به گزارش اکوایران، در شرایطی که به نظر می‌رسد تهران دست‌کم تا پایان هفته بررسی پاسخ آمریکا پیشنهادی اروپایی احیای برجام را در دستور کار دارد، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هشدار داده که تنها چند روز برای رسیدن به توافق فرصت داریم.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با روزنامه اتریشی کرنون زایتونگ در پاسخ به پرسشی پیرامون وضعیت مذاکرات هسته‌ای گفت: «من پاسخ را از ایالات متحده دریافت کردم. اکنون این وظیفه ایران است که به آن‌ها پاسخ دهد». او پمن قدردانی از نقش پررنگ دولت اتریش، افزود: «ما به لحظه حساسی رسیده‌ایم. من خوشبین هستم، این آخرین میلی‌مترهاست. این [توافق] جهان را کمی امن‌تر می‌کند».

در اوایل ماه جاری، اتحادیه اروپا آن‌چه را که به عنوان «متن نهایی» یک توافق احیا شده توصیف کرده، به اعضای حاضر در مذاکرات ارائه کرد. ایران هفته گذشته پاسخی به این پیش نویس ارائه کرد که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آن را «معقولانه» توصیف کرد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در 24 آگوست گفت که دولت بایدن پاسخ خود را به نظرات ایران در مورد پیش‌نویس اتحادیه اروپا ارسال کرده است. سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در همان روز گفت که ایران در حال بررسی پاسخ‌های دریافتی آمریکا از طریق هماهنگ کننده اتحادیه اروپا است.

نورنیوز رسانه نزدیک به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی کشور امروز یک‌شنبه در توئیتی نوشت: «بررسی دقیق پاسخ‌های آمریکا به محورهای اصلاحی ایران در خصوص ایده‌های هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپایی همچنان در سطوح کارشناسی در جریان است و این روند حداقل تا پایان هفته جاری ادامه خواهد داشت».

820c6fd96b0a9cea1eba9ee1d312bce4

هم‌چنین بورل در بخش دیگری از این مصاحبه گفته: «من فکر نمی کنم فرصتی برای مذاکرات بسیار بیشتر وجود داشته باشد». او افزود: «من کسی نیستم که ضرب‌الاجل‌های موقت تعیین کند. اما می‌دانم که پس از تابستان، از سرگیری مجدد مذاکرات بسیار دشوار خواهد بود». او تصریح کرد: « چند روز فرصت داریم، زیرا پس از پایان تابستان وارد یک سری تحولات سیاسی دیگر خواهیم شد».

بورل توضیح داد که طرفین قبلاً در مورد «بخش بسیار مهم» برای بازگشت به برجام توافق کرده‌اند، اما گفت که مسائل باقی‌مانده می‌تواند توافق نهایی را از بین ببرد. او تاکید کرده که این توافق «راه حل همه چیز نیست»، اما «اگر ایران یک قدرت هسته‌ای نیست، به لطف آن توافق است». مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اذعان داشته: «آن‌چه مشهود است، این است که این توافق همه مشکلات را حل نخواهد کرد». او افزود که دستیابی به توافق در حال حاضر می‌تواند به نفع همه طرف‌های درگیر باشد، زیرا به ایران اجازه می‌دهد به بازار بین‌المللی نفت بازگردد و به عرضه کننده جدید برای اروپایی‌ها تبدیل شود.