به گزارش اکوایران، علی رغم آنکه ولادیمیر پوتین در دستیابی به اهداف اولیه خود در جنگ اوکراین به شکل مشهودی ناکام ماند، با این حال، با گذشت بیش از چهار ماه از آغاز درگیری ها، کارآمدی سیاست غرب در قبال کرملین، بالاخص در وجه اقتصادی آن با تردیدهایی مواجه شده است. فرید زکریا، تحلیلگر به نام مسائل بین الملل با انتشار یادداشتی در روزنامه واشنگتن پست، با عنوان «خطر شکست در کمین استراتژی غرب در اوکراین» ضمن بررسی این سیاستها، هشدار داده که استراتژی غرب در این بحران در صورت عدم تجدیدنظر در خطر شکست قرار دارد.

خطر شکست استراتژی غربی

ضرب‌المثل معروفی وجود دارد که می گوید هیچ نقشه نظامی از اولین تماس خود با دشمن جان سالم به در نمی برد. بزرگ‌ترین نظریه‌پرداز جنگ، کارل فون کلاوزویتس، اغلب توضیح می‌دهد که استراتژی باید پویا باشد و دائماً در حال تغییر و تجدید قوا باشد.

او در رساله معروف خود «درباره جنگ» نوشت که برخی از ژنرال‌ها «فقط کنش یک‌جانبه را در نظر می‌گیرند، در حالی که جنگ متشکل از تعامل مداوم اضداد است». اگر غرب این درس‌ها را در مبارزه با روسیه به جان بخرد و استراتژی خود را بازتنظیم نکند در خطر شکست قرار می‌گیرد.

هسته اصلی استراتژی غربی

هسته استراتژی غرب دو وجه داشته است: ارائه تسلیحات، آموزش و پول به اوکراین و اعمال تحریم‌های گسترده علیه روسیه. این ایده اولیه هنوز کار می‌کند، اما نیاز به تغییر دارد.

اکنون واضح است که جنگ اقتصادی علیه روسیه تقریباً آ‌ن‌طور که در ابتدا تصور می‌شد، کار نمی‌کند. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، اهمیت کم‌تری برای آن‌چه که این تحریم‌ها بر سر مردم روسیه می‌آورد، قائل است تا آن‌چه که تحریم‌ها با دولت روسیه می‌کنند.

بنا بر گزارش بلومبرگ،به لطف افزایش قیمت انرژی، دولت روسیه به میزان قابل توجهی درآمد بیش‌تری از نفت و گاز نسبت به قبل از جنگ به دست خواهد آورد -یعنی حدود 285 میلیارد دلار در سال جاری در مقایسه با 236 میلیارد دلار در سال 2021. در همین حال، اروپا با بدترین بحران انرژی خود در 50 سال اخیر مواجه است.

مشکل اساسی جنگ اقتصادی علیه روسیه و استراتژی پوتین

مشکل اساسی جنگ اقتصادی علیه روسیه، همانطور که قبلاً استدلال کرده‌ام، این است که این جنگ بی‌دندان است زیرا انرژی را معاف از تحریم کرده است. اقتصاد روسیه اساساً یک اقتصاد انرژی است. درآمد نفت و گاز به تنهایی تقریبا نیمی از بودجه دولت روسیه را تشکیل می‌دهد. و راه حل این نیست که غرب خرید انرژی روسیه را به طور کامل متوقف کند، زیرا با عرضه کمتر در بازارهای جهانی، تنها قیمت ها حتی بالاتر از این می رود. اروپا که طی دو دهه گذشته وابستگی خطرناکی به انرژی روسیه ایجاد کرده، نمی تواند به سرعت آن را بدون فرو رفتن در یک رکود عمیق و طولانی تغییر دهد.

