به گزارش اکوایران، رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی اعلام کرد، در صورت بسته نشدن پرونده پادمانی، حتی در صورت توافق، «روز بازاجرا» وجود نخواهد داشت.

«روز بازاجرا» نخواهیم داشت!

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ، ضمن تاکید بر این که ایران سایت هسته‌ای معرفی نشده ندارد، گفت: «سوالات آژانس قبل از بازگشت همه طرف‌ها به برجام باید حل و فصل شوند در غیر این صورت روز «باز اجرا» یی وجود نخواهد داشت». اسلامی باور دارد سوالات آژانس مبنای «پادمانی» ندارد و ادامه همان مطالعات ادعایی نظامی (PMD) هستند. او گفته: «از نظر من، این‌ها همه بهانه سیاسی هستند. مشابه آنچه در PMD بود. مکان‌هایی که از آن نام می‌برند و اتهاماتی که مطرح می­‌شود، همان‌هایی است که از حنجره صهیونیست‌ها و منافقین شنیده می‌شود. این‌ها سال‌هاست این حرف‌ها را تکرار می­‌کنند».

11

اسلامی در شرایطی نسبت به موضع ایران در «روز بازاجرا» هشدار داده که پیش از این رویترز پیش بینی کرده بود که عدم مصالحه بر سر پرونده پادمانی در «روز اجرا» می‌تواند توافق را به چالش کشیده و برای آن شرایط چهار سناریو فرض کرده بود. بنا بر ادعای رویترز، ایالات متحده و ایران راهی برای رسیدگی به تحقیقات ناظر هسته‌ای سازمان ملل در مورد برنامه اتمی تهران یافته‌اند که به هر دوی آن‌ها اجازه می‌دهد که در حال حاضر ادعای پیروزی کنند، اما حل‌وفصل نهایی را به تعویق می‌اندازد.

پای دولت قبل در میان است!

اسلامی هم‌چنین در پاسخ به این‌که پس چرا قبول کردید که به سوالات آژانس در چارچوب پادمان جامع پاسخ دهید؟ ادعا کرده: «در دولت گذشته متاسفانه قبول کردیم که بیایند و این مکان‌ها را ببینند. آمدند و دیدند اما سوالات همچنان ادامه داشت. در دوره ما گفتند اگر این‌ها را پاسخ دهید ما این پرونده را می‌بندیم. این سوالات چهار مورد بود. درباره یک مورد قانع شدند و گفتند که دیگر سوالی نداریم اما در گزارش شورای حکام مجدد همان موردی که بسته بودند را دوباره به شکل دیگری مطرح کردند، خوب اگر حسن نیت بود نباید آن یک مورد را دیگر می‌نوشت».

12

او گفته: «ما حافظه‌مان را از دست ندادیم. چند سال می‌گفتند در لویزان، جنوب تهران، تورقوزآباد فلان انبار است و بهمان اقدام شده است یا مدام درباره پارچین صحبت می­‌کردند. چه شد؟ آمدند، دیدند و بازرسی کردند اما چیزی آنجا نبود. این اتهام‌زنی‌ها بدجور به دل‌شان چسبیده و خوب می‌توانند با این کارها برنامه هسته‌ای ایران را معطل نگه دارند اما دوره این چیزها دیگر تمام شده است».

تصمیم کلی کشور

او هم‌چنین از متن پیش‌نویس مذاکره شده احیای برجام از سوی تیم مذاکره‌کننده کشورم دفاع کرد و گفت: «آنچه کار شده، تصمیم کلی کشور است». رییس سازمان انرژی اتمی از پاسخ به برخی سوالات درباره جزییات پیش نویس احیای برجام با توجه به اینکه مذاکرات هم چنان در حال انجام است و پرداختن به آنها ممکن است به روند کار لطمه بزند، خودداری کرد.

14

اسلامی درباره پاسخ به این پرسش که اگر بخواهیم به برجام ۲۰۱۵ بازگردیم، تکلیف تعهدات متقابل ایران و ۱+۵ که هر کدام در یک تاریخ متفاوت قرار دارند چه می شود؟ اجرای برخی تعهدات بسیار جلوتر از زمان تعیین شده است و برخی اصلا اجرایی نشده است، تصریح کرد: تاریخ‌های برجام یعنی روز مبدا، روز صفر و روز آغاز هستند؛ هر چقدر از این تاریخ‌ها گذشته، ملاک همان است. آنچه ما همواره در روند مذاکرات بر آن تاکید داشتیم این بوده است که همان جدول زمانی که در برجام ۲۰۱۵ است، باید باقی بماند و ملاک باشد.

فعالیت‌ غیرقانونی در کار نیست

در شرایطی که جمهوری اسلامی هم‌چنان بر بسته شدن پرونده پادمان به عنوان پیش‌شرط هر گونه توافقی تاکید دارد، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین با تاکید بر این که پاسخ دادن ایران به سوالات اساسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منجر به مختومه شدن پرونده ایران در شورای حکام آژانس خواهد شد، گفت که نگرانی کشورهای غربی درباره برنامه هسته‌ای ایران بی‌اساس است. اولیانوف گفت، «هیچ فعالیت غیرقانونی‌ای در حال حاضر در این تاسیسات انجام نمی‌شود».

photo_2022-08-31_17-18-53

او تاکید کرده «ایران به شرکای غربی مذاکرات وین که از اعضای شورای حکام هستند، اعتماد ندارد. این بی‌اعتمادی دلیل دارد». اولیانوف علاوه بر این، درباره باز بودن پرونده هسته‌ای ایران در شورای حکام گفت: «این ابزار قدرتمندی در دستان کشورهای غربی است. مسئله‌ای ایجاد شده است و آن‌ها هر کاری می‌کنند تا این موضوع مختومه تلقی نشود. به همین دلیل است که برای ایران مهم بود از تمامی شرکای برجام تضمین بگیرد که این مسئله را در شورای حکام مطرح نخواهند کرد. اگر تهران توضیحات لازم را به آژانس بدهد، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس گزارش رضایت‌بخشی درباره این موضوع خواهد نوشت».