه دیگری است، اما این مسئله حرکتی آشکار در سپردن میدان منازعه به نفع رقیب به شمار می‌رود.