به گزارش اکوایران، قائم مقام وزیر امور خارجه ایالات متحده می‌گوید توافق هسته‌ای ایران هنوز نمرده است.

توافق نمرده است

مذاکرات برای احیای توافق برجام که از ماه مارس، بدون وجود نشانه‌ای از پیشرفت در گفت‌وگوها متوقف مانده، اما معاون وزیر خارجه آمریکا معتقد است که هنوز فرصتی وجود دارد. وندی شرمن، قائم‌مقام وزیر امور خارجه ایالات متحده درباره توافق هسته‌ای ایران، سخن می‌گفت، با توضیح این‌که سیاست داخلی نتیجه بازی را تعیین می‌کند، گفت: «من فکر می‌کنم که یک توافق بسیار عملی وجود داشته باشد و ایران باید به آن پاسخ «آری» دهد. بهترین شکلی که می‌توانیم توصیف کنیم این است که آن‌ها نمی‌توانند به یک تصمیم برسند».

Screen-Shot-2022-07-18-at-12.56.48-768x511

شرمن اظهارات خود را در یک مصاحبه زنده در 12 ژوئیه با باربارا اسلاوین، مدیر ابتکار آینده ایران و یکی از اعضای ارشد غیر مقیم شورای آتلانتیک، در خانه دانشجویی بین المللی دی سی (ISH-DC)  بیان کرد. به ادعای شرمن، به نفع ایران است که به توافق برسد. او گفته: «آنها از این طریق تحریم‌ها را کاهش می‌دهند، اقتصادشان را بهبود می‌بخشند و نفت خود را دوباره می فروشند؛ نفتی که جهان به آن نیاز دارد و بنابراین آن‌ها می‌توانند پول خوبی از فروش آن به دست بیاورند. به نفع آنهاست که این کار را انجام دهند، اما آن‌ها برای رسیدن به اجماع وضعیت بسیار سختی دارند. اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان، انگلیس و روسیه و چین همگی خواهان این توافق هستند».

گفتگوی شرمن با اسلاوین در آستانه سفر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به خاورمیانه انجام شده و او در پاسخ به این پرسش که چرا بایدن به عربستان سعودی سفر می کند و با همان افرادی که مسئول قتل جمال خاشقجی، ملاقات می‌کند، پاسخ داده: «[بایدن] به این سفر می‌رود تا پتانسیل ثبات را در بخش اغلب ناپایدار این جهان افزایش دهد. زمانی که خاورمیانه بی‌ثبات است، این بی‌ثباتی به نوعی به بقیه منطقه و جهان نفوذ می کند».

تشدید فشارها بر تهران

شرمن در شرایطی این سخنان را طی هفته گذشته اظهار کرده که جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز گذشته (دوشنبه) مدعی شده در صورتی که ایران توافق پیشنهادی در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام را نپذیرد، فشارها بر تهران تشدید خواهد شد.

11

کربی در مصاحبه با سی‌بی‌سی نیوز در خصوص دستاوردهای سفر جو بایدن به خاورمیانه و منافع مشترک آمریکا و عربستان در مورد مناقشه برنامه هسته‌ای ایران گفت، نقاط مشترک بسیاری وجود دارد. عربستان نیز نمی‌خواهد شاهد یک ایران اتمی باشد. کربی مدعی شده: «هم اکنون توافقی روی میز وجود دارد و این برعهده ایران است که این توافق را بپذیرد و در راستای چنین نتیجه‌ای حرکت کند. اگر آنها خواهان رفع تحریم‌ها هستند، هم اکنون توافقی پیش روی آنها وجود دارد. تنها کاری که باید بکنند این است که این توافق روی میز را اجرا کنند». او در ادامه ادعا کرده: « اگر ایران نپذیرد، همانطور که رئیس جمهوری بایدن به طور واضح و روشن اعلام کرد، با همکاری متحدان و شرکا در منطقه و اروپایی فشارها بر ایران افزایش خواهد یافت و همزمان مطمئن خواهیم شد که ظرفیت کافی نظامی برای دفاع از متحدان در منطقه و منافع امنیت ملی خواهیم داشت».

احیای برجام شدنی است

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم در کنفرانس خبری دیشب خود ادعا کرده:«ما می‌دانیم اکنون ایران مواد سوختی بیشتری دارد، و می‌دانیم زمان گریز هسته‌ای بطور قابل توجهی کمتر شده، اما بایدن تعهد کرده که ایران به سلاح اتمی دست پیدا نخواهد کرد».

ned-price2

پرایس در پاسخ به پرسشی در مورد اظهارات اخیر کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران گفته:«بنظر ما دیپلماسی بهترین راه برای تحقق این هدف است. هنوز معتقدیم بازگشت متقابل بیشترین مزایا را داراست و تا زمانی که به نفع ما باشد در این مسیر ادامه می‌دهیم و بازگشت به برجام هنوز شدنی است».

خرازی روز یک‌شنبه در گفتگو با شبکه الجزیره گفته بود که همه می‌دانند که ما توانایی ساختن بمب اتمی را داریم ولی تصمیمی برای آن نداریم. او در بخش دیگری از این مصاحبه اظهار کرده که به نظر نمی‌رسد با امضای برجام، تحول بزرگ اقتصادی ایجاد شود و این فکر در حال مطرح شدن است که هر چه بود، در همین مرحله بماند. خرازی همچنین متذکر شده که وضعیت بایدن هم در آمریکا خوب نیست و احتمالا جمهوری‌خواهان روی کار خواهند آمد؛ با حضور آن‌ها، احتمال اینکه آمریکا مجدداً از برجام خارج شود وجود دارد.

به تلاش برای نزدیک شدن ایران و آمریکا ادامه می‌دهیم

حسین امیرعبدالهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم شب گذشته در گفتگو با مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا ایران با ابراز قدردانی از تلاش های بی وقفه جوزپ بورل و انریکه مورا و با اشاره به گفتگوهای اخیر خود با وزرای خارجه ایتالیا و فرانسه تأکید کرد: کاخ سفید باید زیاده خواهی‌ها و تردیدها را کنار گذاشته و با واقع بینی در مسیر دستیابی به راه حل و حصول توافق گام بردارد و از تکرار رویکرد ناکارآمد گذشته و رفتار غیر سازنده و توسل به اهرم‌ فشار و تحریم دست بردارد.  امیرعبدالهیان در این گفتگوی تلفنی، اظهار داشته: «هیچ تردیدی در اراده دولت جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار وجود ندارد».

362480_723

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این گفتگو با تقدیر از اراده مثبت و جدی طرف ایرانی در روند مذاکرات تاکنون، بر ضرورت ارائه و جمع بندی ایده های طرفین در شرایط کنونی تاکید کرد. بورل همچنین ضمن تقدیر از ابتکار عمل های جمهوری اسلامی برای عبور از موانع و حل و فصل برخی اختلافات باقیمانده برای حصول توافق نهایی، بر آمادگی خود و معاونش برای تسهیل و تسریع این روند از طریق ارتباط و رایزنی با همه طرف ها تأکید کرد. بورل افزود: «معتقدم باید ماه ها تلاش به نتیجه منجر شود و به تلاش خود برای نزدیک‌ کردن دیدگاه های ایران و آمریکا و رسیدن به نقطه توافق ادامه خواهم داد».