به گزارش اکوایران، در شرایطی که گمانه‌زنی‌ها بر سر محتوای پیش‌نویس پیشنهادی اتحادیه اروپا برای توافق هسته ای با ایران و پاسخ تهران به این این پیشنهاد هم‌چنان ادامه دارد،  سی‌ان‌ان ادعا کرده ایران برای پیشرفت در روند احیای برجام، یکی از تقاضاهای کلیدی خود را کنار گذاشته است.

کنار گذاشتن یک «خط قرمز»

سی‌ان‌ان در این گزارش به نقل از یک مقام ارشد دولت آمریکا مدعی شده ایران رسماً به طور رسمی از یکی از «خطوط قرمز» خود صرف نظر کرده که تاکنون [عدم پذیرش آن از سوی طرف‌های غربی] به عنوان یکی از نقاط بن‌بست در تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای ایران شناخته می‌شد.

این مقام آمریکایی به سی‌ان‌ان گفته ایران در پاسخ روز دوشنبه خود به پیش‌نویس پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای برجام-که این اتحادیه آن را پیش‌نویس «نهایی» توصیف کرده- خواستار حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی وزارت خارجه آمریکا نشده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ایالات متحده بارها و به طور مداوم این درخواست را رد کرده، گفت: «نسخه فعلی متن و آنچه آن‌ها [در پاسخ اخیر خود] مطالبه می کنند، چنین خواسته‌ای را کنار می‌گذارد. بنابراین اگر به توافق نزدیک‌تر هستیم، به همین دلیل است» .

توافق نزدیک‌تر از دو هفته پیش

این مقام آمریکایی هم‌چنین ادعا کرده ایرانی‌ها از درخواست مربوط به حذف چندین شرکت مرتبط با سپاه هم صرف‌نظر کردند. او افزود: «رئیس‌جمهور در مورد این‌که نام سپاه از فهرست مذکور حذف نشود، قاطع و ثابت‌قدم بوده است». اما این مقام گفت امکان رسیدن به توافق اکنون «نزدیک‌تر از دو هفته پیش است، اما نتیجه نامشخص است زیرا برخی شکاف‌ها هم‌چنان باقی مانده است. پرزیدنت بایدن فقط توافقی را تایید می کند که منافع امنیت ملی ما را تامین کند».

یکی دیگر از مقامات ارشد دولت بایدن هم به سی‌ان‌ان گفت که پیشرفت از این نقطه به بعد ممکن است کند باشد. اما به نظر می‌رسد در حال حاضر شتاب بیش‌تری نسبت به سال گذشته وجود دارد.

بایدن  موضعش را حفظ می‌کند

جو بایدن ماه‌ها اصرار داشته که برای احیای توافق هسته‌ای با ایران، برچسب‌گذاری سپاه را لغو نخواهد کرد. بایدن در ماه جولای در مصاحبه‌ای با کانال 12 اسرائیل در پاسخ به این سوال که حتی به بهای نابودی توافق به ایران آیا همچنان متعهد به حفظ سپاه در فهرست مذکور است، پاسخ داد: «بله».

این سیاست یکی از چندین تصمیم سیاست خارجی دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا است که بایدن آن را حفظ کرده است - دولت ترامپ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در سال 2019 به عنوان بخشی از «کمپین فشار حداکثری» که پس از خروج ترامپ از برجام در سال 2018 به راه افتاد، در فهرست یاد یاد شده جای داد. دولت بایدن هم‌چنین با وجود ادامه مذاکرات بر سر احیای برجام، به اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران اقدام کرده است.

در این شرایط، به ادعای سی‌ان، در حالی که ایالات متحده احساس می کند که یک مانع بزرگ برداشته شده، اما هنوز برخی از نقاط مورد اختلاف دیگر وجود دارد. این شامل خواست تهران برای تضمین پرداخت غرامت در صورت خروج رئیس‌جمهور آینده آمریکا از توافق، و درخواست این کشور برای پایان دادن به تحقیقات سه ساله آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای این کشور است. مقامات آمریکایی به سی‌ان ان گفتند که موضع دولت بایدن در مورد این مسائل تغییر نکرده است.

مخالفت‌ها شدت می‌گیرد

در همین حال، حتی اگر حذف سپاه از فهرست بخشی از توافق نباشد، از نظر سیاسی، مخالفت جمهوری‌خواهان با توافق در ایالات متحده هم‌چنان بالا است. این مخالفت در هفته‌های اخیر با طرح اتهامات وزارت دادگستری علیه یک ایرانی که برای ترور جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا، و حمله به سلمان رشدی، افزایش یافته است. جمهوری‌خواهان هم‌چنین تاکید کرده‌اند که تلاش خواهند کرد هرگونه کاهش تحریم‌هایی را که ممکن است ایران در ازای برای بازگشت به برجام دریافت کند را مسدود کنند.

تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه از تگزاس، به سی‌ان‌ان گفت: «توافق تحریم‌های اقتصاد ایران را کنار می‌گذارد و صدها میلیارد دلار به سوی این کشور سرازیر می‌کند. ما متعهد به مسدود کردن و لغو این توافق فاجعه‌بار هستیم».

به گفته یک مقام ارشد دولت بایدن: «در حال حاضر، ایالات متحده به طور خصوصی پاسخ خود را به اروپایی‌ها ارسال می‌کند». یکی دیگر از مقامات دولت آمریکا گفت، اما ایالات متحده هنوز به طور رسمی به پیش‌نویس اتحادیه اروپا و واکنش ایران پاسخ نداده است.