به گزارش اکوایران، در شرایطی که وزارت دادگستری آمریکا با طرح ادعای جدیدی ایران را به طراحی ترور مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید متهم کرده، یک مقام دولت ایالات متحده گفته واشنگتن معتقد است این اتهامات نباید بر مذاکرات با تهران در مورد احیای توافق هسته ای 2015 تأثیر بگذارد.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، روز گذشته وزارت دادگستری ایالات متحده مدعی شده بود یکی از اعضای سپاه پاسداران متهم به تلاش برای قتل جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در دوران دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، شده است. بر اساس ادعای وزارت دادگستری آمریکا،  شهرام پورصفی، شهروند ایرانی، معروف به مهدی رضایی، «تلاش کرده است برای انجام این قتل در واشنگتن دی‌سی یا مریلند به افراد مقیم آمریکا 300 هزار دلار بپردازد».

این در حالی است که جمهوری اسلامی هر گونه اتهامی در این زمینه را تکذیب کرده است. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، مقامات قضایی ایالات متحده را به «اتهام‌زنی بی‌پایان» علیه حکومت ایران متهم و گزارش اخیر در مورد توطئه قتل جان بولتون را «سیاست شکست خورده ایران هراسانه» و اتهام بدون ارائه مدارک معتبر و مستندات توصیف کرد. او متقابلا آمریکا را به «اقدامات تروریستی» مانند ترور سردارسلیمانی و حمایت از داعش متهم کرده و گفته  ایالات متحده برای متهم کردن حکومت ایران «این بار از سناریوسازی در ارتباط با عناصر ورشکسته سیاسی و بی ارزش مانند بولتون» استفاده کرده است.

روز گذشته، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در بیانیه‌ای نسبت به پیامدهای هرگونه اقدامی از سوی ایران علیه مقام‌های فعلی و پیشین آمریکا هشدار داده بود. سالیوان در این بیانیه خود تاکید کرده بود: «این را قبلا گفته‌ایم و باز هم خواهیم گفت که دولت بایدن در حفاظت و دفاع از همه آمریکایی‌ها در برابر تهدیدات خشونت‌آمیز و تروریسم کوتاهی نخواهد کرد». او مدعی شده بود: «اگر ایران به هر یک از شهروندان ما حمله کند، از جمله به کسانی که به خدمت به ایالات متحده ادامه می‌دهند یا کسانی که قبلا خدمت کرده‌اند، با عواقب شدیدی روبرو خواهد شد. ما به استفاده از منابع کامل دولت ایالات متحده برای محافظت از آمریکایی‌ها ادامه خواهیم داد».

آنتونی بلینکن وزیر امورخارجه آمریکا هم در واکنش به ادعای وزارت دادگستری آمریکا در توئیتر نوشت: «پیام ما به ایران روشن است: ما تهدید به خشونت علیه آمریکایی‌ها را تحمل نخواهیم کرد - و این به‌طور قطع شامل مقامات دولتی سابق نیز می‌شود. هر حمله‌ای با عواقب شدید روبرو خواهد شد».

اکسیوس هم در گزارشی دیگر ادعا کرده وزارت دادگستری آمریکا به مایک پمپئو وزیر امورخارجه دولت ترامپ اعلام کرده که او هدف دوم طرح ترور مقامات پیشین آمریکا پس از جان بولتون مشاور امنیت ملی اسبق کاخ سفید بوده است.

با این همه یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، به رویترز گفته که واشنگتن معتقد است این اتهامات نباید بر مذاکرات با تهران در مورد احیای توافق هسته ای 2015 تأثیر بگذارد. اوگفته: «از نظر ما نباید چنین اتفاقی بیافتد و وزارت دادگستری مستقل از دیپلماسی آمریکا با ایران، اتهامات شهرام پورصفی را پیگیری می کند».