به گزارش اکوایران، ماریو دراگی، نخست وزیر دولت ائتلافی ایتالیا استعفا کرد.

بنا بر گزارش یورونیوز، در کمتر از ۱۰ روز، ماریو دراگی، برای دومین بار از سمت خود به عنوان نخست وزیر ائتلاف وحدت ملی ایتالیا استعفا داد. پس از تنش‌های سیاسی در هفته‌های اخیر و کناره‌گیری احزاب رادیکال دست‌راستی از ائتلاف وحدت ملی دولت آقای دراگی، او تصمیم گرفت پایان کار کابینه خود را اعلام و از سمت خود کناره‌گیری کند. 

سرجیو ماتارلا، رئیس جمهوری ایتالیا که هفته گذشته یک‌بار استعفای او را رد کرده بود حالا می‌گوید از دراگی خواسته تا زمان برگزاری انتخابات زودهنگام که احتمالا در ماه سپتامبر برگزار خواهد شد به عنوان رهبر موقت به کار خود ادامه دهد. 

دراگی ۷۴ ساله رهبری محبوب در ایتالیا به شمار می‌رفت که توانسته بود احزاب مختلف متشکل از چپ و راست را در کابینه ائتلافی خود دور یکدیگر جمع کند. او همچنین به دلیل مدیریت بحران حوزه یورو در زمانی که به عنوان رئیس بانک مرکزی اروپا فعالیت می‌کرد به لقب «سوپرماریو» مشهور بود. 

دراگی در فوریه سال گذشته و پس از کناره‌گیری جوزپه کونته به عنوان نخست وزیر جدید ایتالیا کار خود را آغاز کرده بود. او هفته گذشته و پس از آنکه جنبش پوپولیستی ۵ ستاره به رهبری کونته به حمایت خود از دولت پایان داده بود، استعفا کرده بود که البته از سوی ماتارلا مورد پذیرش قرار نگرفت. اما این بار سه جریان دست راستی هم از دولت خارج شدند تا عملا ادامه کار برای دراگی غیرممکن شود. 

نگرانی‌ها از قدرت گیری جریان دست راستی در ایتالیا بالا گرفته و از رهبر رادیکال مهاجرستیز، جورجا ملونی به عنوان یکی از کسانی که می تواند در این کشور به قدرت برسد، یاد می شود. ملونی که حالا با کنار زدن برلوسکونی و سالوینی خود را به عنوان سرآمدترین چهره دست راستی در ایتالیا معرفی کرده در ماه‌های اخیر از حمایت قابل توجهی در میان گروه‌های رادیکال ایتالیایی برخوردار شده است. 

کنار رفتن دراگی باعث شد تا بورس میلان برای دومین روز متوالی سقوط را تجربه کند و نگرانی‌ها از بالا گرفتن بی‌ثباتی‌های سیاسی بر اقتصاد این کشور هم تاثیر منفی گذاشته است. 

در حال حاضر حزب راست افراطی برادران ایتالیا به رهبری خانم جورجا ملونی در صدر نظرسنجی‌ها قرار دارد و گمانه‌زنی‌ها از احتمال پیروزی حزب او و تشکیل یک دولت راست ائتلافی و انتخاب ملونی به عنوان نخست وزیر آتی ایتالیا خبر می‌دهند. حزب برادران ایتالیا، لگا به رهبری متئو سالوینی و فورتزا ایتالیا به رهبری برلوسکونی هر سه در رای گیری روز چهارشنبه شرکت نکردند تا عملا باعث فروپاشی دولت ائتلافی دراگی شوند. 

جنش پوپولیستی ۵ ستاره که این بحران را کلید زده، در نظرسنجی‌ها شاهد بیشترین میزان ریزش در میان افکار عمومی بوده و ناظران سیاسی می‌گویند این جریان دیگر نمی‌تواند نتایج درخشان انتخابات پیشین پارلمانی در ایتالیا را که باعث شد ۵ ستاره صاحب بیشترین کرسی در پارلمان ایتالا شود، تکرار کند.