به گزارش اکوایران، ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو نسبت به استقرار و حضور شمار زیادی از تجهیزات و نیروهای نظامی روسیه در مرزهایش با اوکراین به این کشور هشدار داد.

هشدار ناتو به روسیه

هفته گذشته ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین ادعا کرده بود که نزدیک به ۱۰۰هزار سرباز روسی در نزدیکی مرز اوکراین مستقر شده‌اند و کشورهای غربی اطلاعاتی را در مورد تحرکات فعال نیروهای روسیه با کیف به اشتراک گذاشته‌اند. رویترز به نقل از او نوشته بود: «امیدوارم تمام جهان اکنون به وضوح ببینند چه کسی واقعا خواهان صلح است و چه کسی نزدیک به ۱۰۰هزار سرباز را در مرز ما انباشنه است». چنین تحرکاتی از سوی نیروهای روسی نگرانی‌ها از بابت حمله احتمالی به اوکراین را تشدید کرده است. در واکنش به این مسئله مسکو بیان چنین گمانه‌زنی‌هایی را تحریک‌آمیز خوانده و آن‌ها را رد کرده و نسبت به افزایش فعالیت‌های ناتو در منطقه هشدار داده است.

https___d1e00ek4ebabms.cloudfront.net_production_b0d64a6e-6cef-430a-88ad-73487d210e36

در چنین شرایطی یورو نیوز گزارش داده ینس استولتنبرگ،  دبیر کل ناتو در نشست خبری دیروز با وزیر دفاع اوکراین ضمن اشاره به این موضوع از مسکو خواست در خصوص فعالیت‌های نظامی خود در مرز با اوکراین شفاف باشد و از تشدید تنش‌ها جلوگیری کند. او در ادامه افزود: «ما باید در مورد چالش‌هایی که با آن رو به رو هستیم واقع‌بین باشیم. آن‌چه ما در مرز اوکراین شاهدش هستیم، حضور ارتش بزرگ و مهم روسیه است. من البته نمی‌خواهم در مورد اهداف مسکو گمانه‌زنی کنم، اما واقعیت این است که ما شاهد تمرکز غیرمعمول نیروهای نظامی روس در مرز اوکراین هستیم و می‌دانیم که روسیه قبلا اراده داشته از این نوع توانایی‌های نظامی برای انجام اقدامات تهاجمی علیه اوکراین استفاده کند».

انحراف توجهات از اوکراین

تحرکات اخیر روسیه در مرزهای اوکراین واکنش مقامات کشورهای غربی را هم به همراه داشته است. به گزارش رویترز، روز یک‌شنبه، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده در گفت‌وگو با لودریان، هم‌تای فرانسوی‌اش، درباره گزارش‌های مربوط به فعالیت‌های نظامی «نگران کننده» روسیه در داخل و نزدیک اوکراین گفت‌وگو کرده است. هم‌چنین بلینکن مدعی شده بحران مهاجران در مرز لهستان و بلاروس اقدامی هدایت شده از سوی روسیه برای انحراف اذهان از اقدامات این دولت در اوکراین است. مقامات آمریکایی در روزهای اخیر ضمن هشدار نسبت به افزایش نیروهای روسیه در مرز اوکراین، به همتایان اروپایی خود گفته‌اند که کرملین ممکن است در آستانه حمله‌ نظامی جدیدی به خاک اوکراین باشد.

آمادگی فرانسه در دفاع از تمامیت ارضی اوکراین

هم‌چنین فرانس24 گزارش داده که روز گذشته امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه طی تماس با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نسبت به مسئله اوکراین هشدار داده است. این تماس که یک ساعت و چهل‌وپنج دقیقه به طول انجامید، ساعاتی پس از هشدار دبیر کل ناتو برقرار شد. مکرون ضمن ابراز نگرانی عمیق در این رابطه تاکید کرد که فرانسه آماده دفاع از تمامیت ارضی اوکراین است.

11

هم‌چنین روز یک‌شنبه گاردین به نقل از نیک کارتر، فرمانده کل نیروهای مسلح بریتانیا نوشت: «انگلیس باید برای جنگ با روسیه آماده باشد». نیک کارتر گفته روسیه نسبت به هشت سال پیش به تهدید بزرگ‌تری در شرق اروپا تبدیل شده است؛ هر چند بعید است که خواهان یک جنگ واقعی گرم باشد. با این حال به زعم او، پس از تنش‌های اخیر در اوکراین و شرق اروپا، ارتش باید برای جنگ با روسیه آماده باشد.