جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا که به زودی قرار است به خاورمیانه و در اصل به ریاض سفر کند، در مقاله‌ای برای واشنگتن‌پست با عنوان «چرا به عربستان سعودی می‌روم؟»، مهمترین ابعاد و اهداف این سفر را اعلام کرده است.

اهمیت دیپلماسی

وی می‌نویسد: هفته آینده، من به خاورمیانه سفر خواهم کرد تا فصل جدید و امیدوارکننده‌تری از تعامل آمریکا را در آنجا آغاز کنم. این سفر در زمان حیاتی برای منطقه انجام می شود و منافع مهم آمریکا را به پیش خواهد برد.

خاورمیانه امن‌تر و یکپارچه‌تر از بسیاری جهات به نفع آمریکایی‌ها است. آبراه‌های آن برای تجارت جهانی و زنجیره‌های تامینی که ما به آنها تکیه می‌کنیم ضروری هستند. منابع انرژی آن برای کاهش تأثیر جنگ روسیه در اوکراین بر منابع جهانی حیاتی است. و منطقه‌ای که از طریق دیپلماسی و همکاری گرد هم می‌آید - به جای اینکه از طریق درگیری از هم بپاشد - به احتمال کمتر منجر به افراط‌گرایی خشونت‌آمیز می‌شود که میهن ما را تهدید می‌کند یا جنگ‌های جدیدی که می‌تواند بار جدیدی را بر دوش نیروهای نظامی ایالات متحده و خانواده‌های آنها بگذارد.

اجتناب از آن سناریو برای من از اهمیت بالایی برخوردار است. من دیپلماسی را به شدت - از جمله از طریق ملاقات های رو در رو - برای رسیدن به اهدافمان دنبال خواهم کرد.

میراث خاورمیانه‌ای ترامپ

خاورمیانه ای که من از آن بازدید خواهم کرد، پایدارتر و امن تر از خاورمیانه ای است که دولت من 18 ماه پیش به ارث برده بود.

یک ماه قبل از تحلیف من، سفارت ما در بغداد با بزرگترین حمله موشکی در یک دهه اخیر روبرو شد. حملات علیه سربازان و دیپلمات های ما نسبت به سال قبل چهار برابر شده بود. سلف من برای جلوگیری از این حملات بارها به بمب افکن های B-52 دستور داد که از ایالات متحده به منطقه پرواز کنند و دوباره بازگردند. اما کار نکرد و حملات ادامه یافت.

جنگ در یمن در حال تشدید بود و یکی از بدترین بحران‌های بشردوستانه در جهان را ایجاد کرد و هیچ روند سیاسی برای پایان دادن به درگیری‌ها در پیش نداشت.

پس از اینکه سلف من از توافق هسته ای که کارساز بود، خروج کرد، ایران قانونی را تصویب کرده بود که تسریع برنامه هسته ای خود را الزامی می کرد. سپس، زمانی که دولت گذشته در شورای امنیت سازمان ملل به دنبال محکومیت ایران به دلیل این اقدام و فعالسازی اسنپ‌بک بود، ایالات متحده خود را منزوی و تنها دید.

ترامپ+و+ایران

خاورمیانه در ۱۸ماهگی دولت بایدن

در اولین هفته های حضور من به عنوان رئیس جمهور، کارشناسان اطلاعاتی و نظامی ما هشدار دادند که منطقه تحت فشار خطرناکی قرار دارد. نیاز به دیپلماسی فوری و فشرده داشت. برای بازگرداندن بازدارندگی، دستور حملات هوایی در پاسخ به حملات علیه نیروهایمان را صادر کردم و اقدامات دیپلماتیک جدی را برای ایجاد منطقه ای با ثبات‌تر آغاز کردم.

* عراق

در عراق، ما به مأموریت جنگی ایالات متحده پایان دادیم و حضور نظامی خود را برای تمرکز بر آموزش عراقی ها تغییر دادیم، در حالی که ائتلاف جهانی علیه دولت اسلامی را که در زمان معاونت من تشکیل دادیم، حفظ کردیم و اکنون به جلوگیری از ظهور مجدد داعش اختصاص داده‌ایم. ما همچنین به تهدیدات علیه آمریکایی ها پاسخ داده ایم. تعداد حملات [ادعایی] نیروهای تحت حمایت ایران در مقایسه با دو سال قبل به شدت کاهش یافته است. و در فوریه گذشته، در سوریه، حاجی عبدالله رهبر داعش را بیرون کشیدیم و توانایی آمریکا برای از بین بردن تهدیدات تروریستی را بدون توجه به جایی که آنها بخواهند مخفی شوند را به نمایش گذاشتیم.

