به گزارش اکوایران، در شرایطی که مذاکرات بر سر احیای برجام در شهر وین در حال برگزاری است، تروئیکای اروپایی طی بیانیه ای اعلام کرد گفتگوها در وین دور جدیدی از مذاکرات احیای برجام نیست.

صرفا بحث های فنی!

سه کشور بریتانیا، فرانسه و آلمان با انتشار بیانیه ای مشترک با اشاره به مذاکرات جاری در وین، گفتگوها را دور جدیدی از مذاکرات ندانسته و آنها را صرفا بحث های فنی اعلام کردند. این بیانیه تاکید دارد «گفت‌وگوهای امروز در وین به معنای دور جدیدی از مذاکرات نیست... بلک بحث‌های فنی درباره موضع ایرانی‌ها به متنی است که جوزپ بورل، هماهنگ‌کننده ارشد مذاکرات احیای برجام، برای تصمیم‌گیری نهایی روی میز گذاشته و مسئله اصلی بین ایران و آمریکاست». این بیانیه ضمن اشاره به این که «متن توافق روی میز است» و «دور جدیدی از مذاکرات در کار نخواهد بود» با انداختن توپ در زمین تهران ادعا کرده: «ایران باید همین حالا و در حالی که هنوز امکان‌پذیر است، تکلیف انعقاد توافق را مشخص کند و درخواست‌های غیر واقع‌بینانه‌ای خارج از چارچوب برجام نداشته باشد».

آخرین گام را بردارید

کمیسیون اتحادیه اروپا هم اعلام کرده که تهران و واشنگتن باید «آخرین گام» را برای نجات برجام از طریق مذاکرات جاری در وین که از روز پنج‌شنبه از سرگرفته شده، بردارند. بر اساس اعلام این کمیسیون، برای غلبه بر بن‌بست موجود در مذاکرات به «تصمیمات سیاسی» نیاز است. پیتر استانو، سخنگوی اتحادیه اروپا در نشستی خبری گفت: «زمان برداشتن آخرین گام فرا رسیده است.» او در ادامه با بیان اینکه «تصمیمات سیاسی دقیق و شفافی باید توسط پایتخت‌های کشورهای درگیر در برجام اتخاذ شود»، گفت این روندی است که در وین در حال انجام است و آن‌ها امیدوارند که به نتایجی منجر شود.

مهمترین اختلاف پیش رو

در همین شرایط، روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از دیپلماتهای غربی نوشته ایران احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام را به بسته شدن پرونده های مفتوح در آژانس بین المللی انرژی اتمی مشروط کرده است. این گزارش، از این شرط ایران به عنوان یک مانع اصلی بر سر راه دستیابی به توافق یاد کرده است.

دیپلمات‌های غربی حاضر در مذاکرات وین به وال استریت ژورنال گفتند که مذاکره‌کنندگان در آخرین مسائل مورد مناقشه در متن، از جمله صحبت درباره تضمین‌های اقتصادی که ایران در صورت خروج واشینگتن از توافق در آینده دریافت خواهد کرد، در حال پیشرفت هستند. یک مقام ارشد غربی در این زمینه تصریح کرده است که این کار «تقریباً انجام شده است».

 

به نظر شما سرنوشت مذاکرات برجام چه خواهد شد؟ در نظرسنجی اکوایران شرکت کنید:

 


نظرسنجی اکوایران درباره سرنوشت برجام