به گزارش اکوایران، مقتدی صدر، از چهره‌های پرنفوذ در سیاست عراق اعلام کرد که به «طور قطعی» از سیاست کناره‌گیری می‌کند و به تردیدها در مورد آینده عراق دامن می‌زند.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، مقتدی صدر، روحانی قدرتمند شیعه عراقی، روز دوشنبه اعلام کرد در واکنش به بن‌بست سیاسی لاینحل کنونی، از سیاست کناره‌گیری کرده و تمام موسسات وابسته به خود را تعطیل می‌کند - تصمیمی که می‌تواند به بی‌ثباتی سیاسی موجود در این کشور بحران‌زده دامن بزند.

صدر طی بیانیه‌ای که در توییتر منتشر شد، با انتقاد از رهبران سیاسی شیعه به دلیل عدم توجه به درخواست‌های او برای اصلاحات نوشت: «من از این طریق کناره‌گیری قطعی خود را اعلام می‌کنم». او علی‌رغم اعلام تعطیلی تمام دفاتر وابسته به خود، توضیح بیش‌تری در این زمینه  نداد، اما گفت که نهادهای فرهنگی و مذهبی باز خواهند بود.

صدر پیش از این هم در چند مورد خروج از سیاست یا دولت و انحلال شبه نظامیان وفادار به خود را اعلام کرده بود، اما کنترل گسترده‌ای بر نهادهای دولتی دارد و هنوز یک گروه شبه نظامی با هزاران عضو در اختیار دارد. او اغلب پس از صدور بیانیه‌های مشابه به فعالیت‌های سیاسی بازگشته است -اگرچه به نظر می‌رسد رفع بن‌بست سیاسی کنونی در عراق نسبت به دوره‌های ناکارآمدی قبلی دشوارتر است. زیدون الکینانی، یکی از اعضای غیرمقیم مرکز عرب واشنگتن دی سی، در توییتی نوشت: «صدر تقریباً برای دهمین بار بازنشستگی خود را از سیاست اعلام کرد. طبق معمول، او در مدت کوتاهی برمی گردد».

بن‌بست کنونی بین صدر و رقبای شیعی او طولانی‌ترین دوره بدون دولت را در عراق پس از اشغال رقم زده است. جنبش صدر، در انتخابات اکتبر توانست بیش‌ترین کرسی را به خود اختصاص داد، اما در ماه ژوئن نمایندگان وابسته به او پس از شکست در تشکیل دولت اکثری، به دستور او از پارلمان استعفا دادند –او ادعا کرده بود که دولتی تشکیل می‌دهد که رقبای قدرتمند شیعی نزدیک به ایران در آن جایی نخواهند داشت.

پس از ان حامیان این روحانی پوپولیست به منطقه سبز بغداد –مقر سازمان‌های دولتی و سفارت‌خانه‌های خارجی- یورش بردند. از آن زمان، آن‌ها پارلمان را اشغال کردند و روند انتخاب رئیس جمهور و نخست وزیر جدید را متوقف کردند. آن‌ها هم‌چنین با تحصن در برابر شورای عالی قضایی عراق خواهان برگزاری مجدد انتخابات شدند. صدر اکنون بر انتخابات زودهنگام و انحلال پارلمان اصرار دارد. او گفته هیچ سیاستمدار و گروهی که از زمان تهاجم ایالات متحده در سال 2003 در قدرت بوده، در آن انتخابات شرکت نکند. در حال حاضر، مصطفی الکاظمی، متحد صدر، نخست‌وزیر موقت باقی می‌ماند.

بیانیه روز دوشنبه این نگرانی را ایجاد کرد که حامیان صدر ممکن است تظاهرات خود را بدون کنترل نزدیک رهبرشان تشدید کنند، که می تواند عراق را بیش‌تر بی‌ثبات کند. این کشور پس از شکست گروه دولت اسلامی (داعش) در سال 2017 برای بهبودی اوضاع سیاسی تلاش کرده، زیرا احزاب سیاسی بر سر قدرت و ثروت عظیم نفتی که عراق، دومین تولیدکننده بزرگ اوپک، در اختیار دارد، در نزاع بوده‌اند.