به گزارش اکو ایران، پنتاگون روز دوشنبه گزارش داد که یک هلیکوپتر ایرانی به طور خطرناکی نزدیک یک کشتی جنگی مستقر در سن دیگو در خلیج عمان پرواز کرد و سه بار آن را دور زد. 

بر اساس  گزارش رویترز، وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد: یک هلیکوپتر نیروی دریایی ایران به یک کشتی جنگی نیروی دریایی آمریکا در خلیج عمان نزدیک شد و سه بار آن را دور زد. این بیانیه مدعی است که این حادثه بدون تأثیری بر عملیات جاری ناو آمریکایی خاتمه یافت.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون مدعی شد که هلیکوپتر ایرانی تا ارتفاع 10 فوتی از سطح آب پرواز کرد و در 25 یاردی (75 فوت) کشتی جنگی اسکس USS Essex (LHD-2) قرار گرفته است. کربی گفت: «این خطرناک است، زیرا ممکن است به اشتباه محاسباتی منجر شود».

وی که زمان وقوع این حادثه را مشخص نکرد،  مدعی شد این بالگرد «به شیوه ای ناامن و غیرحرفه ای عمل کرد، اما تاثیری بر عملیات اسکس یا توانایی آن در کشتیرانی نداشت».

همچنین پایگاه ردیاب ناوگان دریایی USNI.NEWS با تایید این خبر، گزارش داد ناوگان USS Essex پس از انجام تمرین با ناو هواپیمابر HMS Queen Elizabeth (R08) نیروی دریایی سلطنتی به تاریخ ۸ نوامبر در خلیج عمان، اکنون در خلیج فارس است. 

رویارویی هلیکوپتر ایرانی و ناو آمریکایی +فیلم

خطر خطای محاسباتی

بر اساس این گزارش، کربی هنگام تحت فشار قرار گرفتن توسط خبرنگاران حاضر به ارائه جزئیات در مورد اقداماتی که خدمه اسکس نجام دادند، نشد، اگرچه او ادعا کرد که کشتی جنگی نیروی دریایی آمریکا «در چارچوب قوانین بین المللی عمل می کند». کربی گفت «فرمانده اسکس آنچه را که به نفع کشتی و خدمه بود انجام داد».

جان کربی

کربی گفت: «قوانین و دستورالعمل‌هایی برای درگیری وجود دارد که فرماندهان ما برای مقابله با تهدیدات احتمالی در اختیار دارند، اما من قرار نیست از تریبون عمومی درباره آنها صحبت کنم».

وی افزود: «و هنگامی که نیروی مسلح دیگری حضور دارد -در این مورد خاص نیروی دریایی ایران- که اینگونه پرواز می کند، قطعاً در معرض خطر نوعی تشدید تنش قرار می‌گیرد که احتمال خطای محاسباتی در هر دو طرف ایجاد می‌کند، و این مفید نیست. این یکی مسالمت آمیز به پایان رسید، اما به این معنی نیست که امن و حرفه ای بوده است.

کربی در پایان مدعی شد:«باید از دولت ایران در مورد اقدام خلبانان آنها برای پرواز در نزدیکی یک کشتی جنگی آمریکایی سؤال شود».

USNI NEW در ادامه نوشت: نیروی دریایی روز جمعه عکسی از عبور  ناو هواپیمابر اسکس از تنگه هرمز همراه با هلیکوپترها و جت‌های برخاست عمودی منتشر کرد. خلیج عمان در شرق این گلوگاه حیاتی در ورودی خلیج فارس قرار دارد. 

رویارویی هلیکوپتر ایرانی و ناو آمریکایی +فیلم

این حادثه پس از آن رخ داد که یک خبرگزاری  دولتی ایران گزارش داد که دو کشتی USS The Sullivans (DDG-68) و USS Michael P. Murphy (DDG-112) سعی کرده اند نفتکش تجاری M/V Sothys که با پرچم ویتنامی در حرکت بود را توقیف کنند، که نیروهای سپاه پاسداران پس از در دست گرفتن کنترل آن آنها را مجبور به ترک محل کرده و سوتیس را به بندر عباس ایران مشایعت کردند.