* یمن

در یمن، من فرستاده ای را انتخاب کردم و با رهبران سراسر منطقه، از جمله با پادشاهی عربستان سعودی، تعامل کردم تا پایه های آتش‌بس را بنیان بگذارم. پس از یک سال از دیپلماسی مداوم ما، اکنون آن آتش‌بس برقرار است و کمک‌های بشردوستانه نجات دهنده به شهرها و مناطقی می رسد که در محاصره بودند. در نتیجه، چند ماه گذشته در یمن صلح آمیزترین ماه‌ها در هفت سال گذشته بوده است.

* ایران

با احترام به ایران، ما با متحدان و شرکای خود در اروپا و سراسر جهان متحد شدیم تا انزوای خود را برگردانیم. اکنون این ایران است که تا زمانی که به توافق هسته‌ای بازگردد، منزوی شده است. ماه گذشته، بیش از 30 کشور به ما پیوستند تا عدم همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای گذشته‌اش را محکوم کنند. دولت من همچنان به افزایش فشار دیپلماتیک و اقتصادی ادامه خواهد داد تا زمانی که ایران آماده بازگشت به پایبندی به توافق هسته ای 2015 باشد، همانطور که من همچنان آماده انجام آن هستم.

* اسرائیل

در اسرائیل، ما به پایان جنگ در غزه تنها در 11 روز کمک کردیم - که به راحتی می‌توانست ماه‌ها طول بکشد. ما با اسرائیل، مصر، قطر و اردن کار کرده‌ایم تا صلح را بدون اجازه مجدد به تروریست‌ها حفظ کنیم. ما همچنین روابط آمریکا با فلسطینیان را بازسازی کردیم. دولت من با همکاری با کنگره، حدود 500 میلیون دلار در حمایت از فلسطینیان را بازسازی کرد، در حالی که بزرگترین بسته حمایتی از اسرائیل - بیش از 4 میلیارد دلار - در تاریخ را نیز به تصویب رساند.

و این هفته یک نخست وزیر اسرائیل برای اولین بار در پنج سال گذشته با رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین صحبت کرد.

* عربستان سعودی

در عربستان سعودی، سیاست چک سفیدامضایی را که به ارث برده بودیم معکوس کردیم. من گزارش جامعه اطلاعاتی درباره قتل جمال خاشقجی را منتشر کردم، تحریم‌های جدیدی از جمله علیه نیروی مداخله سریع عربستان سعودی مسئول در قتل او صادر کردم و 76 ممنوعیت ویزا را بر اساس قانون جدیدی صادر کردم که ورود به ایالات متحده را برای هر کسی که مشخص شود در آزار و اذیت مخالفان در خارج از کشور دست دارند ممنوع می‌کند. دولت من به صراحت گفته است که ایالات متحده تهدیدات فراسرزمینی و آزار و اذیت مخالفان و فعالان توسط هیچ دولتی را تحمل نخواهد کرد. ما همچنین از شهروندان آمریکایی که مدت‌ها قبل از به قدرت رسیدن من به اشتباه در عربستان سعودی بازداشت شده بودند، دفاع کردیم. آنها از آن زمان آزاد شده اند، و من همچنان به اصرار برای رفع محدودیت های سفر آنها ادامه خواهم داد.

از همان ابتدا، هدف من این بود که روابط را با کشوری که 80 سال یک شریک استراتژیک بوده، تغییر دهم - اما نه گسست. امروز، عربستان سعودی به بازگرداندن وحدت میان شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس کمک کرده است، از آتش‌بس در یمن حمایت کامل کرده است و اکنون با کارشناسان من برای کمک به ثبات بازارهای نفت با سایر تولیدکنندگان اوپک همکاری می کند.

