به گزارش اکوایران، با گذشت دو روز از سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به تهران، مقامات آمریکایی همچنان در حال واکنش به این سفر هستند.

ویلیام برنز، رئیس سازمان مرکزی اطلاعات ایالات متحده (سیا) در جریان همایش سالانه امنیتی در اسپن کلرادو در واکنش به سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به تهران گفت:«از دید من، فارغ از تصویرهایی که ما می بینیم واقعیت این است که روس ها و ایرانی ها در حال حاضر به هم نیاز دارند؛ هر دو کشور زیر تحریم های سنگین قرار دارند و می خواهند از انزوای سیاسی خارج شوند. اما به رغم این نیاز، اعتمادی میان آنها وجود ندارد، چرا که از لحاظ تاریخی و در زمینه انرژی رقیب یکدیگر محسوب می شوند».

رئیس سازمان سیا همچنین با اذعان به اینکه همکاری نظامی بین ایران و روسیه برای آمریکا «نگران‌کننده» است، نسبت به دوام طولانی‌مدت چنین همکاری‌ای ابراز تردید کرد. او اضافه کرد: «به‌نظر من حتی در عرصه‌هایی که این دو در حال حاضر می‌توانند به هم کمک کنند هم محدودیت وجود دارد».

photo_2022-07-21_14-31-37

او ضمن تکرار ادعای هفته پیشین جیک سالیوان، مشاورامنیت ملی کاخ سفید در مورد احتمال خرید پهپادهای ایرانی از سوی روسیه، ادعا کرد: «این درست است که روس ها در زمینه سلاح های پهپادی مورد نیازشان و هواپیماهای بی سرنشین دست خود را به سمت ایرانی ها دراز کرده اند... اما مهم است که به یاد داشته باشیم که این کار از جنبه دیگر، انعکاسی است از ناکارآمدی صنعت دفاعی روسیه و نشان دهنده مشکلاتی است که آنها این روزها و بعد از شکست های قابل توجه در جنگ علیه اوکراین تا کنون، با آن رو به رو هستند». این در حالی است که جمهوری اسلامی ضمن رد هر گونه مداخله در جنگ اوکراین، اتهام فروش پهپادهای جنگی به روسیه را نیز تکذیب کرده است.

او همچنین با اشاره به تلاقی سفر پوتین به ایران با سفر بایدن به خاورمیانه گفت: «هر دو طرف پیگیر راه هایی هستند که به همدیگر برای دور زدن تحریم ها کمک کنند و نشان دهند گزینه هایی دیگری در اختیار دارند. چه برای ولادیمیر پوتین که درگیر جنگ در اوکراین است و مطمئن هستم مقامات ایران نیز نگاهی به سفر بایدن به خاورمیانه در یک هفته پیش دارد و آنها هم می خواهند که نشان دهند گزینه هایی در اختیار دارند. با وجود این، گمان کنم مسئله آزاردهنده در مقابل برخی از گام هایی که این دو کشور برمی دارند، چیزی است که ما نیز به شدت در سازمان سیا بر روی آن کار می کنیم، و آن، محدودیت هایی است که در مسیر کمک متقابل این دو کشور به یکدیگر وجود دارد».

photo_2022-07-21_14-31-23

ساعاتی پیش از اظهارات رئیس سازمان سیا، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا و ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش این کشور هم در یک کنفرانس خبری با تکرار اتهام ارسال هواپیماهای بدون سرنشین از ایران به کمک به مسکو در جنگ علیه اوکراین، نسبت به این مسئله هشدار دادند. در این کنفرانس، آستین گفت: «ما به ایران قویا توصیه می‌کنیم که به چنین اقدامی دست نزند» و افزود: «ما فکر می‌کنیم که این موضوع واقعا فکر بدی است و اگر من جای آنها بودم، آن را کنار می‌گذاشتم». آستین جزئیات بیشتری درباره اقداماتی که آمریکا برای بازدارندگی ایران از همکاری با روسیه خواهد کرد، ارائه نکرد. مارک میلی نیز گفت که آمریکا اقدامات ایران در این زمینه را زیر نظر خواهد داشت. او گفته با توجه به مخالفت آمریکا با کمک نظامی به روسیه، اقدام ایران در این زمینه «فکر خوبی نیست.» به ادعای او: «من هم فکر نمی‌کنم که فکر خوبی باشد که ایران پهپاد یا سایر سامانه‌های تسلیحاتی را آن طور که در رسانه‌ها گزارش شده در اختیار روسیه قرار دهد» اما در مورد واکنش احتمالی ایالات متحده توضیحی نداد.

آمریکا در شرایطی چنین اتهاماتی را به ایران وارد می‌کند که خود درگیر جنگی نیابتی در اوکراین است. روز چهارشنبه، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که ایالات متحده چهار سامانه موشکی با تحرک بالا را به عنوان بخشی از بسته تسلیحاتی بعدی خود به اوکراین ارسال خواهد کرد.