دو روز بعد از نامه ابلاغی قالیباف به ابراهیم رئیسی مبنی بر ابطال مصوبه دولت در زمینه افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، رئیس جمهور از قطعی بودن اجرای قانون در قبال بازنشستگان گفت؛ این اظهارات رئیسی در جمع خانواده های شهدای استان مرکزی، می تواند نشانه عقب نشینی دولت از موضع خود در برابر بازنشستگان تامین اجتماعی باشد. این موضوع البته به اقدام آتی دولت در این زمینه وابسته است؛ اقدامی که به گفته رئیس کانون بازنشستگان تهران، اگر تا یک هفته دیگر صورت نگیرد، طبق ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی عمل خواهد شد.

 

واردات برنج خارجی آزاد شد؛

گمرک مصوبه ستاد تنظیم بازار درباره لغو ممنوعیت واردات برنج در فصل کشت را ابلاغ کرد. این پیشنهاد را وزارت جهاد کشاورزی ارائه کرده بود و به نظر می رسد، افزایش قیمت برنج ایرانی به بیش از ۱۲۲ هزار تومان در هر کیلو، برگ برنده را به واردکنندگان داد تا امسال، بتوانند در همه فصول، برنج خارجی وارد کنند.

 

نفتکش های ایرانی به کمک روس ها رفتند؛

آخرین آنالیز نفتکش ها توسط کمپانی ورتکسا که در بلومبرگ منتشر شد، حاکی از آن است که ۱۱ نفتکشی که پیشتر نفت ایران را جابجا می کردند، از ماه آوریل به خدمت نفت روسیه در درآمده اند. از زمان تحریم نفتی روسیه، زمزمه اجاره این نفتکش ها از سوی روس ها، مطرح بود. از این منظر برخی بر این باورند که ایران در دور زدن تحریم ها به روسیه کمک می کند در حالی که روس ها بعد از تحریم نفتی، بازار چین و هند را به دست گرفته اند؛ اقدامی که به کاهش سهم ایران از بازار چین منجر شده است.