به گزارش اکوایران، همزمان با اظهارات جدید مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا پیرامون احیای برجام، نماینده روسیه در مذاکرات هسته ای بر نقاط ضعف و ابهام توافق پیشنهادی اروپا به عنوان اصلی ترین دلیل تردید ایران پیرامون پذیرش توافق یاد کرد.

میخائیل اولیانوف، نماینده کرملین در سازمانهای بین المللی مستقر در وین در صفحه توئیتر خود نوشت: «واضح است که ایران خلأها و ابهامات را نخواهد پذیرفت. من مطمئن نیستم که اتحادیه اروپا فراموش کرده باشد که چه کسی مسئول وضعیت فعلی است. علیرغم پیچیدگی سرشت روابط بین الملل، اعضای حاضر در مذاکرات  وین تا کنون توانایی عمل گرا بودن خود را نشان داده اند».

1

اولیانوف این توئیت را در ادامه توئیت محمد مرند، مشاور تیم مذاکره کننده ایران در مذاکرات وین منتشر کرده بود. بنا بر توئیت مرندی: «بورل متحد ایالات متحده است و فراموش می کند که دلیل برگزاری این مذاکرات نقض برجام توسط غرب و اعمال تحریم های فشار حداکثری است که حتی در شرایطی که ایران به طور کامل به آن پایبند بود، شهروندان ایرانی را هدف قرار می دهد. ایران خلأها و ابهامات را نخواهد پذیرفت. ایالات متحده هزینه هایی را بر اتحادیه اروپا تحمیل می کند».

2

پیش از این، در عصر روز دوشنبه، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفتگو با خبرنگاران در بروکسل اظهار داشته بود که نسبت به احیای فوری برجام خوش بینی نیست. بنا بر گزارش بلومبرگ، بورل گفته: «من امروز کمتر از 28 ساعت قبل به همگرایی روند مذاکرات اطمینان دارم و آخرین تعامل‌ها نشانی از همگرایی ندارد و برعکس، به اختلافات دامن می‌زند؛ این رویکرد سبب نزدیک شدن مواضع به یکدیگر نمی‌شود. این بسیار نگران کننده است: اگر مواضع به هم نزدیک نشود کل روند به خطر می‌افتد.» بورل همچنین مدعی شده: «باید بگویم اگر هدف این باشد که توافق به سرعت انجام شود، آخرین پاسخی که دریافت کردم کمکی نخواهد کرد.»