می‌دانم که افراد زیادی با تصمیم من برای سفر به عربستان سعودی مخالف هستند. دیدگاه های من در مورد حقوق بشر روشن و دیرینه است و آزادی‌های اساسی همیشه در دستور کار قرار می‌گیرد، همانطور که در این سفر در اسرائیل و کرانه باختری چنین خواهد بود.

«بغداد یا ابراهیم»؛ دوراهی مهم خاورمیانه

تقویت یک مشارکت استراتژیک در آینده

به عنوان رئیس جمهور، وظیفه من این است که کشورمان را قوی و امن نگه دارم. ما باید با تجاوز روسیه مقابله کنیم، خود را در بهترین موقعیت ممکن برای پیشی گرفتن از چین قرار دهیم و برای ثبات بیشتر در منطقه‌ای از جهان تلاش کنیم.

برای انجام این کارها، ما باید مستقیماً با کشورهایی که می توانند بر این نتایج تأثیر بگذارند، تعامل داشته باشیم. عربستان سعودی یکی از آنهاست و هنگامی که روز جمعه با رهبران سعودی دیدار می کنم، هدف من تقویت یک مشارکت استراتژیک در آینده خواهد بود که بر اساس منافع و مسئولیت‌های متقابل استوار است و در عین حال به ارزش های بنیادین آمریکایی پایبند است.

پرواز از تل‌آویو به جده

روز جمعه، من همچنین اولین رئیس جمهوری خواهم بود که از اسرائیل به جده، عربستان سعودی پرواز می کند. این سفر همچنین نماد کوچکی از روابط نوپا و گام‌هایی در جهت عادی‌سازی بین اسرائیل و جهان عرب خواهد بود که دولت من برای تعمیق و گسترش آن تلاش می‌کند. در جده، رهبران سراسر منطقه گرد هم می آیند و به احتمال ثبات و یکپارچگی خاورمیانه، با ایفای نقش رهبری حیاتی ایالات متحده اشاره می کنند.

البته منطقه همچنان پر از چالش است: برنامه هسته‌ای ایران و حمایت از گروه‌های نیابتی، جنگ داخلی سوریه، بحران امنیت غذایی که با جنگ روسیه علیه اوکراین تشدید شده است، گروه‌های تروریستی همچنان در تعدادی از کشورها فعال هستند، بن‌بست سیاسی در عراق، لیبی و لبنان، و استانداردهای حقوق بشر که از بسیاری از نقاط جهان عقب مانده است. ما باید به همه این مسائل بپردازیم. زمانی که با رهبران سراسر منطقه ملاقات خواهم کرد، روشن خواهم کرد که پیشرفت در این زمینه ها چقدر مهم است.

با این حال، در مقایسه با 18 ماه پیش، منطقه تحت فشار کمتر و یکپارچه‌تر است. رقبای سابق روابط خود را از سر گرفتند. پروژه های زیرساختی مشترک در حال ایجاد مشارکت های جدید هستند. عراق که مدت‌ها منبع درگیری‌های نیابتی و رقابت‌های منطقه‌ای بود، اکنون به عنوان بستری برای دیپلماسی از جمله بین عربستان سعودی و ایران عمل می‌کند. دوستم ملک عبدالله اردن اخیراً به «حالت جدید» در منطقه اشاره کرد که کشورها از هم می‌پرسند: «چگونه می‌توانیم با یکدیگر ارتباط برقرار کنیم و با یکدیگر کار کنیم».

اینها روندهای امیدوارکننده‌ای هستند که ایالات متحده می تواند آن ها را به گونه‌ای تقویت کند که هیچ کشور دیگری قادر به تقویت آنها نیست. سفر هفته آینده من به این هدف خواهد رسید.

در طول سفرم، میلیون‌ها آمریکایی را که در منطقه خدمت کردند، از جمله پسرم بو، و 7054 نفری که از 11 سپتامبر 2001 در درگیری‌های خاورمیانه و افغانستان جان باختند را در ذهن خواهم داشت.

هفته آینده، من اولین رئیس‌جمهوری خواهم بود که از 11 سپتامبر بدون حضور نیروهای آمریکایی در یک مأموریت جنگی به خاورمیانه سفر می‌کند. هدف من این است که آن را به همین شکل حفظ کنم.

عامل پنهان شکست‌های آمریکا در خاورمیانه