به گزارش اکوایران، در فاصله کم‌تر از سه روز پارلمان عراق به اشغال دوباره هواداران صدر درآمد.

بنا بر گزارش الجزیره، در ادامه اعتراض معترضان وابسته به جریان صدر و ورود به منطقه خضراء، گروهی از این آن‌ها با حمله به ساختمان پارلمان عراق وارد آن شدند. نمایش قدرت جدید سه روز پس از هجوم پیشین این معترضان پارلمان به دلیل نامزدی محمد السودانی برای نخست وزیری صورت می گیرد.

این معترضان عراقی پس از حمله روز چهارشنبه به پارلمان و تعلیق جلسه معرفی نخست وزیر جدید، بار دیگر در حمایت از مقتدی صدر، رهبر بانفوذ شیعیان، دیواره‌های بتنی منتهی به منطقه سبز بغداد را کنار زدند. تظاهرکنندگان صبح روز شنبه تعدادی موانع بتونی بزرگ اطراف منطقه که ساختمان‌های دولتی و سفارت‌خانه‌های خارجی را در بر می‌گیرد کرده بود، پایین کشیده و از آن بالا رفتند.

Protesters-storm-Iraq-parliament-_18249ab6035_original-ratio

معترضان با نامزدی محمد السودانی، وزیر پیشین و استاندار سابق، که گزینه چهارچوب هماهنگی شیعیان برای پست نخست وزیری است، مخالف هستند. جریان صدر که پس از انتخابات ماه اکتبر به عنوان بزرگترین فراکسیون پارلمانی شناخته می‌شد، اما از کسب اکثریت فاصله داشت، خارج شده است.

ده ماه پس از برگزاری انتخابات در این کشور، بن بست بر سر استقرار یک دولت جدید ادامه دارد - طولانی ترین دوره از زمان تهاجم سال 2003 توسط ایالات متحده که نظم سیاسی در این کشور نفت خیز را تغییر داد. قرار بود امروز (شنبه) رای‌گیری برای انتخاب السودانی برای تصدی پست نخست وزیری برگزار شود، اما این جلسه پس از وقایع روز چهارشنبه به حالت تعلیق درآمد. معترضان از این جهت امروز دوباره تجمع کردند که مدعی بودند به پارلمان اعتماد نداشتند که رأی گیری را ادامه ندهد. به ادعای آن‌ها اگر چه این جلسه به حالت تعلیق درآمده، اما این بدان معنا نیست که رای گیری نمی تواند پشت درهای بسته برگزار شود. به گفته یکی از معترضان: «ما برای یک انقلاب اینجا هستیم. ما فاسدها را نمی‌خواهیم، ​​نمی‌خواهیم کسانی که در قدرت بوده‌اند برگردند... از سال 2003... آنها فقط به ما آسیب رسانده‌اند».

Iraq_Protests_69543

اگرچه ائتلاف صدر بیشترین کرسی ها را در انتخابات پارلمانی اکتبر به دست آورد، احزاب سیاسی متخاصم نتوانستند به دو سوم اکثریت مورد نیاز برای انتخاب رئیس جمهور دست یابند - گامی مهم قبل از انتخاب نخست وزیر. پس از به بن بست رسیدن مذاکرات، صدر بلوک خود را از پارلمان خارج کرد و اعلام کرد که از مذاکرات برای تشکیل دولت خارج می شود. بسیج توده‌ای یک استراتژی نخ‌نما توسط صدر است، که به عنوان یک نیروی قدرتمند با برنامه‌ای ملی‌گرایانه و مخالف دخالت خارجی ظاهر شده است.

بر اساس گزارش وزارت بهداشت عراق، در پی حوادث امروز در منطقه خضراء، تاکنون 60 نفر مجروح شدند.

صالح محمد العراقی، منتشر کننده مواضع مقتدی صدر، رهبر جریان صدر، مسئولیت هرگونه تعرض به معترضان صدری را برعهده فراکسیون های سیاسی گذاشت. وی در توئیتی نوشت: مسئولیت هرگونه تعرض به تظاهرات کنندگان مسالمت آمیز با فراکسیون های سیاسی است. العراقی افزود: نیروهای امنیتی با اصلاحات هستند و اصلاحات با آنهاست، منابع عراق را به سرقت بردید برایتان بس است، از تعرض به خون های پاک خودداری کنید.

47848a961cef2c5e59383d00caed7a3e4d08e358

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، ضمن تأکید بر ضرورت حفاظت از معترضان، خواستار خودداری از هرگونه تنش شد. بر اساس بیانیهسمی دفتر الکاظمی، وی به نیروهای امنیتی کشور دستور داده که امنیت تظاهرات‌کنندگان را فراهم کنند و از معترضان نیز خواسته که از هرگونه تنش خودداری کنند و تظاهراتشان مسالمت‌آمیز بماند. او همچنین از معترضان خواسته که به توصیه‌های نیروهای امنیتی که برای حفظ امنیت تظاهرات‌کنندگان و نهادهای رسمی کشور صادر می‌شود عمل کنند. الکاظمی تأکید کرده که ادامه تنش سیاسی موجب افزایش التهاب در جامعه می‌شود و به نفع کشور نیست. وی افزوده که نیروهای امنیتی مسئول حفاظت از نهادهای رسمی کشور و انجام هرگونه اقدام لازم برای حفظ نظم در کشور هستند.