به گزارش اکوایران،در شرایطی که آمریکا نسبت به ارسال ماهواره‌ی ایرانی خیام توسط روسیه هشدار داده، شبکه سی‌ان‌ان ادعاهای جدید نسبت به همکاری پهپادی تهران-مسکو ارائه کرد.

هشدار آمریکا نسبت به همکاری ماهواره‌ای تهران-مسکو

بنا بر گزارش خبرگزاری آناتولی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به دنبال پرتاب ماهواره ایرانی «خیام» توسط روسیه به فضا مدعی شد که افزایش همکاری روسیه با ایران باید به عنوان یک خطر بزرگ برای جامعه بین المللی تلقی شود. او در گفت‌وگو با خبرگزاری آناتولی مدعی شده که ایالات متحده از پرتاب «ماهواره‌ای با قابلیت جاسوسی قابل توجه از طرف ایران» توسط روسیه آگاه است. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا طی یک ایمیل تصریح کرد که «تعمیق همکاری روسیه با ایران چیزی است که تمام جهان باید به آن به عنوان یک تهدید عمیق نگاه کنند».

ایران روز گذشته ماهواره‌ای تحت عنوان «خیام» از ایستگاه فضایی «بایکونور» قزاقستان به فضا پرتاب کرد. به گزارش آژانس فضایی روسیه، این ماهواره با استفاده از ماهواره‌بر سایوز روسی از این ایستگاه به فضا پرتاب شده است.

یوری بوریسوف، رئیس سازمان فضایی روسیه، در سخنرانی در پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان -که در اختیار روسیه است- در هنگام پرتاب این ماهواره گفت: «نقطه عطف مهمی در همکاری‌های دوجانبه روسیه و ایران ایجاد شده که راه را برای اجرای طرح‌های جدید می‌گشاید».  عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات ایران نیز که در مراسم پرتاب ماهواره خیام حضور داشت، آن را یک رویداد تاریخی و یک نقطه عطف در روابط جدید فضایی بین دو کشور توصیف کرد.

ادعای جدید پهپادی علیه ایران

از سوی دیگر سی‌ان‌ان طی گزارشی جدید مدعی شده آموزش نیروهای روسیه برای استفاده از پهپادهای رزمی ایرانی از چند هفته پیش در ایران آغاز شده است. یک مقام آمریکایی در گفتگو با سی‌ان ان ادعا کرده که طی چند هفته گذشته، مقامات روسی به عنوان بخشی از توافقنامه انتقال پهپاد از ایران به روسیه، ایران آموزش‌هایی را برای روس‌ها انجام داده است. این مقام گفت که اطلاعات مربوط به آموزش اخیراً از حالت طبقه بندی خارج شده است.

پیش از این هم، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید ادعا کرده بود روسیه می‌خواهد «صدها پهپاد» از ایران بخرد و افزود که اطلاعات آمریکا نشان می‌دهد که ایران برای آموزش استفاده از این هواپیماهای بدون سرنشین به نیروهای روسیه آماده می‌شود. به ادعای او که یک هیئت روسی از ماه ژوئن حداقل دو بار از یک فرودگاه در مرکز ایران برای بررسی پهپادهای دارای قابلیت حمل سلاح بازدید کرده است.

این در حالی است که دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین ماه گذشته در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد پهپادها گفت که روسیه »هیچ نظری در این مورد» ندارد. حسین امیرعبدالهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی نیز در ماه گذشته در گفتگو با دیکیتری کولبا، وزیر خارجه اوکراین، هر گونه مداخله ایران در جنگ اوکراین رد کرده و انتقال پهپادهای جنگی به روسیه را تکذیب کرده بود.