به گزارش اکوایران، برخی از رسانه های ژاپنی انگیزه های شخصی قاتل را علت اصلی معرفی می کنند. قاتل در اظهارات اولیه اش گفته که عضویت شینزو آبه در یک گروه خاص، باعث شده تا وی تصمیم به قتل نخست وزیر سابق بگیرد. گذشته از واقعه ترور، سوال دیگری که افکار عمومی جهان را درگیر خود کرده، این است: ژاپن با فقدان آبه، ضربه اساسی خورده است یا این اتفاق، چندان هم برای ژاپنی ها سرنوشت ساز نخواهد بود؟ برای پاسخ به این سوالات، با «افشین والی نژاد» روزنامه نگار و مستندساز ایرانی که 20 سال از زندگی اش را در ژاپن گذارنده، گفتگو کرده ایم. 

* با توجه به تجربه و شناخت حضرتعالی از فضای سیاسی ژاپن، به نظرتان انگیزه اصلی این سو قصد چه بوده؟

 فرد مظنون به هیچ سازمانی وابسته نبوده و ظاهراً انگیزه مشخصی هم نداشته و طبق چیزی که من خوانده‌ام، این طور بیان کرده که از گروهی که شینزو آبه در آن عضویت داشته، متنفر بوده و چون سیاست‌های اقتصادی آبه منجر به ورشکستگی فعالیت اقتصادی مادرش شده، دست به چنین کاری زده‌ است. به نظرم دلیلی نیست که بشود با آن دست به ترور زد.

* پیش از این هم در سال ١٩۶٠ تجربه ترور رهبر حزب سوسیالیست ژاپن را داشتیم، به طور کلی موضوع ترور رهبران ژاپن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

چنین اتفاقاتی در ژاپن سابقه زیادی ندارد. به خاطر دارم وقتی ساکن ژاپن بودم، حتی نیازی به قفل کردن درب خانه نداشتیم. ژاپن از امنیت اجتماعی بالایی برخوردار است. حتی شخص امپراتور ژاپن را چند باری نزدیک کاخ دیدم که با خودرو رفت و آمد می‌کرد و با مردم دست تکان می‌داد.

*چه برداشتی می‌توان از چنین اتفاقاتی در ژاپن داشت؟

جامعه ژاپن با پیچیدگی‌های خاص خود همراه است. شاید به باور بسیاری جامعه‌ای ایده‌آل و منظم به نظر برسد، اما به باور من که سال‌ها در آنجا زندگی کرده‌ام، جامعه‌ چندان ایده‌آلی نیست. ژاپنی‌ها در کار و فعالیت روزانه غرق شده‌اند و معنویت چندان جایی در زندگی آن‌ها ندارد.

*آیا این وضعیت برای آینده ژاپن نگران کننده است؟

حتما نگران کننده است. البته ناگفته نماند که سپهر سیاست در ژاپن چندان فرد محور نیست. به این معنا که با مرگ یک نفر، اتفاق خاصی در کشور نمی‌افتد و سیستم به کار خود ادامه می‌دهد. بماند که شینزو آبه پستی هم نداشته و در جایگاه نخست‌وزیر سابق ترور شده است. اما حتی اگر نخست‌وزیر فعلی هم می‌بود، ترورش تأثیر زیادی بر سپهر سیاست ژاپن نداشت.

* شما انگیزه قتل را کاملا روانی می‌دانید و عوامل سیاسی را دخیل نمی‌دانید؟

بله، به نظر من وقتی شخصی دو تیر شلیک می‌کند که یکی از آن‌ها به هدف می‌خورد، نمی‌تواند فردی آموزش دیده و سیاسی به معنای رایج آن بوده باشد. ظاهراً فرد مظنون ثبات روانی نداشته و در نیروی دریایی مشغول بوده و مرتب در حال تغییر شغل بوده است. تاکنون نیز کسی چنین ادعایی مطرح نکرده است که قاتل، انگیزه سیاسی داشته است.