به گزارش اکوایران، اوکراین روز یکشنبه به تلاش برای از سرگیری صادرات غلات از بندر اودسا و دیگر بنادر دریای سیاه ادامه می‌دهد. این در حالی است که پس از حمله موشکی روز گذشته به اودسا، شک و تردیدهای فراوانی در این زمینه به وجود آمده که آیا روسیه به توافق خود با کی‌یف با هدف جبران کمبود جهانی مواد غذایی ناشی از جنگ احترام می‌گذارد یا خیر.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، حملات موشکی به اودسا را ​​به عنوان یک «بربریت» آشکار محکوم و خاطر نشان کرد این مسئله نشان داد نمی‌توان به مسکو برای اجرای توافق روز جمعه با میانجی‌گری ترکیه و سازمان ملل اعتماد کرد.

با این حال، یکی از وزیران دولت اوکراین گفته که این کشور همچنان آماده است تا به از سرگیری صادرات غلات ادامه دارد. بر اساس اعلام ارتش اوکراین، حمله این موشک‌ها آسیب قابل توجهی به بندر این شهر وارد نکرده است. در مقابل روسیه روز یک‌شنبه اعلام کرده که نیروهایش یک قایق نظامی اوکراینی را در اودسا با موشک هدف قرار داده اند.

توافق امضا شده توسط مسکو و کی‌یف به عنوان یک پیشرفت دیپلماتیک که به مهار افزایش قیمت جهانی مواد غذایی کمک می‌کند، مورد ستایش قرار گرفت، اما از آنجایی که جنگ در روز یکشنبه وارد ششمین ماه خود شد، هیچ نشانه ای از توقف درگیری ها مشاهده نشد.

در حالی که صحنه اصلی نبرد منطقه شرقی دونباس بوده است، زلنسکی در ویدئویی که اواخر روز شنبه منتشر شد، گفت که نیروهای اوکراینی «گام به گام» به سمت منطقه اشغالی خرسون در حاشیه دریای سیاه شرقی حرکت می کنند.

حملات به اودسا با محکومیت سازمان ملل، اتحادیه اروپا، ایالات متحده، بریتانیا، آلمان و ایتالیا مواجه شد. روز جمعه، مقامات سازمان ملل گفته بودند که امیدوارند این توافق تا چند هفته دیگر عملیاتی شود. ویدئوی منتشر شده توسط ارتش اوکراین نشان می‌دهد که آتش‌نشانان در حال مهار آتش در یک قایق بودند که در کنار یک یدک‌کش لنگر انداخته بود.

2

وزیر دفاع ترکیه روز شنبه گفته مقامات روسیه به آنکارا گفته‌اند که مسکو «هیچ ارتباطی» با این حملات ندارد. با این حال، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز یکشنبه گفت که نیروهای روسی یک قایق نظامی اوکراینی را در اودسا با موشک‌های دقیق مورد اصابت قرار داده‌اند.

به گفته ارتش اوکراین، دو موشک کالیبر روسی به منطقه یک ایستگاه پمپاژ در بندر اصابت کرد و دو موشک دیگر توسط پدافند هوایی سرنگون شد. یوری ایگنات، سخنگوی نیروی هوایی اوکراین گفت این موشک ها از کشتی های جنگی در دریای سیاه در نزدیکی کریمه شلیک شده است. با این حال اوکراینی‌ها اعلام کردند که منطقه ذخیره غلات بندر آسیب ندیده است.

ماکسیم مارچنکو، فرماندار منطقه اودسا، گفته: «متاسفانه زخمی وجود دارد. زیرساخت های بندر آسیب دیده است». اما الکساندر کوباکوف وزیر زیرساخت اوکراین در فیس بوک نوشت که «ما به آمادگی های فنی برای راه‌اندازی صادرات محصولات کشاورزی از بنادر خود ادامه می دهیم».

مقامات سازمان ملل گفتند که توافق مذکور ارسال محموله‌های غلات از سه بندر بازگشایی شده را به سطح قبل از جنگ -5 میلیون تن در ماه- باز می‌گرداند. با این حال به نظر می‌رسد این حملات توافق روز جمعه را نقض می‌کند، که اجازه عبور امن به داخل و خارج از بنادر اوکراین را می‌دهد. محاصره بنادر اوکراین توسط ناوگان دریای سیاه روسیه از زمان تهاجم مسکو در 24 فوریه، ده ها میلیون تن غلات را به دام انداخته و بسیاری از کشتی‌ها را به گل نشانده است.

این موضوع تنگناهای زنجیره تامین جهانی را بدتر کرده و همراه با تحریم‌های غرب علیه روسیه، تورم قیمت مواد غذایی و انرژی را تشدید کرده است. بر اساس گزارش برنامه جهانی غذا، روسیه و اوکراین تامین‌کنندگان عمده گندم در جهان هستند و بحران جهانی غذا حدود 47 میلیون نفر را به "گرسنگی حاد" سوق داده است. مسکو مسئولیت بحران غذایی را رد و تحریم‌های غرب را به دلیل کند کردن صادرات مواد غذایی و کود و اوکراین را به دلیل مسدود کردن مسیرها به بنادرش مقصر می‌داند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت که حمله به اودسا «اعتبار پایبندی روسیه به توافق دیروز را با تردید جدی مواجه می‌کند». آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل، این حملات را محکوم کرد و گفت که اجرای کامل توافق ضروری است. با این حال، خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه در بیانیه‌ای گفت: «روس‌ها به ما گفتند که مطلقاً هیچ ارتباطی با این حمله ندارند... این واقعیت که چنین حادثه‌ای درست پس از توافقی که دیروز انجام دادیم، واقعاً ما را نگران کرد».

اوکراین به عنوان بخشی از تاکتیک دفاع جنگی خود آب های نزدیک بنادر خود را مین گذاری کرده است، اما طبق این توافق خلبان‌ها کشتی‌ها را در امتداد کانال های امن هدایت می‌کنند.  یک مرکز هماهنگی مشترک متشکل از اعضای چهار طرف توافق بر کشتی‌های عبوری از دریای سیاه به تنگه بسفر ترکیه و خروج از بازارهای جهانی نظارت می‌کند. همه طرف ها روز جمعه توافق کردند که هیچ حمله ای به این مسیرها صورت نگیرد.