به گزارش اکوایران، روز گذشته تهران به بهانه نشست روند آستانه، میزبان سران کشورهای روسیه و ترکیه و هیئت‌های همراه آن‌ها بود. در این روز به لحظه دیپلماتیک فشرده، دیدارهای دو جانبه و سه جانبه میان مقامات و هیئت‌ها انجام شد که اکنون با واکنش مقامات دولت ایالات متحده مواجه شده است.

اتکا به روسیه یا احیای برجام!

رابرت مالی، نماینده ویژه دولت بایدن در امور ایران و مذاکرات احیای توافق هسته‌ای برجام شب گذشته در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان در واکنش به سفر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به تهران گفته: «ایران حالا می‌تواند بین اتکای نسبی به روسیه و بازگشت به برجام یکی را انتخاب کند.»

رابرت مالی در توضیح این دو گزینه یادآور شده که روسیه در انزوای جهانی قرار دارد اما ایران در صورت بازگشت به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، موسوم به برجام، می‌تواند روابط اقتصاد طبیعی با جهان داشته باشد.

رابرت مالی در ادامه این گفت‌وگو ادعا کرده که ایران در صورت عدم بازگشت به مذاکرات احیای برجام با انزوای بیشتری مواجه می‌شود و هزینه فروش پهپادهای مسلح به روسیه را نیز پرداخت خواهد کرد.

مالی همچنین با تکرار اتهام فروش پهپادهای ایران به روسیه ادعا کرد که این موضوع بر خلاف ادعای جمهوری اسلامی مبنی بر ''بی‌طرفی'' در جنگ اوکراین است. این در حالی است که پیش از این مقامات ایرانی ضمن رد صحت این خبر، هر گونه مداخله در جنگ اوکراین را تکذیب کرد‌ه‌اند.

این مقام ارشد دولت آمریکا هشدار داد چنانچه ایران پهپاد در اختیار روسیه قرار دهد، ایالات متحده نیز ''ابزارهایی برای تنبیه و مجازات در اختیار دارد.''

سه نکته آمریکایی درباره سفر پوتین

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید هم روز گذشته در پاسخ به پرسشی در خصوص ارزیابی دلایل سفر ولادیمیر پوتین به تهران ادعا داشته: «سه نکته درباره این سفر مد نظرم است. اول این که میزان انزوای آقای پوتین و روسیه را نشان می‌دهد که مجبور شده برای دریافت کمک به ایران روی بیاورد.»

او اضافه کرد، نکته دوم این است که صنایع دفاعی روسیه با سختی و مشکل مواجه‌اند و قادر نیستند نیازهای جنگ در اوکراین را برآورده کنند.جان کربی در ادامه تاکید کرده است که تجهیزات نظامی روسیه از جمله تانک‌ها و هواپیماها در هدف گیری دقیق با مشکل مواجه‌اند به ویژه در ارتباط با قطعات میکروالکترونیک مشکل دارند که به دلیل تحریم قادر نیستند (قطعات) مورد نیاز را وارد کنند.

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در ادامه اظهار داشت، نکته دیگر این است که این سفر نشانه آن است که ولادیمیر پوتین قصدی برای پایان دادن به جنگ در اوکراین ندارد و نمی‌خواهد با حسن نیت وارد مذاکره شود تا با آقای زلنسکی به توافقی دست یابد.

کربی در شرایطی این سخنان را اظهار کرده که مقامات ایرانی ضمن اعلام بی‌طرفی در جنگ اوکراین و فروش پهپادهای نظامی به روسیه، گسترش ناتو به سمت شرق را مسبب اصلی جنگ در اوکراین دانسته‌اند. هم‌چنین کشورهای ایران و روسیه ضمن محکومیت غرب در اعمال تحریم‌ها هر گونه انزوای سیاسی را رد کرده‌اند.

تداوم تحریم‌ها

همچنین کارین ژان‌پیر سخنگوی کاخ سفید درباره سفر پوتین به تهران ادعا کرده که رئیس جمهوری روسیه به دلیل «انزوای سیاسی متاثر از جنگ اوکراین به ایران سفر کرد».

او به فرافکنی خود علیه سفر پوتین به ایران که در راستای مذاکرات مربوط به نشست آستانه برای حل بحران سوریه صورت گرفته است، ادامه داد و افزود: «این سفر نشان می‌دهد که مسکو تصمیمی برای توقف جنگ در واکراین ندارد».

به گفته پایگاه هیل، سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری خود که به صورت مشترک با «جان کربی» هماهنگ کننده امور امنیتی آمریکا برگزار شد، بر تداوم تحریم ها علیه روسیه تاکید کرد و گفت: «واشنگتن به زودی افراد و نهادهای روسی جدیدی را به فهرست تحریم ها اضافه خواهد کرد».

کارین ژان‌پیر در بخش دیگری از سخنانش به موضوع برجام اشاره کرد و گفت که توافق هسته‌ای با ایران به نفع منطقه خواهد بود و واشنگتن برای دستیابی به این توافق همچنان تلاش می‌کند.