به آنچه در حال حاضر در این قاره رخ می دهد نگاه کنید، جایی که قیمت گاز طبیعی در حال حاضر 700 درصد بالاتر از ابتدای سال گذشته است. قرار است در نیمه جولای، خط لوله نورد استریم 1، خط لوله ای که آلمان بیشتر گاز وارداتی از روسیه خود را از طریق آن تامین می کند، برای تعمیرات بسته شود. این احتمال وجود دارد که پوتین تصمیم بگیرد غرب و آلمان را با عدم بازگشایی آن مجازات کند. اگر چنین باشد، آلمان - بزرگترین اقتصاد اروپا - تقریباً به طور قطع وارد رکود خواهد شد. به نظر می‌رسد استراتژی پوتین تحمیل هزینه‌ها به غرب و بازی با زمان است، با این فرض که با افزایش درد اقتصادی در این کشورها، شکاف‌ها در ائتلاف علیه او افزایش می‌یابد.

در فقدان اولویت اصلی

کشورهای غربی هنوز با این چالش به عنوان اولویت اصلی برخورد نمی کنند. هلند میدان گازی عظیمی دارد، اما در واقع تولید را کند می کند. آلمان هنوز از سیاست کاهش وابستگی به انرژی هسته ای خود عقب نشینی نکرده است. دولت بایدن همچنان تامین مالی سرمایه گذاری های بلندمدت در گاز طبیعی و نفت را دشوارتر می کند. همچنین به نظر نمی رسد راهی برای احیای توافق هسته ای ایران بیابد - اقدامی که باعث هجوم عظیمی از عرضه جدید نفت به بازار جهانی شده و تقریباً به طور قطع قیمتها را تثبیت می کند.

من درک می کنم که مخالفت ها و نگرانی های معتبری در مورد همه این سیاست ها وجود دارد، اما اولویت باید شکست پوتین باشد.

آسیب پذیری واقعی پوتین

در همین حال، آسیب پذیری واقعی پوتین در جبهه نظامی است. ارتش روسیه کنترل خود را بر منطقه دونباس اوکراین گسترش داده، اما با پرداخت هزینه های گزاف. هزاران سرباز روسیه کشته شده اند، تدارکات روسیه در حال کاهش است و مهمتر از همه، جذب نیرو برایش بسیار دشوار است. اکونومیست گزارش داده که دولت برای تکمیل رده های مختلف نظامی با مشکل مواجه است و برای استخدام های جدید سه برابر متوسط دستمزد پیشنهاد می دهد.

روسیه متحمل تلفات سنگین تسلیحاتی شده که جایگزینی آنها دشوار خواهد بود، به ویژه زمانی که به فناوری پیشرفته نیاز دارد -و تقریباً همه آنها را از غرب و متحدانش وارد می کرد. اخیرا جینا ریموندو، وزیر بازرگانی ایالات متحده فاش کرد که تجهیزات روسی ضبط شده حاوی تراشه های کامپیوتری است که از یخچال و ماشین ظرفشویی خارج شده است.

زمان به نفع غرب نیست

رهبران غربی یک نکته را در نظر نمی گیرند و آن اینکه تحریم های اقتصادی به سادگی در یک چارچوب زمانی که هیچ منطقی ندارد، کارساز نخواهد بود. برای جبران این مسئله باید تا جایی که می توان عرضه انرژی در سراسر جهان را افزایش داد وهمچنین تحریم هایی را که آشکارا باعث درد بیشتر غرب در نسبت با روسیه می شود را لغو کرد. در همین حال، آنها احتمالا حمایت نظامی خود را از اوکراین تقویت می کنند و خطرات بیشتری را به جان می خرند. آزاد کردن محاصره اودسا یک پیروزی اقتصادی بزرگ برای اوکراین و یک شکست نمادین برای روسیه خواهد بود.

زمستان در راه است. خانه ها در اروپا ممکن است گرمای کافی نداشته باشند. هنگامی که برف زمین را پوشانده است، بیرون راندن روس ها برای نیروهای نظامی در اوکراین دشوارتر خواهد بود. زمان به نفع غرب نیست.