به گزارش اکوایران، سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده به تایوان و واکنش شدید چین به این سفر این گمانه را تشدید کرده که بحران تایوان مبدل به درگیری میان واشنگتن و پکن شود.

جیمز استاوریدیس ستون‌نویس بلومبرگ با انتشار یادداشتی با عنوان «جنگ آمریکا و چین بر سر تایوان به این زودی‌ها اتفاق نمی‌افتد» با 5 دلیل استدلال کرده که جنگ میان چین و آمریکا دست‌کم در سال‌های نزدیک به وقوع نمی‌پیوندد.

استاوریدیس،  دریاسالار بازنشسته نیروی دریایی ایالات متحده، فرمانده عالی سابق ائتلاف ناتو،  رئیس دانشکده حقوق و دیپلماسی فلچر در دانشگاه تافتس، معاون رئیس امور جهانی در گروه کارلایل است. او اخیراً کتاب «همه چیز را به خطر بیندازید: نه تضاد و محل تصمیم گیری» را منتشر کرده است.

تشدید تنش‌ها

تنش‌هایی که پیش از این میان ایالات متحده و چین بر سر تایوان بالا گرفته بود، با سفر «تور وداع» نانسی پلوسی، رئیس‌مجلس نمایندگان آمریکا به این جزیره تشدید شد. بسیاری از تحلیل‌گران هشدار می‌دهند که تهاجم پکن ممکن است زودتر اتفاق بیفتد -‌در عرض 18 ماه یک پیش‌بینی متداول است. اغلب از جنگ در اوکراین به عنوان یک الگو یاد می‌شود: چین همان نقش روسیه را تکرار می‌کند و آن‌چه را که به عنوان یک کشور غیرملی می‌شناسد به شدت لگدکوب می‌کند.

بر اساس سال‌ها تعامل با چینی‌ها در حوالی اقیانوس آرام -چه از نظر عملیاتی و چه از نظر دیپلماتیک- من معتقدم که با هرگونه اقدام نظامی احتمالی پکن علیه تایپه سال‌ها فاصله داریم و بعید است که در آینده نزدیک این اتفاق بیفتد. دلایل متعددی برای این دیدگاه وجود دارد:

بی‌تجربه در جنگ

اول، رویدادهای اوکراین احتمالاً باعث تردید رئیس‌جمهور چین شی جین پینگ می‌شود و نه تشویق او. او از خود می‌پرسد: «آیا ژنرال‌ها و دریاسالارهای من به بدی هم‌تایان روس‌شان هستند»؟ پوتین احتمالاً در دیدار میان آن‌ها در المپیک در ماه فوریه از طرف او اطمینان داده بود که این یک جنگ سریع و کوتاه خواهد بود و روس‌ها کنترل کامل اوکراین را قبل از این‌که غرب بتواند پاشنه‌های خود را بکشد، در دست خواهد داشت. اما اوضاع برای کرملین بسیار متفاوت پیش رفت.

ارتش چین از بسیاری جهات شبیه ارتش روسیه است و حتی از سطح تجربه جنگی که روس‌ها در افغانستان، چچن و سوریه و در تهاجمات قبلی به اوکراین و گرجستان داشتند، بی بهره است.

ملی‌گرایی تایوانی‌ها

دلیل دوم برای تردید چینی‌ها عدم اطمینان در مورد تایوانی‌ها است. آیا آنها می‌جنگند یا تسلیم می‌شوند؟ نظرسنجی‌ها هرگز به طور کامل قابل اعتماد نیست، اما همه نشانه‌ها حاکی از آن است که تایوانی‌ها داری یک حس قوی از هویت ملی هستند و بعید به نظر می‌رسد که با اولین موج موشک‌های چینی به جزیره، به سادگی از میدان به در بروند.

رئیس جمهور تسای اینگ ون یک رهبر بااراده است –بی‌شباهت به رهبر اوکراین ولودیمیر زلنسکی نیست- و ارزیابی من این است که تایوانی‌ها درگیر می‌شوند و سخت خواهند جنگید. جغرافیای جزیره -کوه و جنگل- یک کابوس برای یک مهاجم است، به خصوص کسی که باید از طریق دریا حمله کند.

