به گزارش اکوایران، گلوله باران مجدد در اطراف نیروگاه اتمی اوکراین در آستانه انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی، دلالت بر خطر بروز فاجعه در جنگ اوکراین دارد.

خطر بروز فاجعه

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، یک روز پس از آن که گلوله باران در اطراف نیروگاه هسته ای زاپروشیا برای دومین بار در دو هفته گذشته برق این کشور را قطع کرد و نگرانی از وقوع یک فاجعه را افزایش داد،  ناظر هسته ای سازمان ملل قرار است روز سه شنبه گزارشی درباره نیروگاه هسته ای زاپروشیا در اوکراین منتشر کند. اوکراین و روسیه یکدیگر را به ایجاد بروز فاجعه با گلوله باران نزدیک بزرگترین نیروگاه هسته ای اروپا متهم کرده اند. مقامات گفتند روز دوشنبه این گلوله باران انتقال برق را مختل کرد و تنها رآکتور باقی مانده را از مدار خارج کرد. این مسئله بر پیچیدگی خاتمه دادن بر جنگ اوکراین افزوده است‌.

121

نگرانی جدید در مورد این نیروگاه زمانی ایجاد شد که نیروهای اوکراینی ضدحملات خود را در جنوب و شرق انجام دادند و پرچم خود را بر فراز شهری در استان خرسون، منطقه جنوبی که از روزهای آغازین جنگ توسط روسیه اشغال شده بود، برافراشتند.

حضور آژانس بین المللی انرژی اتمی در نیروگاه از روز دوشنبه به دو نفر کاهش یافت. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد، رافائل گروسی، مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز سه‌شنبه گزارشی درباره اوکراین از جمله نیروگاه منتشر خواهد کرد و سپس به شورای امنیت سازمان ملل اطلاع خواهد داد.

زمستان سیاه در راه

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز دوشنبه در مورد یک «فاجعه تشعشعات» هشدار داد و گفت این گلوله باران نشان داد روسیه «به آنچه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهد گفت اهمیتی ندارد». سرنوشت این نیروگاه هسته ای به موضوع جدیدی در میانه نبرد انرژی بین روسیه و غرب تبدیل شده است.

234ec85fef465cb408c2d712cfe9e520

قیمت گاز اروپا روز دوشنبه افزایش یافت زیرا روسیه خط لوله اصلی گاز خود به آلمان را بسته نگه داشت و نگرانی از زمستان تیره و تار را برای مصرف کنندگان و مشاغل در سراسر این قاره ایجاد کرد.

روسیه اختلال در تعمیر و نگهداری تجهیزات ناشی از تحریم های غرب را به دلیل توقف جریان گاز از طریق نورد استریم 1، خط لوله اصلی خود به آلمان، مقصر می داند. روسیه قرار بود این خط لوله را روز شنبه بازگشایی کند اما اکنون می گوید نشت نفت آن را مجبور به تعطیلی نامحدود کرده است. معاون مدیر اجرایی گازپروم روز سه شنبه به رویترز گفت، نورد استریم 1 تا زمانی که زیمنس تجهیزات معیوب را تعمیر نکند، انتقال گاز را از سر نخواهد گرفت. اروپا و ایالات متحده روسیه را به استفاده از انرژی به عنوان سلاح متهم می کنند و برای اطمینان از تامین انرژی با یکدیگر همکاری می کنند.

در این شرایط، نیکلای شولگینوف، وزیر انرژی روسیه روز سه‌شنبه در مجمع اقتصادی شرق در ولادیووستوک به خبرنگاران گفت که مسکو به سقف‌های پیشنهادی قیمت نفت با ارسال عرضه بیشتر به آسیا پاسخ خواهد داد. کرملین روز دوشنبه به غرب هشدار داد که پس از توافق وزرای دارایی گروه هفت در هفته گذشته با محدودیتی برای فشار بر روسیه به خاطر اقداماتش در اوکراین، تلافی خواهد کرد.

ضدحمله سهمناک

همچنین دولت اوکراین روز دوشنبه ادعا کرد که به بزرگترین پیروزی در ضد حمله یک هفته اخیر در جبهه‌های جنوبی دست یافته است و تصاویری از سربازان خود در حال برافراشتن پرچم آبی و زرد اوکراین بر فراز  ویسوکوپیلیا در شمال خرسون منتشر کرد.

Kherson-Flyggja

زلنسکی در مصاحبه ای با ای بی سی نیوز گفت: «ما قلمرو خود را دوباره برپا خواهیم کرد. ما اکنون نمی توانیم این درگیری را متوقف کنیم. ما باید گام به گام قلمرو خود را از اشغال آزاد کنیم».

ستاد کل ارتش اوکراین اعلام کرد که نیروهای روسیه در پنج منطقه دونتسک، خرسون، خارکف، زاپوریژژیا و میکولایف متمرکز شده‌ و بیش از 35 حمله هوایی و حدود 50 حمله راکتی انجام دادند. در این بیانیه آمده است: اشغالگران روسی با حملات موشکی به اهداف غیرنظامی در شهرهای باخموت و کوستیانتینیوکا شلیک کردند. ستاد کل ارتش همچنین نیروهای روسی را به واسطه به خطر انداختن مهدکودک ها، عبادتگاه ها و یک بیمارستان صحرایی با قرار دادن پرسنل و تجهیزات نظامی در داخل و اطراف آن ساختمان ها متهم کرد.

اوکراین همچنین اعلام کرده نیروهایش نیروهای روسی را در سولدار، زایتسوو، شاختا بوتیوکا و اسپارتاک عقب راندند و نیروی هوایی این کشور بیش از 30 حمله انجام داده است. خبرگزاری تاس روز دوشنبه به نقل از یک مقام مستقر در مسکو در منطقه خرسون، در تایید نادری از ضد حمله اوکراین، گفت که برنامه‌های همه‌پرسی برای پیوستن به روسیه به دلیل وضعیت امنیتی به حالت تعلیق درآمده است.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا هم روز دوشنبه گفت روسیه نباید به عنوان یک کشور حامی تروریسم معرفی شود؛ اقدامی که اوکراین بر آن اصرار دارد اما روسیه هشدار داده که در این صورت روابطش با ایالات متحده را قطع خواهد کرد.

نیویورک تایمز هم گزارش داده اطلاعات آمریکا ارزیابی کرده که روسیه در حال خرید مهمات توپخانه ای از کره شمالی است، زیرا تحریم ها توانایی این کشور در جنگ را کاهش داده است.