به گزارش اکوایران، بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا پس از استعفای ده‌ها تن از وزرا و مقامات دولتش، استعفا می دهد.

بنا بر گزارش بیزنس اینسایدر، بوریس جانسون پس از استعفای دسته جمعی وزرای خود که در پی رشته رسوایی ها اعلام شد، از سمت نخست وزیری کناره گیری خواهد کرد.

بر اساس این گزارش جانسون پس از استعفای ده ها نماینده محافظه کار از دولت، از جمله ریشی سوناک، وزیر خزانه داری سابق و ساجد جاوید، وزیر بهداشت، استعفا می دهد.

یک منبع ارشد دولتی به اینسایدر گفته که او از رهبری حزب محافظه کار استعفا می دهد، اما «تا زمانی که یک رهبر جدید برای حزب انتخاب نشود، نخست وزیر باقی می ماند.

وزرای کابینه، از جمله وزرای تازه منصوب شده ای چون ندیم زهاوی، ، میشل دونلان، وزیر آموزش و همچنین چهره هایی چون سیمون هارت و براندون لوئیس، جمع شدند تا به جانسون بگویند که باید از سمت خود کنار برود. ندیم زهاوی که اواخر سه شنبه شب به جای ریشی سوناک به خدمت گرفته شد، نامه ای را صبح پنجشنبه منتشر کرد و به جانسون گفت که باید برود. این وزیر کابینه که در راس وزارت خزانه داری قرار داشت، تایید کرد که او یکی از چندین تن از اعضای ارشد حزب محافظه‌کار است که به جانسون گفت زمان استعفای او فرا رسیده است.

بر اساس این گزارش، میشل دونلان بعد از 36 ساعت از سمت وزیر آموزش استعفا داد. با این حال، بن والاس، وزیر دفاع، با اشاره به امنیت بریتانیا گفت که به عنوان وزیر دفاع باقی خواهد ماند.

این وزرا در پی آخرین رسوایی پیرامون نخست‌وزیری جانسون -ادعاهایی مبنی بر اینکه کریس پینچر، معاون رئیس او، در حال مستی به دو مرد دست درازی کرده- استعفا دادند. پس از استعفای پینچر، جانسون مدعی شد که در زمان واگذاری این شغل به او از اتهامات مشابه اطلاعی نداشته است. افراد مستعفی، از دست دادن اعتماد به دولت و شخص جانسون را دلیل رفتنشان عنوان کردند.

در ماه آوریل، جانسون در مقام نخست‌وزیر به دلیل شرکت در تجمع غیرقانونی در داونینگ استریت در طول قرنطینه ویروس کرونا جریمه شد -این در حالی است که او به پارلمان گفته بود که او و دیگران از قوانین پیروی کرده‌اند. این دورهمی که به مناسبت تولد او برگزار شده بود، به دلیل زیر پا گذاشتن قوانین قرنطینه به رسوایی «پارتی گیت» معروف شد.

همچنین در 6 ژوئن، او از خطر رای عدم اعتماد جان سالم به در برد -در حالی که 41 درصد از نمایندگان  به عزل او رای دادند.

همچنین پیش از این جانسون به دلیل نقل مکان برای بازسازی آپارتمان رسمی خود با پول یک اهدا کننده حزب محافظه کار مورد انتقاد قرار گرفته بود.