تحریم‌های ویران‌گر

سوم، پکن هم‌سویی دموکراسی‌های غربی در سراسر اروپا و خاور دور در اعمال تحریم‌های فلج‌کننده علیه روسیه را دنبال می‌کند که باعث شده مسکو برای اولین بار در بیش از یک قرن گذشته بدهی خود را نکول کند. تقریباً همه شرکت‌های غربی از مسکو خارج شدند و به فروپاشی واردات کمک کردند و به نظر می‌رسد تعداد کمی از آن‌ها به این زودی‌ها به کشور بازگردند. خط لوله نورد استریم 2 بین روسیه و آلمان در آینده‌ای قابل پیش‌بینی اجرایی نمی‌شود و اروپایی‌ها در حال برداشتن گام هایی به سمت استقلال انرژی از مسکو هستند.

مطمئناً، چینی‌ها با خود خواهند گفت، اقتصاد ما بزرگ‌تر از آن است که تحریم شود، و آن‌ها تا حد زیادی درست می‌گویند. اما آیا غرب می‌تواند تحریم‌های واقعی دردناکی را در بخش‌های خاص ایجاد کند؟ کاملا. و در لحظه‌ای که رشد اقتصادی چین به دلیل پیامدهای سیاست کووید صفر کند شده، این چشم انداز به ویژه ناخوشایند است.

رویای شمایل مائو و دنگ شیائوپینگ

چهارم، همانطور که یک ضرب‌المثل قدیمی می‌گوید، «همه سیاست‌ها محلی هستند» و شی یک وضعیت سیاسی بسیار حساسی پیش روی خود دارد. در بیستمین کنگره حزب کمونیست در اواخر پاییز، تقریباً به طور قطع برای سومین دوره پنج ساله، ریاست جمهوری به او اعطا خواهد شد. این یک دستاورد قابل توجه است که او را در جمع مائو تسه تونگ و دنگ شیائوپینگ قرار می‌دهد. او نمی‌خواهد یک درگیری بزرگ با ایالات متحده در این امر اختلال ایجاد کند، و حتی پس از تثبیت کامل قدرت، بعید به نظر می‌رسد که بخواهد به سرعت بحرانی را ایجاد کند که اقتصاد جهانی را تحت تأثیر قرار دهد.

تکمیل ظرفیت‌های در دست اقدام

در نهایت، رهبران نظامی و سیاسی چین احتمالاً ارزیابی می‌کنند که به طور کامل برای یک جنگ تمام عیار با ایالات متحده آماده نیستند. آن‌ها ظرفیت‌های نظامی در دست اقدامی دارند که می‌خواهند به طور کامل در ارتش آزادی‌بخش خلق ادغام کنند: یک نیروی هسته‌ای استراتژیک جدید، کشتی‌های جنگی هسته‌ای (به‌ویژه ناوهای هواپیمابر)، موشک‌های مافوق صوت، تکنیک‌های پیشرفته‌تر جنگ سایبری تهاجمی، و یک شبکه ماهواره‌ای بسیار بهتر برای شناسایی و نبرد واقعی در فضا.

ساعت در حال حرکت است

جنگ بین ایالات متحده و چین، البته، در کوتاه مدت ممکن است. من یک سال پیش رمانی را با عنوان غم انگیز "2034: رمانی از جنگ جهانی بعدی" نوشتم. اما من کتاب را نه به عنوان یک داستان پیشگویانه، بلکه به عنوان یک داستان هشدار دهنده نوشتم. ایالات متحده هنوز زمان دارد تا استراتژی منسجمی را ایجاد کند - از نظر نظامی، دیپلماتیک، اقتصادی، فنی - که می تواند از چنین درگیری جلوگیری کند. ساعت در حال حرکت است، اما ساعت حداکثر خطر تقریباً به طور قطع برای چند سال آینده است.