به گزارش اکوایران، ایمن الظواهری، رهبر القاعده در حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در مرکز شهر کابل کشته شد.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده اعلام کرد آمریکا ایمن الظواهری رهبر القاعده را طی یک حمله «دقیق» در مرکز کابل، پایتخت افغانستان به هلاکت رسانده است. این بزرگترین ضربه به این گروه شبه نظامی از زمان کشته شدن بن لادن بنیانگذار این گروه در سال 2011 است.

ظواهری، یک جراح مصری که کشتن او 25 میلیون دلار جایزه داشت، در هماهنگی حملات 11 سپتامبر 2001 که مجر به کشته شدن نزدیک به 3000 نفر شد، نقش اساسی داشت. مقام‌های آمریکایی که نخواستند نامشان فاش شود، گفتند که ظواهری صبح روز یکشنبه هنگام بیرون آمدن از بالکن خانه امن خود در کابل در اثر اصابت موشک‌های «آتش جهنمی» یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی کشته شد.

بایدن در سخنانی از کاخ سفید گفت: «اکنون عدالت برقرار شده است و این رهبر تروریست دیگر وجود ندارد. مهم نیست چقدر طول بکشد، مهم نیست کجا پنهان شوید، اگر تهدیدی برای مردم ما باشید، ایالات متحده شما را پیدا کرده و سر به نیست خواهد کرد.» او گفت که خودش مجوز حمله دقیق در مرکز شهر کابل را صادر کرده است و هیچ غیرنظامی کشته نشده است.

سه سخنگوی طالبان در کابل از اظهار نظر در مورد مرگ ظواهری خودداری کردند. ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان پیشتر تایید کرده بود که حمله در کابل صورت گرفته و آن را به شدت محکوم کرده و آن را نقض «اصول بین المللی» خوانده است. سخنگوی وزارت کشور افغانستان هم تائید کرده خانه ای در محله مسکونی لوکس شیرپور که چندین سفارت نیز در آن قرار دارد، مورد اصابت راکت قرار گرفت. مقامات طالبان روز سه شنبه یک حفاظ امنیتی را در اطراف خانه در شیرپور کشیدند و خبرنگاران اجازه نزدیک شدن به آن را نداشتند.

یک مقام ارشد طالبان به رویترز گفت که ظواهری قبلا در ولایت هلمند بوده و پس از تسلط طالبان بر کشور در ماه اگوست سال گذشته به کابل نقل مکان کرده است. یک مقام ارشد دولت بایدن هم به خبرنگاران گفت که ایالات متحده با «اطمینان بالا» از طریق منابع اطلاعاتی متعدد مطمئن است که مرد کشته شده الظواهری است.

الظواهری که سال‌ها سازمان‌دهنده و استراتژیست اصلی القاعده بود، جانشین بن لادن بود، اما فقدان کاریزما و رقابت با شبه‌نظامیان رقیب داعش، توانایی او را برای الهام‌بخشی به حملات ویرانگر به غرب کاهش داد.

در سال‌های اخیر بارها شایعاتی مبنی بر مرگ ظواهری شنیده می‌شد و گزارش شده بود که وی در وضعیت نامناسبی به سر می‌برد.

این حمله هواپیمای بدون سرنشین اولین حمله رسمی ایالات متحده در داخل افغانستان از زمان خروج نیروهای آمریکایی در اگوست 2021 است. این اقدام ممکن است اعتبار وعده های واشنگتن را تقویت کند که بر اساس آن ایالات متحده همچنان می تواند تهدیدهای افغانستان را بدون حضور نظامی در این کشور برطرف کند.

مرگ او همچنین سؤالاتی ایجاد کرده که آیا الظواهری پس از تسلط طالبان بر کابل در ماه اگوست 2021 به کابل نقل مکان کرده و آیا طالبان بار دیگر  پناهگاه جنگجویان القاعده می شوند؟

آدام شیف، رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه‌ای گفت: «طالبان باید پاسخگوی حضور الظواهری در کابل باشندچرا که آنها به جهان اطمینان دادند که پناهگاه امنی برای تروریست‌های القاعده ایجاد نخواهند نکرد». آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده هم گفته طالبان با میزبانی و پناه دادن به الظواهری، توافقنامه دوحه بین دو طرف را «به شدت نقض کرده اند».