به گزارش اکوایران، رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هشدار داد که فضا برای توافق میان ایران و قدرت‌های جهانی روز به روز تنگ‌تر می‌شود.

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان با اذعان به این‌که مذاکرات ایران و قدرت‌های جهانی بر سر توافق هسته‌ای به مرحله حساسی رسیده، هشدار داد که «فضا برای توافق روز به روز تنگ‌تر می‌شود». گروسی در این مصاحبه اذعان داشته:«در روند مذاکرات بین ایران و غرب، مواردی متعدد، از جمله در مورد مسائل مالی، تحریم‌ها، افراد و فعالیت‌هایی خاص وجود داشته که مانع دستیابی به یک توافق شده‌‌ است و بر اساس همین موارد، واضح است که مذاکرات، نتایج قابل توجهی نداشته‌ است».

مدیر کل آژانس در این گفتگو با اشاره به ایجاد محدودیت بر فعالیت‌های نظارتی آژانس بر برنامه هسته ای ایران، گفته نظارت ما بر روی فعالیت‌های هسته‌ای ایران قطع شده و ایران هم تاکید کرده که تعدادی از دوربین‌های نصب شده ما را برداشته اند. او گفته: «️ایران در حال راه اندازی سانتریفیوژ‌های نسل جدید است که تمام آن‌ها برای غنی سازی لازم و ضروری هستند. اما بار دیگر تاکید می‌کنم ما هیچ اطلاعات دقیقی که آن‌ها در حال ساخت سلاح هسته‌ای هستند یا خیر در اختیار نداریم. در شرایط فعلی لازم است تمامی بازرسی‌های پیشین بر برنامه هسته ای ایران احیا شود، زیرا در حال حاضر آژانس اطلاعات جدیدی در مورد اینکه تهران بر روی سلاح اتمی کار می‌کند یا خیر در اختیار نیست».

در شرایطی که گروسی در این مصاحبه ادعا کرده: «با واژه‌ها نمی‌توان اعتمادسازی کرد، بلکه تنها راه این است که آژانس، امکان بازرسی از تاسیسات هسته‌ای ایران را داشته‌ باشد» که روز پیش سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی رویکرد مدیر کل آژانس را غیرحرفه‌ای و غیرمنصفانه دانسته بود. ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه روز گذشته در کنفرانس مطبوعاتی خود گروسی را به ایفای نقش غیرسازنده و عدم رعایت بی‌طرفی متهم کرده و گفته بود: «ایشان را به اجتناب از سنگ‌اندازی در مذاکرات رفع تحریم‌ها و بازگشت همه طرف‌ها به توافق و تعهداتشان دعوت می‌کنیم».

کنعانی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید داشته بود که:  «این شائبه وجود دارد که برخی اظهارات آن اظهاراتی است که مقامات رژیم صهیونیستی مطرح می‌کند. این مقام مسؤول بین‌المللی است و باید اصل بی طرفی را رعایت کرده و به همکاری توام با حسن نیت ایران پاسخ دهد. ایشان را به اجتناب از سنگ اندازی در مذاکرات و بازگشت همه طرف‌ها به توافق ایشان را دعوت می‌کنیم».

در همین شرایط، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران هم روز گذشته در جمع خبرنگاران متذکر شده بود: «دوربین‌های برجامی با هدف رفع اتهامات نصب شد و اگر قرار بود اتهامات پابرجا بماند، دلیلی نداشت تا دوربین‌های برجامی وجود داشته باشد. بنابراین این دوربین‌ها به دست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جمع و پلمب شده و در تأسیسات نگهداری می‌شود».

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفته بود: «دوربین‌های فراپادمانی که به‌اصطلاح برجامی نامیده می‌شود در اصل به توافقنامه برجام مرتبط است و اگر طرف‌های مقابل به این توافقنامه بازگشتند، همان‌طور که در برجام با شرح و بسط پی‌ام‌دی را بستند، دوباره همان کار را انجام دهند، حتم بدانند ما نیز زمانی که اطمینان حاصل کنیم که شیطنتی قرار نیست انجام شود، نسبت به اتخاذ تصمیم مناسب اقدام خواهیم کرد» .